Friday 27 September 2013

Petua: Bilik Tidur - Pembersihan Mudah

Seorang wanita terkenal pernah menulis mengenai tabiat anti-semak yang telah dibentuk semenjak zaman kanak-kanak menjadi begitu mudah, ia amat menakjubkan. Lakukan seperti: jika  mengambil barang-barang keluar, pasti diletakkannya kembali, jika dia membuka baju, gantungkannya (atau masukkan ke dalam laci, atau memasukkannya ke dalam hamper dobi). Jika anda melakukan tabiat seperti ini, bilik tidur semasa bangun pagi dikemaskan.Walaupun jika kita bukan seorang wanita tersebut (walaupun dia tidak mengaku), pastikan pakaian disimpan, meja solek dikemaskan dan lantai yang bersih. Cepat vakum kawasan lalu lintas, dan, jika anda begitu cenderungvakum bawah katil di samping membersihkan debu "satu daripada rak"   buku atau laci.

Daripada pembersihan sesi dobi mingguan, lebih baik lakukan setiap hari. Memasukkan ke dalam bakul pakaian atau lain2 semasa anda mengemas setiap bilik, dan memasukkan kain kotor ke dalam mesin basuh apabila anda selesai mengemas. Pada waktu makan tengah hari (atau apabila anda pulang dari kerja), masukkan di dalam pengering, dan lipat di hadapan TV pada waktu malam atau pada keesokan harinya.


 Tips ini tidak akan sepenuhnya menggantikan pembersihan setiap minggu atau dua di rumah anda yang lebih mendalam, tetapi ia akan membuat kerja yang lebih mudah, dan menjaga rumah anda dengan lebih bersih.

No comments:

Post a Comment