Friday, 8 August 2025

Masalah kesesakan lalu lintas di Malaysia memerlukan pendekatan menyeluruh 2025

 

https://images.app.goo.gl/C2j4G2MsA7BPmtht6

Mengatasi masalah kesesakan lalu lintas di Malaysia memerlukan pendekatan menyeluruh — gabungan pelaburan dalam pengangkutan awam, teknologi pintar, dasar insentif dan perancangan bandar lestari. Berikut adalah beberapa penyelesaian terbukti berkesan:


1. Perkukuh Pengangkutan Awam yang Berkualiti & Mampu Milik

  • Tambah baik servis seperti bas, MRT, LRT, komuter, dan monorel — dengan penambahbaikan dari segi jadual, keselesaan dan liputan yang lebih meluas untuk menarik pengguna meninggalkan kenderaan persendirian .
  • Program subsidi seperti My50 pass (sekarang antara Rapid KL, MRT, dan BRT pada hanya RM50 sebulan) atau pas serupa di negeri lain telah terbukti meningkatkan penggunaan pengangkutan awam .
  • Inisiatif seperti Smart Selangor Bus (bas percuma – kini sebahagian daripada Selangor Mobiliti dengan tambang DRT hanya RM2) memberi pilihan transit yang mudah di Lembah Klang .

2. Infrastruktur Alternatif: Basikal & Laluan Pejalan Kaki

  • Sistem perkongsian basikal seperti LinkBike di Pulau Pinang menyokong penggunaan moda bukan bermotor dan membantu mengurangkan penggunaan kereta untuk jarak pendek .
  • Pembangunan rangkaian laluan pejalan kaki dan laluan basikal yang selamat dan selesa juga dapat menggalakkan lebih ramai menggunakan mod aktif untuk destinasi berhampiran .

3. Teknologi Pintar & Sistem Pengurusan Trafik

  • Sistem seperti Integrated Transport Information System (ITIS) di Lembah Klang membantu memantau keadaan jalan raya, mengesan kemalangan dan menyelaraskan isyarat trafik secara masa nyata .
  • Aplikasi seperti Waze, Motorist Malaysia, dan platform LLM/Jalan Now yang memanfaatkan kamera trafik membantu pengguna merancang laluan terbaik dan mengelak kesesakan .
  • Implementasi sistem Multi-Lane Free-Flow (MLFF) untuk tol membolehkan kenderaan bergerak dengan lancar tanpa berhenti di plaza tol — mampu mengurangkan kesesakan tepat di kawasan tol .

4. Dasar Insentif dan Kawalan Permintaan

  • Pelaksanaan congestion pricing (caj kesesakan) atau had penggunaan kenderaan peribadi pada waktu sibuk boleh menjadi alat efektif untuk mengurangkan beban jalan raya, walaupun ia perlu dirancang dengan pertimbangan kesan sosioekonomi .
  • Polisi seperti insentif cukai bagi pengguna pengangkutan awam atau kenderaan mesra alam, dan kempen carpooling boleh mengurangkan jumlah kenderaan di jalan raya .

5. Fleksibiliti Waktu Kerja & Pembangunan Lestari

  • Menggalakkan kerja dari rumah (WFH) atau waktu kerja fleksibel membantu mengurangkan jumlah pengguna jalan raya pada waktu puncak .
  • Mengintegrasikan perancangan bandar seperti pembangunan campuran guna (mixed-use) — di mana tempat tinggal, bekerja dan membeli-belah terletak dekat antara satu sama lain — dapat mengurangkan keperluan perjalanan jauh .

6. Projek Infrastruktur Strategik

  • Projek seperti Rawang Bypass (Federal Route 37) telah berjaya mengurangkan tempoh perjalanan dari 2 jam ke sekitar 30 minit antara Serendah dan Selayang, mengatasi kesesakan di pusat bandar Rawang .
  • SMART Tunnel di Kuala Lumpur bukan sahaja berfungsi sebagai saliran dan terowong jalan, tetapi juga membantu menyelesaikan kesesakan jalan akibat limpahan air dan banjir pada waktu puncak .

Kesimpulan

Tiada satu solusi yang boleh menyelesaikan secara keseluruhan. Penyelesaian terbaik ialah gabungan:

Strategi Tujuan Utama
Pengangkutan Awam & Teknologi Mengurangkan penggunaan kenderaan peribadi
Insentif & Polisi Mengawal masa perjalanan dan pilihan mod
Infrastruktur Pintar & Fizikal Memudahkan mobiliti alternatif dan lancarkan trafik
Perancangan Lestari Kurangkan keperluan perjalanan jauh


No comments:

Post a Comment