Tuesday 10 September 2013

Motivasi: 10 Cara Mencintai Diri Sendiri

sumber:
http://www.positivelypresent.com
  •     Meraikan peristiwa lalu anda.  ini adalah salah satu yang paling sukar . Terdapat beberapa perkara tentang kita yang kita tidak mahu meraikan. Tapi ingat!!! tanpa kenangan , kita tidak akan menjadi kita.
  •    Penuhi keinginan anda . Walau tidak semua keinginan perlu dipenuhi , tetapi  ia adalah penting untuk mengenal pasti perkara-perkara yang membuat anda bahagia, yang memberi inspirasi kepada anda, yangmemberi sedikit kegembiraan kepada anda. Berbuat demikian akan membantu anda mengenali keunikan yang anda dan akan membantu anda untuk mengenal pasti perkara-perkara yang anda boleh memberi tumpuan, perkara-perkara yang benar-benar membawa anda kebahagiaan.
  •     Melepaskan kesilapan anda. Kesilapan berlaku. Kepada semua orang. Tidak kira apa yang dilihat terhadap anda, siapa anda, apa yang anda lakukan untuk hidup, anda telah membuat kesilapan. Kita melihat kembali pada beberapa kesilapan kita  anda boleh mengambil iktibar daripada kesilapan tersebut, juga natijahnya.
  •     Mengubah mindset.Kita kebih mudah memandang rendah pada diri sendiri daripada memandang tinggi diri anda, tetapi jika anda mahu untuk mengasihi diri sendiri , anda perlu mengubah cara pemikiran anda. Anda perlu percaya bahawa anda layak mendapat kasih sayang dan anda perlu aktif mencari perkara-perkara yang positif mengenai diri anda dan kehidupan anda. Percayalah, jika anda tidak melakukannya, tidak ada orang lain dapat mengubah cara anda berfikir tentang diri sendiri.
  •     Hayati masa depan anda. Kadang-kadang anda mendapati diri anda di tempat yang sukar , tidak berpuas hati dengan kehidupan anda. Walaupun  hidup pada masa sekarang sukar, tetapi ingat bahawa anda juga mempunyai masa depan yang  menarik di hadapan anda. Memberi tumpuan kepada apa yang akan datang dan mengingatkan diri anda bahawa anda boleh melakukan apa-apa sahaja selagi tidak bertentangan dengan agama.
  •     Menyelami minat anda Apa sahaja yang membuat anda benar-benar teruja, beri tumpuan ke atasnya. Menerimanya. Berganding dengannya. Salah satu cara terbaik yang anda boleh belajar untuk mengasihi diri sendiri adalah melakukan  perkara-perkara yang membuat anda bahagia dan menghabiskan banyak masa  yang anda boleh ke atas perkara tersebut.
  •     Hidup dalam masa anda adalah penting untuk anda berbuat demikian. Mengapa? Kerana untuk hidup dalam masa ini adalah untuk menerima apa yang ada dan menerimanya adalah cara yang terbaik untuk benar-benar mencintai diri sendiri. Jika anda memberi tumpuan kepada masa lalu atau sekarang , anda tidak mencintai diri sendiri sekarang. 
  •     Nyanyian  memuji anda sendiri. Tidak mengapa untuk mengakui bahawa ,  anda boleh  melakukan sesuatu yang anda tidak pernah terfikir anda boleh dengan hebat. Raikan diri sendiri dan pencapaian anda.
  •     Mendengar idea-idea anda. Adakah anda pernah mendapati diri anda mengabaikan naluri anda? Jangan buat begitu. Jika anda mahu untuk mengasihi diri sendiri , anda perlu percaya diri sendiri. 
  •     Menghargai hidup anda terdapat beberapa perkara yang anda mahu mengubah tentang diri anda , saiz badan anda ,  hubungan anda , hidup anda? Tidak mengapa. Kita semua mahu mengubah keadaan. Tetapi bagaimana jika anda tidak memberi tumpuan kepada perkara yang anda mahu kekal , sebaliknya, memberi tumpuan kepada perkara yang anda mahu mengubah sahaja. Menghargai apa yang anda perlu dalam hidup anda adalah salah satu cara yang terbaik untuk ingat bahawa anda begitu sangat bertuah menjadi ANDA.

No comments:

Post a Comment