Saturday 14 September 2013

Motivasi: Mengapa sukar untuk berhenti bimbang / risau? 1

source:
http://www.helpguide.org

Berterusan bimbang adalah masalah berat. Ia menjadikan anda pada waktu malam dan membuat anda tegang dan cepat terganggu sepanjang hari. Anda benci perasaan seperti itu. Jadi mengapa begitu sukar untuk menghentikan kebimbangan?

Bagi kebanyakan orang yang mudah bimbang kronik, pemikiran cemas didorong oleh kepercayaan-kedua-dua negatif dan positif yang mereka pegang mengenai 
kebimbangan.
Di sudut negatif, anda  percaya bahawa anda berterusan bimbang ialah berbahaya, bahawa ia akan mendorong anda gila atau menjejaskan kesihatan fizikal anda. Atau anda mungkin bimbang bahawa anda akan kehilangan semua kawalan ke atas anda yang membimbangkan-bahawa ia akan mengambil alih dan tidak pernah berhenti.

Dari sudut positif, anda  percaya bahawa
kebimbangan membantu anda mengelakkan perkara-perkara buruk, mencegah masalah, mempersiapkan anda untuk perkara buruk, atau membawa kepada penyelesaian.

Kepercayaan negatif, atau bimbang tentang bimbang, menambah kepada kebimbangan anda dan terus bimbang berterusan. Tetapi kepercayaan positif tentang
kebimbangan boleh sama seperti merosakkan. Ia adalah sukar untuk memecahkan tabiat bimbang jika anda percaya bahawa kebimbangan anda melindungi anda. Dalam usaha untuk menghentikan  kebimbangan untuk selama-lamanya, anda mesti melepaskan kepercayaan anda iaitu kebimbangan memiliki tujuan positif. Sebaik sahaja anda sedar yang kebimbangan adalah masalah, bukan penyelesaian, anda boleh mengawal minda bimbang anda.
 

Mengapa anda terus bimbang

Anda mempunyai perasaan bercampur-campur mengenai kebimbangan anda. Dari satu segi, kebimbangan anda yang mengganggu anda seperti :-anda tidak boleh tidur, dan anda tidak boleh berfikiran pesimis . Tetapi ada cara yang kebimbangan ini masuk akal untuk anda. Sebagai contoh, anda berfikir:

  • Mungkin saya akan mencari penyelesaian.
  • Saya tidak mahu untuk melupakan apa-apa.
  • Jika saya terus berfikir sedikit lebih lama, mungkin saya akan memahami penyelesaian.
  • Saya tidak mahu menjadi terkejut.
  • Saya mahu menjadi bertanggungjawab.

Anda mempunyai masa yang sukar membuang  kebimbangan anda kerana, dalam erti kata lain, kebimbangan telahbanyak membantu anda.


Source:  Tujuh Langkah untuk Berhenti Bimbang oleh Robert L. Leahy, Ph.D.

No comments:

Post a Comment