Thursday 26 September 2013

Petua: Mengekalkan kebersihan di dapur lebih lama

  layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali


kabinet

Lapikkan set balang cecair pada atau baris rak dengan pelapik yang sesuai. Apabila titisan berlaku, hanya gantikan pelapik.

 Countertop

Daripada menggunakan
papan kayu  pemotong, beralih kepada plastik. Kayu tidak boleh dibersihkan (kayu boleh meledingkan apabila basah), ia boleh menjadi tempat bakteria membiak,  begitu juga pada pisau dan boleh menyerang kawasan penyediaan makanan  anda. Basuh pemotong  plastik setiap kali selepas digunakan untuk membunuh kuman.
 
Untuk membuat pembersihan lebih cepat apabila anda memasak, tutup kaunter dengan helaian kertas lilin, kertas minyak, atau kertas surat khabar sebelum menyediakan makanan. Cecair dari daging, ayam, dan ikan tidak akan kena kaunter, jadi tidak ada keperluan untuk membasmi kuman. Apabila selesai, lipat kertas dan buangkannya.


Freezer and Refrigerator

Letakkan sekotak baking soda di dalam penyejuk beku dan satu lagi di dalam peti sejuk untuk menyerap dan meneutralkan bau; gantikannya setiap tiga bulan. Alternatif lain: guna arang; biji kopi di dalam mangkuk; atau bola kapas direndam dalam ekstrak vanila dan disimpan di dalam peti sejuk sehingga kering.
 
     Setiap bulan, buang ais dari dulang dan buat ketul ais baru. Ini kerana
bau ais yang kurang enak setelah memerangkap bau dari ikan atau daging beku.

Sink

   Kisar kulit buah oren, lemon, dan limau dan masukkan dalam pelupusan sampah dengan beberapa ketulan ais. Tekstur batu-keras daripada ketulan ais menajamkan bilah; bau sitrus daripada parut kulit tadi menghilangkan bau. Alternatif lain: buat ais cuka dan bukannya air. Cuka akan menghilangkan bau busuk sampah.

 dapur

    Bagi mengurangkan percikan minyak di dapur memasak dan hud, letakkan skrin percikan di atas kuali semasa memasak.

No comments:

Post a Comment