Berikut ialah perbezaan antara sistem AC dan DC dalam konteks lokomotif elektrik, khas untuk keretapi seperti ETS, MRT, dan lokomotif tradisional.
⚡ Beza AC dan DC dalam Lokomotif Elektrik
Aspek | AC (Arus Ulang-alik) | DC (Arus Terus) |
---|---|---|
Jenis Arus | Arus ulang-alik (berubah arah secara berkala) | Arus terus (mengalir satu arah sahaja) |
Sumber Kuasa | Catenary / wayar atas – biasanya 25 kV AC | Rel ketiga / wayar atas – biasanya 750V atau 1500V DC |
Penggunaan Moden | Kereta api antara bandar, ETS, HSR | MRT, LRT, metro bandar, kereta api lama |
Jarak Penghantaran Kuasa | Jauh dan cekap untuk jarak jauh | Terhad – lebih sesuai untuk kawasan bandar |
Kecekapan Penyaluran | Tinggi – voltan tinggi = kurang rugi | Rendah – voltan rendah = lebih rugi tenaga |
Kompleksiti Sistem Dalaman | Perlu transformer & inverter | Sistem lebih ringkas (pada motor DC) |
Motor Traksi | AC induction / synchronous motor | DC series motor atau DC traction motor |
Kos Penyelenggaraan | Lebih rendah (motor AC tahan lama) | Lebih tinggi (motor DC pakai berus) |
🔧 Contoh Lokomotif Berdasarkan Sistem
Sistem | Lokomotif / Tren |
---|---|
AC | KTM ETS (Class 93), ERL KLIA Ekspres, HSR (cadangan), tren Eropah |
DC | LRT Kelana Jaya (750V DC), MRT Kajang (750V DC), Tokyo Metro (1500V DC) |
🔋 Kenapa Banyak Tren Baru Guna AC?
- Voltan tinggi (seperti 25kV) membolehkan penghantaran tenaga lebih jauh tanpa banyak kehilangan.
- Sistem AC lebih cekap, murah diselenggara, dan boleh digunakan pada kelajuan tinggi.
- Motor AC tidak perlukan berus (brush) → kurang haus, lebih tahan lama.
📉 Ringkasan Mudah
- AC = Untuk tren laju, antara bandar, moden.
- DC = Untuk sistem bandar, jarak dekat, lebih ringkas.
No comments:
Post a Comment