Saturday 14 September 2013

Motivasi: Begitu sukar untuk berhenti bimbang / risau, Mengapa? 2

source:
http://www.helpguide.org

Tip-bantuan kendiri bagi Kebimbangan # 1 : Buat tempoh untuk bimbangIa adalah sukar untuk menjadi produktif dalam kehidupan seharian anda apabila kebimbangan yang mendominasi fikiran anda. Tetapi apa yang anda boleh buat? Jika anda adalah  orang yang mengalami kebimbangan kronik , pemikiran cemas anda berasa tidak terkawal. Anda telah mencuba banyak perkara , dari mengalihkan perhatian anda, hujah dengan kebimbangan anda, dan cuba untuk berfikir positif, tetapi tidak berhasil. 

Mengapa usaha untuk menghentikan pemikiran cemas tidak berkesan
 Memberitahu diri anda untuk menghentikan bimbang seakan tidak berfungsi sekurang-kurangnya tidak lama. Anda boleh mengganggu diri anda atau menyekat pemikiran cemas seketika, tetapi anda tidak boleh mengusir mereka selama-lamanya. Malah, ianya sering membuat kebimbangan lebih kuat dan lebih berterusan.Anda boleh menguji untuk diri sendiri . Tutup mata anda dan gambar gajah merah jambu. Sebaik sahaja anda boleh melihat gajah berwarna merah jambu di dalam fikiran anda , berhenti berfikir tentangnya. Apa sahaja yang anda lakukan, untuk tempoh lima minit, tidak fikir tentang gajah merah jambu!Bagaimana anda lakukan? Adakah pemikiran gajah merah jambu menyimpan muncul dalam otak anda?" Pemikiran berhenti" telah memaksa anda untuk memberi perhatian perhatian tambahan kepada fikiran yang anda mahu elakkan dan merasakan ianya lebih perlu diberi penekanan. Tetapi itu tidak bermakna tiada apa-apa yang boleh anda lakukan untuk mengawal kebimbangan anda. Anda hanya perlu untuk mencuba pendekatan yang berbeza. 

Mungkin kaedah yang berikutnya lebih berkesan.
 
Belajar untuk menangguhkan membimbangkan :

    
Mewujudkan " tempoh bimbang. " Pilih masa yang ditetapkan dan tempat untuk bimbang. Ia harus yang sama setiap hari (misalnya di ruang tamu 5:00-5:20 ) dan cukup awal bahawa ia tidak akan membuat anda betul-betul cemas sebelum tidur. Dalam tempoh bimbang anda, anda dibenarkan untuk bimbang tentang apa sahaja yang terlintas di fikiran anda . Sepanjang hari , walau bagaimanapun, adalah zon
bebas bimbang.
    
Menangguhkan kebimbanang anda. Jika pemikiran cemas atau bimbang datang ke kepala pada siang hari, membuat nota ringkas di atas kertas dan menangguhkan untuk tempoh bimbang anda. Ingatkan diri anda bahawa anda akan mempunyai masa untuk berfikir tentang hal itu kemudian, jadi tidak perlu bimbang tentang ia sekarang. Simpan untuk masa dan tmeneruskan aktiviti harian anda.
   
Pergi ke "senarai bimbang" anda dalam tempoh bimbang. Memikirkan kebimbangan yang anda tulis pada siang hari. Jika fikiran itu masih mengganggu anda, benarkan diri anda bimbang tentang mereka, tetapi hanya untuk jumlah masa yang anda telah ditetapkan. Jika kebimbangan seolah-olah tidak penting lagi,singkatkan tempoh bimbang dan menikmati baki hari anda.
Menangguhkan kebimbangan adalah berkesan kerana ia memecah tabiat kebimbangan buat masa ini. Namun tidak ada perjuangan untuk menindas pemikiran atau hakim . Anda hanya menyimpannya untuk masa tertentu. Nampaknya anda berjaya  untuk menangguhkan pemikiran cemas anda, anda akan mula sedar bahawa anda mempunyai lebih kawalan ke atas membimbangkan anda daripada yang anda fikirkan.

No comments:

Post a Comment