Thursday 26 September 2013

Celik Islam: AidilAdha - Hariraya Korban

AidilAdha - Hari raya Korban adalah perayaan agama Islam yang penting yang disambut oleh umat Islam di seluruh dunia. Di Malaysia, sebuah negara yang majoriti Muslim,  adalah salah satu daripada dua perayaan Hari Raya yang disambut oleh umat Islam - yang satu lagi ialah AidilFitri yang menandakan berakhirnya Ramadan.AidilAdha adalah memperingati kesanggupan Ibrahim mengorbankan anaknya Ismail a.s. bagi mentaati perintah Allah.  

Menurut Islam, anak Ibrahim yang sanggup berkorban adalah Ismail - yang kemudian menjadi nenek moyang orang-orang Arab - dan bukan Ishak seperti yang tercatat di dalam Perjanjian Lama dalam Alkitab. Ibrahim yang ingin mengorbankan Ismail mendengar suara dari langit berhenti daripada menyembelih Ismail dan dia telah diarahkan untuk mengorbankan seekor kibasy sebagai ganti.  

Acara empat hari bermula pada hari ke-10 bulan kalendar Islam lunar Zulhijjah . Walaupun tarikh AidilAdha sentiasa sama pada kalendar Islam, tarikh pada kalendar Gregorian berbeza setiap tahun. Ini adalah kerana kalendar lunar Islam adalah kira-kira sepuluh hari lebih pendek daripada Gregorian kalendar solar .  

Permulaan AidilAdha adalah hari selepas jemaah Muslim bergerak daripada Padang Arafah pada permulaan Haji. Sebagai tunggak Islam kelima, menunaikan haji di  Mekah, Arab Saudi, adalah satu kewajipan bahawa setiap Muslim yang mampu.

 Terdapat beberapa tradisi dan amalan yang berkaitan dengan AidilAdha yang dipatuhi oleh pengikut agama Islam. Lelaki, wanita dan kanak-kanak berpakaian dalam pakaian terbaik mereka dan menghadiri masjid untuk melaksanakan solat AidilAdha.  

Mereka yang mampu akan mengorbankan salah satu daripada haiwan domestik utama mereka untuk memperingati pengorbanan Ibrahim. Ini adalah simbolik kesediaan seorang Muslim untuk membuat pengorbanan dan menurut perintah Allah. Kira-kira dua pertiga daripada daging itu diberikan kepada orang yang kurang bernasib baik supaya mereka juga boleh menyertai dalam perayaan AidilAdha.  

Baki daging akan dimasak sebagai sebahagian daripada hidangan perayaan untuk berkongsi dengan keluarga dan rakan-rakan.Umat ​​Islam di Malaysia, dan di seluruh dunia, tidak sabar-sabar untuk menyambut AidilAdha sebagai  ibadah , untuk mengambil bahagian dalam perbuatan kebajikan sebagai pengakuan bahawa semua nikmat datang dari Allah , di samping dapat mengukuhkan hubungan dengan keluarga dan rakan-rakan.

No comments:

Post a Comment