Tuesday 3 September 2013

Elektrik: Bagaimana Pembrekan Penjanaan-Semula (Regenerative braking) bekerja? 1

source:
 http://www.carsdirect.com

Mengetahui bagaimana sistem pembrekan penjanaan semula (Regenerative braking)  berbeza daripada pembrekan tradisional, kebaikan dan keburukannya.








Pembrekan penjanaan semula di mana ciri-ciri yang boleh didapati pada kenderaan elektrik sepenuhnya dan kenderaan hibrid gas-elektrik. Kereta seperti hibrid Toyota Prius, Ford Fusion Hybrid dan Honda Insight, dan elektrik sepenuhnya Tesla Roadster  menggunakan ciri sistem brek penjanaan semula .

Sistem Pembrekan Penjanaan Semula memanfaatkan persamaan dalam pembinaan motor elektrik dan penjana kuasa elektrik. Dalaman motor elektrik adalah terdiri daripada belitan tembaga. Ia menggunakan medan tenaga elektromagnetik untuk menghasilkan daya kilas melalui aci utama apabila kuasa dibekalkan kepadanya. Sebuah penjana atau dinamo juga terdiri daripada belitan tembaga dan menggunakan medan elektromagnet; menggunakan kuasa untuk menghidupkan pemutar yang membolehkan ia untuk menghasilkan kuasa elektrik.

Pembrekan penjanaansemula adalah berdasarkan prinsip fizik yang menyatakan bahawa tenaga tidak boleh dimusnahkan, ia hanya boleh berubah dari satu bentuk ke bentuk yang lain.

 Sistem Braking Tradisional
 
 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali
Dalam sistem
brek tradisional,
menekan pedal brek menyebabkan sepasang pad brek pada setiap roda untuk bersentuhan dengan permukaan rotor brek. Sentuh ini menghasilkan geseran, perlahan dan akhirnya berhenti kenderaan. Geseran sendiri menghasilkan haba sebagai hasil sampingan tenaga. Jurutera automotif dan pereka umumnya melihat haba sebagai kerugian. Ini adalah sebab mengapa, terutamanya dalam kereta berprestasi tinggi, brek sistem penyejukan seperti empangan udara yang digunakan untuk menghilangkan haba dari brek supaya mereka boleh dengan cepat mendapatkan semula kecekapan mereka.

Sistem
Pembrekan Penjanaan Semula 
Dalam sistem yang pem
brekan penjanaan semula, tujuannya adalah untuk merampas kembali hasil sampingan tenaga yang terhasil apabila brek digunakan.

Dalam kereta elektrik atau hibrid, motor elektrik yang menggerakkan roda kereta itu memainkan peranan utama semasa brek. Apabila pedal brek ditekan, brek penjanaan semula litar suis motor supaya ia kini beroperasi terbalik@songsang untuk melawan arah roda. Pembalikan ini benar-benar membuat ia beroperasi seperti penjana kuasa atau dinamo yang menghasilkan tenaga elektrik. Tenaga elektrik yang dihasilkan dihalakan ke arah bateri simpanan kereta untuk disimpan.

Kecekapan sistem brek penjanaan semula digunakan pada hari ini telah meningkat dengan ketara. Sesetengah sistem yang sedia ada mampu untuk menangkap dan menyimpan sebanyak 70 peratus daripada tenaga yang sepatutnya telah hilang.

Pada kelajuan yang lebih tinggi, brek penjanaan semula masih memerlukan bantuan sistem brek tradisional untuk digunakan sebagai 'back-up'.

Ini merebut kembali dan menyimpan tenaga elektrik boleh disamakan dengan "aliran" pengecasan bateri. Ini adalah kerana kebanyakan masa, motor elektrik berputar dalam mod menghasilkan daya kilas untuk memacuu kenderaan tersebut. Penggunaan bateri masih  masih diperlukan untuk mengecas bateri sepenuhnya, walaupun pembrekan penjanaansemula tidak diterjemahkan kepada peningkatan dalam pelbagai kenderaan.

No comments:

Post a Comment