Saturday 14 September 2013

Motivasi: begitu sukar untuk berhenti bimbang / risau, Mengapa? 3

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa

source:
http://www.helpguide.org

Tip-bantuan kendiri bagi Kebimbangan # 2 :Tanya diri anda jika masalah ini boleh diselesaikan

Kajian menunjukkan bahawa semasa anda bimbang, anda buat sementara merasa kurang cemas. Melarikan diri dari masalah dalam kepala anda, mengalihkan perhatian anda dari emosi anda dan membuat anda berasa seperti anda telah mencapai. Namun hakikatnya membimbangkan dan menyelesaikan masalah adalah dua perkara yang sangat berbeza.

Penyelesaian masalah melibatkan menilai keadaan, datang dengan langkah-langkah konkrit untuk menangani, dan kemudian meletakkan pelan ke dalam tindakan. Kebimbangan, di sisi lain, jarang sekali membawa kepada penyelesaian. Tidak kira berapa banyak masa yang anda habiskan untuk senario kes terburuk, anda tidak lagi bersedia untuk berurusan dengan senario tersebut sekiranya ianya benar-benar berlaku.
 

Membezakan antara kebimbangan yang boleh diselesaikan dan tidak boleh diselesaikan.

 Jika bimbang muncul dalam kepala anda, mulakan dengan bertanya diri anda sendiri sama ada masalah ini adalah sesuatu yang anda sebenarnya boleh menyelesaikan. Soalan-soalan berikut boleh membantu:
  •      Adalah sesuatu masalah yang anda sedang hadapi, bukannya khayalan apa-kalau?
  •      Jika masalah adalah khayalan apa-kalau, bagaimana mungkin ia berlaku? Adakah kebimbangan anda realistik?
  •      Adakah anda boleh melakukan sesuatu tentang masalah ini atau bersedia untuk itu, atau adakah ia di luar kawalan anda?

Produktif, kebimbangan boleh diselesaikan, anda boleh mengambil tindakan ke atasnya segera. Sebagai contoh, jika anda bimbang tentang bil-bil anda, anda boleh memanggil pemiutang anda untuk menerangkan tentang pilihan pembayaran fleksibel. Tidak Produktif, kebimbangan yang tidak boleh diselesaikan adalah mereka yang mana tidak ada tindakan. "Bagaimana jika saya mendapat kanser suatu hari nanti?" Atau "Bagaimana jika anak saya mengalami kemalangan?"

Jika kebimbangan itu boleh diselesaikan, mulakan sumbang saran. Buat satu senarai semua penyelesaian yang mungkin dan boleh anda fikirkan. Cuba untuk tidak terlalu digantung  mencari penyelesaian yang sempurna. Memberi tumpuan kepada perkara-perkara yang anda mempunyai kuasa untuk mengubah, bukannya keadaan atau realiti di luar kawalan anda. Selepas anda telah menilai pilihan anda, membuat pelan tindakan. Sebaik sahaja anda mempunyai rancangan dan mula melakukan sesuatu tentang masalah ini, anda akan berasa bimbang berkurangan.


 Menangani kebimbangan yang tiada penyelesaian

Tetapi bagaimana jika bimbang  sesuatu yang anda tidak boleh selesaikan? Jika anda seorang worrier kronik, majoriti pemikiran cemas anda mungkin jatuh di kem ini. Dalam kes sedemikian, ia adalah penting untuk menala ke emosi anda.

Seperti yang disebutkan sebelum ini, bimbang membantu anda mengelakkan perasaan tidak menyenangkan. Membimbangkan, seterusnya memikirkan bagaimana untuk menyelesaikan masalah dan bukannya membenarkan diri anda untuk merasakan di dasari emosi. Tetapi anda tidak perlu bimbang emosi anda tiada. Walaupun anda bimbang, perasaan anda disekat buat sementara waktu, tetapi sebaik sahaja anda berhenti, ketegangan dan keresahan melantun kembali. Dan kemudian, anda mula bimbang tentang perasaan anda, "Apa salahnya dengan saya? Saya tidak perlu berasa seperti  ini! "
 

Belajar bagaimana celik emosi mengurangkan bimbang

 Satu-satunya jalan keluar dari lingkaran syaitan ini adalah dengan mempelajari untuk menerima perasaan anda. Ini mungkin kelihatan menakutkan pada mulanya kerana kepercayaan negatif yang anda ada tentang emosi. Sebagai contoh, anda boleh percaya bahawa anda perlu sentiasa rasional dan dalam kawalan, bahawa perasaan anda harus sentiasa masuk akal, atau sebenarnya anda tidak perlu merasa emosi tertentu, seperti rasa takut atau marah.

Hakikatnya ialah bahawa emosi seperti hidup tidak kemas. Mereka tidak selalu masuk akal dan mereka tidak sentiasa menyenangkan. Tetapi selagi anda boleh menerima perasaan anda sebagai sebahagian daripada manusia, anda akan dapat pengalaman mereka tanpa menjadi terharu dan belajar bagaimana untuk menggunakannya untuk keuntungan anda. Tips berikut akan membantu anda mencari keseimbangan yang lebih baik antara akal dan emosi anda.
Tip-bantuan kendiri bagi Kebimbangan # 3: Terima ketidakpastian

Ketidakupayaan untuk bertolak ansur dengan ketidakpastian memainkan peranan yang besar dalam kebimbangan . Worriers kronik tidak dapat menerima keraguan atau ketidaktentuan. Mereka perlu tahu dengan 100 peratus kepastian apa yang akan berlaku. Bimbang dilihat sebagai satu cara untuk meramalkan apa yang akan datang telah di simpan-cara untuk mengelakkan kejutan yang tidak menyenangkan dan mengawal hasilnya. Masalahnya ialah, ia tidak berfungsi.

Berfikir tentang semua perkara yang boleh berlaku tidak membuat apa-apa kehidupan lebih mudah diramalkan. Anda mungkin merasa lebih selamat apabila anda membimbangkan, tetapi ia hanya ilusi. Memberi tumpuan kepada senario paling buruk tidak akan menjaga perkara-perkara buruk daripada berlaku. Ia hanya akan menghalang anda daripada menikmati perkara-perkara yang baik anda perlu pada masa sekarang. Jadi jika anda mahu untuk menghentikan kebimbangan, bermula dengan menangani keperluan anda untuk kepastian dan segera jawapan.

No comments:

Post a Comment