Thursday, 7 August 2025

tren ETS Malaysia (Electric Train Service): tips 2025

 


Berikut ialah gambaran visual daripada luar dan bahagian dalaman tren ETS Malaysia (Electric Train Service):

  • Gambar pertama menunjukkan tren ETS yang sedang berada di stesen—menonjolkan reka bentuk luaran moden dan sistem elektriknya.
  • Gambar kedua memaparkan bahagian dalam (Class 93), termasuk susunan tempat duduk, ruang surau dan kemudahan lain yang selesa untuk penumpang.

Bagaimana ETS Beroperasi di Malaysia

Laluan & Infrastruktur

  • ETS beroperasi di sepanjang West Coast Line yang telah diselektrifikasi dan dilengkapi landasan berkembar, antara Gemas ke Padang Besar. Laluan ini membolehkan perjalanan pantas mesra alam sejauh sekitar 755 km .

Sistem Elektrifikasi & Kelajuan

  • Tren menggunakan sistem kuasa 25 kV AC 50 Hz yang dihantar melalui talian atas (catenary), dan kuasa diambil melalui pantograf di atas gerabak .
  • Kelajuan operasi ETS adalah di antara 145–160 km/j mengikut reka bentuk tren, tetapi kelajuan sebenar pengoperasian lazim sekitar 140 km/j .

Rolling Stock / Kereta Tren

  • KTM Class 91 (Generasi pertama): Dihasilkan menerusi kerjasama Hyundai Rotem (Korea) dan Mitsubishi Electric (Jepun). Setiap satu tren mempunyai 6 gerabak dan dilengkapi motor AC induksi dengan sistem pacuan IGBT–VVVF Mitsubishi Electric MAP-154-A25V197. Ia mampu mencapai kelajuan reka bentuk 160 km/j .

  • KTM Class 93 / 93‑2 (ETS1 & ETS2): Dibina oleh CRRC Zhuzhou (China) untuk meningkatkan kapasiti ETS. Masih menggunakan sistem kuasa 25 kV AC dan pantograf, dengan prestasi setanding Class 91 .

  • KTM Class 94 (ETS3, generasi ketiga): Dijalankan mulai 2025–2026. Dibina oleh CRRC Zhuzhou dan kilangnya di Batu Gajah. Ia menawarkan percepatan 14.2% lebih pantas, dan daya traksi meningkat 24.5%. Juga dilengkapi sistem bantuan kuasa kecemasan (bateri 640 Ah), dan direka mengikut piawaian keselamatan EN 15227 dan EN 45545 .

Kesan Penggunaan

  • ETS membantu mempercepat pergerakan antara bandar utama seperti KL, Ipoh, Butterworth dan Padang Besar dengan selamat, efisien tenaga, dan lebih hijau berbanding pengangkutan jalan atau udara .

Ringkasan dalam Jadual

Aspek Butiran
Laluan West Coast Line (Gemas–Padang Besar), landasan berkembar
Sistem Elektrik 25 kV AC, talian atas, pantograf
Generasi Tren Class 91 → Class 93 → Class 94 (ETS3)
Kelajuan Reka bentuk hingga 160 km/j, operasi ~140 km/j
Jenis Motor AC induction (Class 91); teknologi setanding (Class 94)
Ciri Tambahan ETS3 Percepatan lebih pantas, keselamatan & kuasa kecemasan


No comments:

Post a Comment