Thursday 26 September 2013

Celik Islam: Sejarah adalah guru terbaik - Rahsia Kejayaan 2

Adakah sejarah tidak menjadikan kita mempunyai kemahiran terbaik yang dipelajari daripada pengalaman? Bukankah sejarah sebagai cermin yang menunjukkan kehidupan orang terdahulu secara keseluruhannya? Musibah, kesilapan serta kemenangan dan sebab-sebabnya jelas dilihat di cermin ini.

Dalam Al-Quran, petunjuk dan hidayah bagi manusia, kita dapati ordinan ini mengkaji kehidupan masyarakat yang lalu. Kita telah diminta untuk mengambil pengajaran daripada aspek khas hidup mereka.

Sejarah adalah panduan yang terbaik untuk generasi masa kini. Pengajaran daripada sejarah adalah lebih sukar dari pengajaran fizik dan kimia. Terdapat beberapa formula di mana guru boleh mengajar mata pelajaran ini dengan baik. Tetapi dalam kes sejarah adalah perlu untuk berfikir secara mendalam, membuat penyelidikan dan berusaha keras untuk membuat kesimpulan. Guru-guru sejarah tidak akan berpuas hati mengenai hal ini kerana tidak dapat memenuhi kewajipan mereka dan tidak boleh mendapatkan hasil yang diharapkan. Pada asasnya walaupun semua orang tahu sejarah tetapi tidak boleh dipanggil seorang ahli sejarah.

 

Kita mesti berusaha untuk memahami rahsia dan kebenaran sejarah. Jika tidak, ia menjadi tidak berguna jika hanya membaca atau hanya menghafal. Rahsia dan kebenaran sejarah adalah umpama ubat-ubatan pahit yang manusia boleh dapat pengajaran untuk banyak kesulitan yang dialami. Manusia boleh menyembuhkan penyakit dengan menggunakan ubat-ubatan.

No comments:

Post a Comment