Thursday, 7 August 2025

Perbezaan pembrekan elektrik dan pembrekan mekanikal

 

https://images.app.goo.gl/pxk2Pz2pEu2NpJFA8

Perbezaan pembrekan elektrik dan pembrekan mekanikal boleh dilihat dari segi prinsip kerja, sumber daya, kecekapan tenaga, dan penyelenggaraan.


Aspek Pembrekan Elektrik Pembrekan Mekanikal
Prinsip Kerja Menukar tenaga kinetik kepada tenaga elektrik (regeneratif) atau haba (reostatik/dinamik) menggunakan motor elektrik dan sistem kawalan elektronik. Menggunakan geseran fizikal antara pad brek dan cakera/drum untuk menukar tenaga kinetik kepada haba.
Sumber Daya Motor elektrik bertindak sebagai penjana; memerlukan kawalan elektronik. Sistem hidraulik, pneumatik, atau kabel untuk menggerakkan pad brek.
Penukaran Tenaga Tenaga kinetik boleh dikitar semula menjadi tenaga elektrik (regeneratif) atau dibuang sebagai haba (reostatik/dinamik). Tenaga kinetik hilang sepenuhnya sebagai haba.
Kecekapan Tenaga Tinggi jika regeneratif; mampu memanjangkan jarak perjalanan EV atau menjimatkan tenaga operasi kereta api. Rendah dari sudut penjimatan tenaga kerana semua tenaga hilang sebagai haba.
Kesan Haus Komponen Lebih rendah kerana kurang bergantung kepada geseran fizikal (terutama jika regeneratif digunakan). Tinggi kerana geseran berterusan menyebabkan pad brek dan cakera/drum haus.
Keberkesanan pada Kelajuan Rendah Kurang berkesan pada kelajuan rendah atau bateri penuh (regeneratif). Berkesan pada semua kelajuan, termasuk berhenti penuh.
Keperluan Penyelenggaraan Lebih rendah untuk komponen mekanikal, tetapi memerlukan pemeriksaan sistem kawalan dan motor. Lebih tinggi kerana pad, cakera, dan dram perlu diganti secara berkala.


No comments:

Post a Comment