https://images.app.goo.gl/C2j4G2MsA7BPmtht6
Mengatasi masalah kesesakan lalu lintas di Malaysia memerlukan pendekatan menyeluruh — gabungan pelaburan dalam pengangkutan awam, teknologi pintar, dasar insentif dan perancangan bandar lestari. Berikut adalah beberapa penyelesaian terbukti berkesan:
1. Perkukuh Pengangkutan Awam yang Berkualiti & Mampu Milik
- Tambah baik servis seperti bas, MRT, LRT, komuter, dan monorel — dengan penambahbaikan dari segi jadual, keselesaan dan liputan yang lebih meluas untuk menarik pengguna meninggalkan kenderaan persendirian .
- Program subsidi seperti My50 pass (sekarang antara Rapid KL, MRT, dan BRT pada hanya RM50 sebulan) atau pas serupa di negeri lain telah terbukti meningkatkan penggunaan pengangkutan awam .
- Inisiatif seperti Smart Selangor Bus (bas percuma – kini sebahagian daripada Selangor Mobiliti dengan tambang DRT hanya RM2) memberi pilihan transit yang mudah di Lembah Klang .
2. Infrastruktur Alternatif: Basikal & Laluan Pejalan Kaki
- Sistem perkongsian basikal seperti LinkBike di Pulau Pinang menyokong penggunaan moda bukan bermotor dan membantu mengurangkan penggunaan kereta untuk jarak pendek .
- Pembangunan rangkaian laluan pejalan kaki dan laluan basikal yang selamat dan selesa juga dapat menggalakkan lebih ramai menggunakan mod aktif untuk destinasi berhampiran .
3. Teknologi Pintar & Sistem Pengurusan Trafik
- Sistem seperti Integrated Transport Information System (ITIS) di Lembah Klang membantu memantau keadaan jalan raya, mengesan kemalangan dan menyelaraskan isyarat trafik secara masa nyata .
- Aplikasi seperti Waze, Motorist Malaysia, dan platform LLM/Jalan Now yang memanfaatkan kamera trafik membantu pengguna merancang laluan terbaik dan mengelak kesesakan .
- Implementasi sistem Multi-Lane Free-Flow (MLFF) untuk tol membolehkan kenderaan bergerak dengan lancar tanpa berhenti di plaza tol — mampu mengurangkan kesesakan tepat di kawasan tol .
4. Dasar Insentif dan Kawalan Permintaan
- Pelaksanaan congestion pricing (caj kesesakan) atau had penggunaan kenderaan peribadi pada waktu sibuk boleh menjadi alat efektif untuk mengurangkan beban jalan raya, walaupun ia perlu dirancang dengan pertimbangan kesan sosioekonomi .
- Polisi seperti insentif cukai bagi pengguna pengangkutan awam atau kenderaan mesra alam, dan kempen carpooling boleh mengurangkan jumlah kenderaan di jalan raya .
5. Fleksibiliti Waktu Kerja & Pembangunan Lestari
- Menggalakkan kerja dari rumah (WFH) atau waktu kerja fleksibel membantu mengurangkan jumlah pengguna jalan raya pada waktu puncak .
- Mengintegrasikan perancangan bandar seperti pembangunan campuran guna (mixed-use) — di mana tempat tinggal, bekerja dan membeli-belah terletak dekat antara satu sama lain — dapat mengurangkan keperluan perjalanan jauh .
6. Projek Infrastruktur Strategik
- Projek seperti Rawang Bypass (Federal Route 37) telah berjaya mengurangkan tempoh perjalanan dari 2 jam ke sekitar 30 minit antara Serendah dan Selayang, mengatasi kesesakan di pusat bandar Rawang .
- SMART Tunnel di Kuala Lumpur bukan sahaja berfungsi sebagai saliran dan terowong jalan, tetapi juga membantu menyelesaikan kesesakan jalan akibat limpahan air dan banjir pada waktu puncak .
Kesimpulan
Tiada satu solusi yang boleh menyelesaikan secara keseluruhan. Penyelesaian terbaik ialah gabungan:
Strategi | Tujuan Utama |
---|---|
Pengangkutan Awam & Teknologi | Mengurangkan penggunaan kenderaan peribadi |
Insentif & Polisi | Mengawal masa perjalanan dan pilihan mod |
Infrastruktur Pintar & Fizikal | Memudahkan mobiliti alternatif dan lancarkan trafik |
Perancangan Lestari | Kurangkan keperluan perjalanan jauh |
No comments:
Post a Comment