Tuesday 3 September 2013

Bekalan Kuasa Tarikan Elektrik (Electric Traction) 2

sumber
http://www.railway-technical.com

 Bekalan Kuasa

Sebagai permulaan, kereta api elektrik memerlukan bekalan kuasa yang kereta api boleh akses pada setiap masa. Ia mesti selamat, ekonomi dan mesra pengguna. Ia boleh menggunakan sama ada DC (arus terus) atau AC (arus), makhluk yang pertama, selama bertahun-tahun, lebih mudah untuk tujuan tarikan kereta api, yang kedua yang lebih baik pada jarak yang jauh dan lebih murah untuk memasang tetapi, sehingga baru-baru ini, lebih rumit untuk mengawal pada tahap kereta api.

Penghantaran kuasa sentiasa sepanjang trek melalui wayar overhed atau di peringkat akar umbi, menggunakan tambahan, rel ketiga diletakkan berhampiran dengan landasan keretapi berjalan. Sistem AC sentiasa menggunakan wayar atas, DC boleh menggunakan sama ada wayar overhed atau rel ketiga; kedua-duanya adalah sama. Kedua-dua sistem atas memerlukan sekurang-kurangnya satu pemungut supaya ia sentiasa boleh berada dalam hubungan dengan bekalan kuasa. Pengumpul arus overhed menggunakan "pantograph", adalah bentuk kebanyakan pemungut semenjak kira-kira 30 tahun lalu. Litar pulangan adalah melalui landasan bergerak kembali ke pencawang itu. Landasan bergerak adalah pada keupayaan bumi dan disambungkan ke substesen.


 Rail ketiga

http://www.railway-technical.com/3rd001.gif 

Rajah di atas menunjukkan Sistem tarikan DC 3-Rail  dengan lokasi kereta api di mana arus mengalir dengan rel yang bergerak. Sistem rel ketiga menggunakan "kasut" untuk mengalir/memungut arus di keretapi, mungkin kerana ia mula-mula dipanggil "selipar" oleh perintis industri . 

No comments:

Post a Comment