Thursday, 7 August 2025

Perbezaan antara sistem AC dan DC dalam konteks lokomotif elektrik

 


Berikut ialah perbezaan antara sistem AC dan DC dalam konteks lokomotif elektrik, khas untuk keretapi seperti ETS, MRT, dan lokomotif tradisional.


Beza AC dan DC dalam Lokomotif Elektrik

Aspek AC (Arus Ulang-alik) DC (Arus Terus)
Jenis Arus Arus ulang-alik (berubah arah secara berkala) Arus terus (mengalir satu arah sahaja)
Sumber Kuasa Catenary / wayar atas – biasanya 25 kV AC Rel ketiga / wayar atas – biasanya 750V atau 1500V DC
Penggunaan Moden Kereta api antara bandar, ETS, HSR MRT, LRT, metro bandar, kereta api lama
Jarak Penghantaran Kuasa Jauh dan cekap untuk jarak jauh Terhad – lebih sesuai untuk kawasan bandar
Kecekapan Penyaluran Tinggi – voltan tinggi = kurang rugi Rendah – voltan rendah = lebih rugi tenaga
Kompleksiti Sistem Dalaman Perlu transformer & inverter Sistem lebih ringkas (pada motor DC)
Motor Traksi AC induction / synchronous motor DC series motor atau DC traction motor
Kos Penyelenggaraan Lebih rendah (motor AC tahan lama) Lebih tinggi (motor DC pakai berus)

🔧 Contoh Lokomotif Berdasarkan Sistem

Sistem Lokomotif / Tren
AC KTM ETS (Class 93), ERL KLIA Ekspres, HSR (cadangan), tren Eropah
DC LRT Kelana Jaya (750V DC), MRT Kajang (750V DC), Tokyo Metro (1500V DC)

🔋 Kenapa Banyak Tren Baru Guna AC?

  • Voltan tinggi (seperti 25kV) membolehkan penghantaran tenaga lebih jauh tanpa banyak kehilangan.
  • Sistem AC lebih cekap, murah diselenggara, dan boleh digunakan pada kelajuan tinggi.
  • Motor AC tidak perlukan berus (brush) → kurang haus, lebih tahan lama.

📉 Ringkasan Mudah

  • AC = Untuk tren laju, antara bandar, moden.
  • DC = Untuk sistem bandar, jarak dekat, lebih ringkas.


No comments:

Post a Comment