Thursday 26 September 2013

Celik Islam: Sejarah adalah guru terbaik - Rahsia Kejayaan 3-

Adalah penting bagi kita, terutama kepada pentadbir dan pengurus, untuk membuat kajian mendalam dan penyelidikan terhadap sejarah England , sejarah revolusi besar Perancis, seterusnya , lebih-lebih lagi Sejarah Islam dan bahagian akhir pemerintahan Bani Umaiyyah dan revolusi golongan Abbasiah dan menentukan punca-punca kegagalan mereka yang telah memerintah rakyat selama berabad-abad. 

Satu prinsip yang kita harus dipupuk dalam diri ialah semangat untuk membaca buku kerana ia meningkatkan tahap pemikiran , menguatkan minda dan menawarkan khazanah orang-orang hebat secara percuma kepada orang-orang yang boleh mendapatkannya. Kemajuan negara diukur dan budaya diukur oleh pengggunaan kertas masyarakat di situ. Dikatakan bahawa di Switzerland , yang digelar sebagai buaian tamadun , dengan mengambil kira bilangan penduduknya, kuantiti kertas yang digunakan adalah lebih daripada mana-mana negara lain. Pakar-pakar telah mengesahkan bahawa kertas yang digunakan di Tehran adalah lebih daripada kertas yang digunakan oleh semua wilayah lain di Iran secara kolektif. 

Hari ini ia dapat ditentukan dengan mengira berapa banyak buku-buku yang diterbitkan  dalam setahun oleh negara tertentu dan berapa banyak salinan yang dicetak dalam setiap edisi. Ia juga boleh diukur berapa ramai orang yang mendapat manfaat daripada perpustakaan awam di negara tersebut.Dengan cara ini ia dapat menentukan berapakah peningkatan tahap pemikiran orang ramai pada tahun lepas dan bagaimana tahap pemikiran rakyatnya berbanding dengan negara-negara lain.

 
Semasa abad pertengahan Pope dan Paderi telah mewujudkan 'masyarakat berpendidikan' dan telah menghalang orang awam daripada membaca buku-buku supaya mereka ( paderi ) mungkin memperolehi keuntungan maksimum daripada kejahilan orang ramai dan boleh terus mempunyai kawalan mutlak ke atas mereka.


 Sebuah buku yang baik boleh dihiasi dengan akhlak, membina personaliti dan mengajar segala rahsia kehidupan kepada pembacanya. Namun buku-buku yang tidak bermoral harus dibuang kerana buku seperti ini merbahaya dan boleh menjejaskan kecerdasan pembacanya.

No comments:

Post a Comment