Tuesday 3 September 2013

Elektrik: Bekalan Kuasa Tarikan Elektrik (Electric Traction) 4

sumber
http://www.railway-technical.com
Talian Overhed (katenari)

 http://www.railway-technical.com/ohl001.gif
Mekanik pendawaian bekalan kuasa tidak semudah seperti yang dilihat (rajah). Gantungan dawai ke atas landasan, menyediakan arus ke atas kereta api  danpergerakannya tidak begitu mudah untuk melakukan kerja dengan cekap dan memerlukan perbelanjaan memasang yang tinggi. Wayar mesti berupaya untuk memungut dan mengalirkan arus (beberapa ribu Penguat), kekal sejajar dengan laluan,boleh tahan dengan angin  kencang (di Hong Kong taufan angin boleh mencapai 200 km / h), sejuk melampau dan haba dan lain-lain keadaan cuaca yang buruk.

Sistem katenari overhed, yang dipanggil "katenari" kerana keluk yang dibentuk oleh kabel yang menyokong, mempunyai geometri yang kompleks, pada masa ini biasanya direka oleh komputer. "Contact wire"yang disediakan perlu berada pada ketegangan mendatar dan ditarik ke sisi untuk berunding keluk di dalam trek.  Ketegangan
"Contact wire" berada di sekitar 2 tan. Panjang wayar biasanya antara 1000 dan 1500 meter panjang, bergantung kepada julat suhu. Dawai zigzagged relatif kepada garis tengah trek kerana pantograph kereta api bergerak di bawahnya.

Wayar sentuhan beralur untuk membolehkan klip yang akan ditetapkan pada bahagian atas. Klip digunakan untuk melampirkan wayar penitis. Ketegangan wayar dikekalkan oleh berat digantung di setiap hujung panjangnya. Setiap panjang yang bertindih oleh jiran untuk memastikan perjalanan yang lancar untuk "pan". Ketegangan yang tidak betul, digabungkan dengan kelajuan  kereta api yang salah, akan menyebabkan kepala pantograph untuk mula melantun. Arka elektrik berlaku dengan setiap lantunan dan haus menyebabkan tidak boleh lagi digunakan.

Lebih daripada satu pantograph kereta api boleh menyebabkan masalah yang sama apabila  pantograph utama membentuk gelombang dalam wayar dan kepala belakang tidak boleh tinggal di "contact". Kelajuan tinggi memburukkan lagi masalah tersebut. Pembentukan TGV (Keretapi Laju) Perancis mempunyai "power car" di setiap hujung kereta api tetapi hanya berjalan dengan satu pantograph berfungsi di bawah kelajuan tinggi
talian 25 kV AC . "Power car" belakang dibekalkan melalui 25 kV kabel di sepanjang kereta api. Ini  dilarang di Britain disebabkan oleh ciri-ciri keselamatan.

http://www.railway-technical.com/catenary-wire-x-section.gif
Satu wayar berayun akan menyebabkan masalah lain. Ia boleh menyebabkan wayar penitis (dropper wires), dari mana "contact wire" itu digantung, untuk "kekusutan" dan membentuk sedikit gelung . "Contact wire" kemudian menjadi terlalu tinggi dan memburukkan hubungan dengan pantograph. 

No comments:

Post a Comment