Thursday 29 August 2013

Albert Einstein, penerima Noble Prize



Daripada semua saintis untuk muncul dari abad kesembilan belas dan kedua puluh, Einstein adalah salah satu yang namanya dikenali oleh hampir semua manusia. Tetapi jangan dilupa, beliau adalah seorang zionis dan salah seorang pemimpin Yahudi.
 
 Beliau dilahirkan di Ulm, Jerman pada 14 mac 1874. Beliau telah dibesarkan kebanyakannya di Munich, Jerman. Satu perkara yang sangat ganjil bahawa ibu nya memberitahunya adalah bahawa dia tidak bercakap sehingga saya berumur tiga tahun. Ayah Albert Einstein  memiliki kedai elektrokimia kecil, apabila ia gagal pada tahun 1890, maka ayah nya berpindah kita Juta, Itali.

Beliau cuba untuk memasuki Princeton tetapi gagal dalam peperiksaan untuk kelayakan  masuk.  Namun beliau berkata  hakikatnya beliau tidak gagal di Bahagian peperiksaan Matematik. Kemudiannya beliau telah diterima belajar tempat baru dinamakan Swiss Federal Institute of Technology. Kolej baru ini terletak di Zurich, Itali. Dalam tahun 1896, beliau mula belajar di kolej. Walaupun beliau biasanya terlepas kelas kerana sibuk dengan teori ujian. Akhirnya beliau lulus semua peperiksaan  dengan mengkaji nota kawan-kawan nya pada tahun 1900.

Beliau diterima menjadi warganegara kerakyatan Switzerland pada tahun 1901.  Sebab utama Einstein menjadi warganegara kerakyatan, adalah untuk beliau diterima dalam masyarakat, dan layak mengundi.

Selepas tamat pengajian, seorang kawan Einstein memberitahu beliau bahawa terdapat pembukaan kilang yang memerlukan pekerja  Pembantu Juruteknik. Einstein mengambil peluang; sana beliau membuat hidup yang baik. Einstein sangat berjimat dalam perbelanjaan   kerana Einstein perlu mempunyai wang yang cukup untuk membayar bil juga cukup untuk membiayai eksperimen saintifik.

Einstein telah berkahwin untuk kali pertama dengan Mileva Maric  pada tahun 1903. Mereka mempunyai 2 anak, seorang anak lelaki, dan seorang anak perempuan. Mereka telah berkahwin selama 16 tahun sehingga mereka akhirnya memutuskan untuk berpisah. Selepas perceraian itu,Einstein bertemu dengan seorang wanita yang baik yang bernama Elsa Lawenthal, akhirnya mereka berkahwin di mana wanita itu  adalah sepupu beliau.

 
Pada tahun 1905, Einstein  menerbitkan tiga kertas kerja yang  sangat terkenal; Teori Relativiti Khas, kertas kerja Brownian, dan akhirnya kertas kerja Kuantum Cahaya dan Bunyi. 


Dalam Perang Dunia II, bahawa perang mempunyai kesan yang kuat ke atas kehidupan beliau. Beliau merasakan bahawa perang adalah jijik, dan tidak perlu.  Menjelang akhir perang, beliau menyertai sebuah parti politik yang bekerja untuk menghentikan peperangan, dan mewujudkan keamanan di Eropah. Penjenayah kerajaan parti ini pada tahun 1916. Einstein telah dianggap sebagai pengkhianat kerana tidak bersetuju dengan kerajaan. Juga pada tahun 1916, Einstein akhirnyamenerbitkan salah satu kertas kerja kini tahu sebagai Teori Relativiti Umum, kertas itu adalah hasil daripada 10 tahun kerja keras yang merevolusikan dunia fizik.

Di sekitar 1921, Einstein mengembara ke Britain, dan kemudian ke Amerika Syarikat mengumpul dana untuk Zionisme, dan syarahan mengenai teori beliau.  Einstein juga melawat tapak pertempuran perang dan  menggesa supaya Eropah memperbaharui hubungan saintifik dan kebudayaan.

No comments:

Post a Comment