Thursday, 7 August 2025

Lokomotif elektrik zaman tradisional

 


Lokomotif elektrik zaman tradisional merujuk kepada kereta api yang menggunakan tenaga elektrik dari sumber luar (bukan enjin dalaman atau bateri), yang mula digunakan secara meluas sejak awal abad ke-20. Lokomotif ini menjadi alternatif kepada lokomotif wap kerana lebih bersih, pantas dan mudah dikawal.


🚂 Ciri-Ciri Lokomotif Elektrik Tradisional

Ciri Keterangan
Sumber kuasa Dari arus terus (DC) atau arus ulang-alik (AC) melalui wayar atas (overhead) atau rel ketiga (third rail)
Tiada enjin pembakaran dalaman Tidak menggunakan diesel atau arang batu. Motor elektrik digunakan terus untuk memacu roda.
Kuasa tinggi Sesuai untuk perjalanan jauh dan kargo berat – contoh: sistem kereta api di Eropah dan USSR.
Kos penyelenggaraan rendah Kurang bahagian bergerak berbanding lokomotif diesel.
Bersih dan senyap Tiada asap atau bunyi kuat seperti lokomotif wap.

🔌 Sistem Kuasa Lokomotif Tradisional

1. Overhead Line (OL) / Pantograph

  • Terdapat talian elektrik di atas (biasanya AC 25kV atau DC 1500V).
  • Lokomotif mempunyai pantograph – alat yang menyentuh kabel ini untuk menyedut tenaga elektrik.
  • Digunakan di banyak negara: UK, Eropah, Jepun.

2. Third Rail

  • Rel ketiga diletakkan di tepi rel utama – membawa arus elektrik (biasanya DC 600–750V).
  • Digunakan di sistem metro atau keretapi bandar (contoh: London Underground, New York Subway).

⚙️ Komponen Utama Lokomotif Elektrik Tradisional

  1. Transformer (jika AC)

    • Menukar voltan tinggi kepada voltan yang sesuai untuk motor.
  2. Rectifier / Converter

    • Menukar arus AC kepada DC jika motor memerlukan DC.
  3. Motor Traksi (Traction Motor)

    • Motor utama yang memacu roda. Biasanya motor aruhan (induction motor) atau DC series motor.
  4. Pengawal (Controller)

    • Mengawal voltan & kelajuan motor.
  5. Brekan Regeneratif

    • Semasa membrek, motor menghasilkan tenaga dan menghantar balik ke sistem.

📸 Contoh Lokomotif Elektrik Tradisional

Lokomotif Negara Sistem Nota Ringkas
Class 76 (UK) UK DC 1500V Digunakan di Woodhead Line sejak 1950-an.
NS Class 1100 (Belanda) Belanda AC 1500V Dari tahun 1950-an hingga 1990-an.
VL80 (Russia) USSR/Rusia AC 25kV Digunakan secara besar-besaran untuk kargo berat.
EF58 (Jepun) Jepun DC 1500V Model klasik era Showa.

🔄 Perbandingan Ringkas

Aspek Lokomotif Elektrik Tradisional Lokomotif Diesel Lokomotif Wap
Sumber tenaga Elektrik luar Diesel (enjin pembakaran) Arang batu / kayu
Pencemaran Rendah Sederhana Tinggi
Kelajuan & kecekapan Tinggi Sederhana Rendah
Penyelenggaraan Rendah Tinggi Sangat tinggi
Kawalan Mudah Sederhana Sukar


No comments:

Post a Comment