Wednesday 4 September 2013

Kesihatan: 10 manfaat minyak zaitun

sumber:

http://fahrudin91.blogspot.com

Manfaat minyak zaitun  memang sudah tidak diragukan lagi, sejak dari dulu minyak zaitun dipercaya dapat menyembuhkan berbagai macam penyakit. Minyak zaitun merupakan salah satu dari anuegrah Allah yang sangat luar biasa. Minyak zaitun mengandungi  berbagai macam vitamin seperti vitamin A, B1, B2, C, D, E, K dan berbagai macam mineral seperti, kalsium, zat besi, sodium dan potasium. Sudah banyak berbagai macam penelitian yang berhasil mengungkap manfaat dan khasiat minyak zaitun.

Sebuah kajian yang diterbitkan dalam majalah lanst yang terkenal pada tahun 1999, menunjukkan bahawa negara Albania yang sebahagian besar berpenduduknya muslim, memilki kadar kematian yang rendah dikarenkan masyarakat Al - bania ternyata mempunyai tradisi mengambil minyak zaitun. Hal ini tentunya cukup mencengangkan mengingat Al - Bania adalah negara termiskin di kawasan Eropah .
Sebuah kajian lanjutan yang dilakukan oleh Dr. Samut , dari Universiti Harvard di Amerika , tentang manfaat minyak zaitun menerbitkan sebuah kajian dalam Kongres Terakhir Organisasi Penyakit Sistem Pencernaan Amerika yang diadakan pada bulan Oktober tahun 2000. Dr . Samut menegaskan bahawa nilai pemakanan yang terkandung dalam minyak zaitun dapat berpengaruh positif dalam melindungi tubuh dari kanser perut.
Untuk lebih lebih rincinya berikut 10 manfaat minyak zaitun yang luar biasa :

    
Manfaat minyak zaitun yang pertama adalah sebagai ubat penyakit jantung, minyak zaitun dapat menurunkan kadar kolesterol dalam darah yang dapat mencegah dari penyakit jantung.
    
Mencegah penyakit kanser , kajian terkini menunjukkan bahawa minyak zaitun dapat mengurangkan risiko penyakit kanser , hal ini di sebabkan minyak zaitun mempunyai kesan melindungi tubuh terhadap kanser.
    
Manfaat minyak zaitun sebagai pelembab kulit alami, anda boleh menggunakan minyak zaitun sebagai topeng , caranya adalah anda cukup mengoleskannya keseluruh wajah anda dan tunggu kira - kira 15 minit, kemudian bilas dengan air bersih, anda boleh melakukannya dua kali seminggu untuk menjaga kelelmbaban dan kecantikan kulit anda.
    
Merawat tekanan darah tinggi , study terbaru menunjukkan bahawa minyak zaitun dapat menurunkan tekanan darah tinggi. hal ini tentunya sangat baik bila diambil secara teratur untuk mencegah hipertensi .
    
Diabetes, walaupun minyak zaitun mempunyai kalori yang cukup tinggi akan tetapi minyak zaitun ternyata juga dapat mengurangkan risiko diabetes. Hal ini dikarenakan minyak zaitun membantu untuk menstabilkan kadar glukosa di dalam darah dengan cara melambatkan proses pencernaan di dalam perut.
    
Manfaat minyak zaitun untuk mencegah stres, Menurut Dr Russell H. Greenfield , minyak zaitun dapat membantu dalam pencegahan kemurungan dan penyakit jantung. Minyak Zaitun juga mengandungi asid oleik dan lemak tak jenuh tunggal.
    
Mencegah osteoporosis, dengan anda mengambil minyak zaitun secara teratur maka akan menurunkan risiko penyakit osteoporosis, kerana minyak zaitun membantu dalam penyerapan kalsium sekaligus memainkan peranan penting dalam mencegah Osteoporosis .
    
Manfaat minyak zaitun untuk diet , bagi anda yang mempunyai kelebihan berat badan dan menginginkan untuk mendapatkan tubuh yang ideal ada baiknya anda cuba mengambil minyak zaitun. Hal ini di sebabkan minyak zaitun kepekatan nya lebih tinggi berbanding hormon rasa kenyang serotonin yang berada di dalam darah.
    
Selain untuk melembabkan dan mempercantik kulit wajah ternyata manfaat yang lain dari minyak zaitun iaitu dapat menghilangkan jerawat. Minyak zaitun berperanan sebagai pembersihan alami kulit wajah anda yang dapat mengangkat kotoran dan sisa make up di wajah.
    
Mengurangkan risiko penyakit ulser perut , ternyata minyak zaitun memang mempunyai banyak sekali manfaat bagi kesihatan kita dan merupakan ubat yang alami dari berbagai macam penyakit, bukan hanya dapat mencegah kanser , merawat sakit perut, dan mencegah osteoporosis ternyata minyak zaitun juga dapat mengurangkan risiko penyakit ulser perut / maag .Ternyata manfaat minyak zaitun sangat banyak dan luar biasa, untuk itu anda harus rajin mengambil minyak zaitun untuk menjaga kesihatan anda dan mencegah dari berbagai macam penyakit.

No comments:

Post a Comment