Tuesday 10 September 2013

Motivasi: Bagaimana Membina Minda yang berfikiran Positif


PERINGATAN BUAT DIRIKU YANG LUPA

Layari doa munajat: usrati27-2-14: doa munajat youtube

 1 Percaya bahawa anda boleh merancang nasib anda sendiri. Tiada siapa yang boleh membuat keputusan dan merancang masa depan anda kecuali anda. Anda bertanggungjawab untuk hidup anda sendiri. Tidak ada akhir kepada berapa banyak anda boleh mencapai dalam seumur hidup.

2
Humor adalah sangat menarik dan sangat bersemangat. Pastikan anda ketawa  apabila mungkin. Ia akan menghiburkan anda dan fikiran anda akan lebih jelas dan akhirnya boleh membuat fikiran anda lebih positif.
 
3 Membuat komitmen kepada diri sendiri untuk berfikir dengan cara yang positif dan membuat komitmen untuk tidak berfikir dengan cara yang negatif. Sentiasa mengisi minda anda dengan perkara-perkara yang positif. Jangan mencemarkan minda berharga anda dengan sesuatu yang sia-sia.

 
4 Bersyukur atau menghargai
apa yang anda ada hari ini. Belajar untuk menggunakan apa yang anda ada di tangan anda dan menggunakan ia dengan cara yang paling membina.
 
5 Elakkan segala-galanya yang boleh menjejaskan anda. Persekitaran anda adalah salah satu faktor terbesar yang mempengaruhi pemikiran anda. Jika alam sekitar adalah negatif, anda akan dikelilingi oleh dan kemudian pemikiran anda akan terjejas juga. Jika ia adalah positif, anda akan dikelilingi oleh perkara-perkara yang positif yang boleh menyokong anda untuk mempunyai pemikiran yang positif.

6 Cuba tidak perlu bimbang. Jika sesuatu yang buruk berlaku atau segala-galanya tidak berlaku dengan baik, jangan bimbang. Itu ketentuan takdir, tanda Tuhan ingin menguji bukan membencimu. Dengan mengamalkan sikap ini, anda akan percaya bahawa segala-galanya akan OK dan selamat.


 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali
 

No comments:

Post a Comment