Tuesday 3 September 2013

Celik Teknologi: Makkah Metro

sumber:
http://ms.wikipedia.org
 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali

Mecca Metro, atau rasminya 'Al Mashaaer Al Muqaddassah Metro' adalah perkhidmatan kereta api sepanjang 18.1 kilometer di kota Mekah , Arab Saudi yang mula dibuka pada November 2010. Kereta api ini dikendalikan oleh China Railway Construction Corporation Limited (CRCC) bagi memberi perkhidmatan pengangkutan melalui rel kepada jemaah haji antara Arafah ke [Mina]]. Sistem pengangkutan kereta api ini diperlukan untuk mengangkut 3 juta jemaah haji serentak .

 Latar belakang

Makkah Metro adalah sistem pengangkutan jemaah haji antara tempat suci di Mekah, Arafah , Muzalifah dan Mina untuk mengurangkan kesesakan yang disebabkan oleh bas dan kereta semasa Haji . Ia juga akan membawa jemaah melaksanakan ibadah Umrah sepanjang tahun. Sebaik sahaja selesai, kerajaan Arab Saudi menganggarkan 53.000 buah bas akan hilang dari jalan raya yang sesak.
Mekah Metro itu dibuka pada 13 November 2010 untuk memudahkan jemaah mengerjakan haji antara 25 dan 29 November 2010 dan seterusnya.Kapasiti penumpang sekitar 35% dengan perlindungan kereta api automatik untuk membantu memandu manual.
Ketinggian landasan berbeza-beza di antara 8 meter dan 10 meter Ia direka bentuk untuk membawa sehingga 72.000 penumpang semasa Haji 2011.Kereta api ini menggunakan roda keluli konvensional kepada teknologi kereta api, ia kadang-kadang disebut sebagai ' monorail '.

No comments:

Post a Comment