Thursday 29 August 2013

Celik Islam: Sejarah Syria

http://ms.wikipedia.org/wiki

Syria melaksanakan Undang-undang Darurat 1963-2011 dan Perlembagaan digantung. Keadaan ini sama semasa Syria berperang dengan Israel . Sejak 1963, kejatuhan Baath , Syria telah dikawal oleh pihak sekular Parti Ba'ath. Sejak itu, rakyat Syria melantik Presiden melalui referendum dan tidak lagi mengadakan pilihan raya pelbagai parti.Walaupun berlaku Rampasan kuasa 1966 dan Revolusi 1970 Syria , Parti Ba'ath kekal berkuasa.
Selepas Revolusi Syria 1970, Presiden Syria Hafez al- Assad memimpin Syria 30 tahun, telah mengharamkan pihak lawan politik dan mana-mana calon pembangkang dalam pilihan raya. Pada 1982 pemberontakan Islam berlaku. Hafez al-Assad telah menjalankan dasar bumi hangus terhadap bandar Hama untuk memadamkan pemberontakan oleh masyarakat Muslim Sunni , termasuk Ikhwan Muslimun dan lain-lain. Berpuluh-puluh ribu orang terbunuh dalam pembunuhan beramai-ramai di Hama .
Isu siapa penggantian Hafez al-Assad mendorong kepada peristiwa Latakia 1999 apabila protes ganas dan pertempuran bersenjata meletus selepas Pilihan Raya 1998 . Pertelingkahan berlaku antara Hafez al-Assad dengan muda saudaranya Rifaat . Dua orang telah dibunuh di Latakia.Bantahan ini menyebabkan beratus-ratus orang mati dan cedera, namun kerajaan menafikan. Hafez al-Assad meninggal dunia setahun kemudian akibat masalah paru -paru. Beliau telah digantikan oleh anaknya Bashar al-Assad dilantik selepas pindaan perlembagaan iaitu mengurangkan syarat umur Presiden dari 40 kepada umur 34.
Presiden Bashar mempunyai seorang isteri yang lahir di Britain diharap dapat melaksamakan reformasi dan mengurangkan perdebatan politik dari Julai 2000 hingga Ogos 2001.Aktivis politik, seperti, Riad Seif , Haitham al-Maleh , Kamal al-Labwani , Riyad al-Turki , dan Aref Dalila telah menggerakkan gerakan dan forum. Forum oleh Riad Seif dan forum oleh Jamal al-Atassi Forum . Spring Damsyik berakhir pada bulan Ogos 2001 dengan penangkapan dan 10 aktivis terkemuka dipenjarakan kerana mendesak mengadakan pilihan raya yang lebih demokratik dan kempen keingkaran awam.
Pada Oktober 2005,aktivis dan pembangkang Michel Kilo melancarkan Deklarasi Damsyik yang mengkritik kerajaan Syria sebagai "autoritarian, totalitarian dan klik-klikan" dan menyeru kepada reformasi demokratik.
Rusuhan Kurdish-Arab telah mendorong ketegangan di kawasan-kawasan Kurd di Syria sejak 2004.Rusuhan Al-Qamishli berlaku di Al- Qamishli . Dalam perlawanan bola sepak yang kacau-bilau, bendera Kurdish dikibarkan dan perlawanan bola sepak bertukar menjadi konflik politik. Sebagai tindak balas, berlaku pertempuran antara polis Syria dengan kumpulan Kurdis dan Arab menyebabkan 30 orang terbunuh.
Keluarga al- Assad merupakan kumpulan minoriti , tradisional miskin dan dari mazhab Alawite.Alawite merupakan cabang firkah Syiah dengan anggaran 6-12 penduduk Syria .Mereka menguasai perkhidmatan keselamatan Syria dan menjana kebencian di kalangan umat Islam Sunni yang membentuk 70 penduduk Syria . Minoriti Kurd juga membuat bantahan. Tetapi Presiden Bashar mendakwa Syria kebal dari apa yang berlaku di Mesir.Bouthaina Shaaban selaku peenasihat presiden dipersalahkan oleh ulama Sunni dan menghasut pemberontakan Sunni. Sheikh Youssef al -Qaradawi di Qatar dalam satu khutbah di Doha pada 25 Mac 2011 menyeru rakyat memberontak. Menurut The New York Times, kerajaan Syria mengerah puak Alawite yang menguasai unit perkhidmatan keselamatan untuk melawan pemberontakan . Adiknya Maher al-Assad dan Assef Shawkat menjadi panglima tentera.

No comments:

Post a Comment