politeknik tuanku sultanah bahiyah ptsb kulim motivasi kesihatan dekorasi kerja dan puisi
Saturday, 7 August 2021
Apakah CubeSat?
Bagaimana yer nak tidur malam yang lebih nyenyak?
Thursday, 5 August 2021
5 Petua Mudah untuk Mengatur Hari Kerja Anda dengan Lebih Baik
9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali
Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
puisi-tangisan-mata-bunda
puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
coretanku-mak-mak-memang-hebat
muhasabah-pagi
Bagaimana Menyusun Hari Kerja Anda: Kaedah 2(Jadual Da Vinci)
Jadual Da Vinci adalah kaedah kedua yang akan membantu anda belajar bagaimana merancang dan mengatur dengan lebih berkesan. Dikembangkan oleh Adrian Iliopoulus, kaedah ini akan membolehkan anda membuat jadual yang akan menjadikan hidup anda lebih berguna, menyeronokkan, dan kreatif.
Idea utama di sebalik "Jadual Da Vinci" adalah belajar bagaimana:
**Menjadi kreatif dan memasuki aliran setiap hari.
**Tidak membenarkan gangguan merosakkan aliran anda.
**Berhenti menunda-nunda dan menyelesaikan sesuatu.
**Pastikan anda tidak keletihan.
**Seimbangkan kerja dan permainan dengan betul.
Adakah kamu tahu? Perlu 23 minit dan 15 saat untuk kembali ke landasan setelah terganggu.
Jadual Da Vinci dapat membantu anda memastikan bahawa anda tidak terbeban dengan pekerjaan kerana ini mengatur aktiviti harian anda dengan cara di mana anda mempunyai masa khas untuk tugas yang lebih sukar dan lebih mudah, tetapi juga cukup waktu untuk aktiviti santai setiap hari.
Bagaimana Mengatur Hari Anda dengan Jadual Da Vinci
Ramai orang mencadangkan anda mula merancang minggu anda pada hari Isnin (Bagi negeri yang bekerja Ahad, maksud nya Ahad) tetapi adakah idea terbaik? Pencipta Jadual Da Vinci mengesyorkan memulakan perancangan pada petang Ahad (Bagi negeri yang bekerja Ahad, perancangan adalah petang Sabtu). Seperti yang ditunjukkannya, hari Isnin (Ahad) adalah sama dengan waktu pagi, tetapi untuk minggu ini. Fikiran kita selalu tenang pada waktu pagi dan dapat menghasilkan produktiviti yang lebih besar. “Jam awal” untuk minggu ini adalah hari Isnin, Selasa, dan Rabu. Jadi, untuk memanfaatkan hari bekerja ini, anda harus merancang tugas anda pada hari Ahad (Sabtu).
Seperti yang ditunjukkan oleh Adrian, bahagian paling sukar dalam merancang adalah keutamaan. Dia mengesyorkan agar anda bersikap jujur dengan diri sendiri dan mengkategorikan tugas dengan teliti mengikut kepentingannya dan jumlah pekerjaan yang perlu anda lakukan untuk menyelesaikannya.
Begini rupa jadual harian dan mingguan Adrian.
Pastikan anda mempunyai rancangan untuk hari berikutnya
Kredit: Jadual Da Vinci Adrian Iliopoulus
Seperti yang anda lihat, setiap hari terdiri daripada unsur yang sama:
Rutin pagi
Kerja Berat
Kerja Ringan
Kerja Pentadbiran
Bersenam
Sosial
Bermain
Sekarang, mari kita jelaskan masing-masing dengan lebih terperinci.
Rutin pagi
Penting untuk memulakan setiap hari dengan betul. Daripada tidur dan bergegas ke tempat kerja, ikuti rutin yang akan membantu anda bangun dan melakukan apa sahaja yang menggembirakan anda - makan sarapan pagi, minum kopi, atau pergi berlari. Perkara-perkara kecil inilah yang dapat membuat perbezaan yang ketara pada hari anda. Anda juga boleh melakukan rutin malam yang akan membantu anda berehat sebelum tidur. Semua orang yang berjaya mempunyai rutin malam, dan begitu juga anda!
Kerja Dalam (Deep work)
Kerja mendalam terbahagi kepada dua kategori - kerja keras dan kerja soft. Kerja keras merujuk kepada semua tugas yang anda anggap mencabar, sedangkan kerja soft adalah semua tugas yang lebih mudah untuk dilaksanakan. Pastikan melakukan kerja keras dari hari Isnin hingga Rabu, dan kerja soft pada hari Khamis dan Jumaat.
Kerja Pentadbiran (Soft work)
Kerja pentadbiran merangkumi tugas seperti membalas e-mel, menjadualkan dan menghadiri perjumpaan, organisasi dokumen, memesan bekalan, dan lain-lain. Penting untuk mengira berapa banyak masa yang diperlukan untuk menyelesaikan tugas-tugas ini, sehingga anda dapat menyisihkan waktu untuk setiap hari.
Bersenam, Sosial, dan Main
Untuk mengelakkan keletihan, anda perlu meluangkan masa setiap hari supaya anda dapat berehat, menghabiskan masa dengan rakan dan keluarga anda, dan bermain. Bermain bermaksud melakukan semua aktiviti yang menggembirakan anda, dari bermain hingga menonton filem atau membaca buku.
Jadual Da Vinci sedikit berbeza dengan kaedah GTD, kerana merangkumi sepanjang hari dan membolehkan anda membuat rutin harian. Walau bagaimanapun, kaedah ini tidak menyelesaikan tugas mengatur dengan lebih terperinci semasa hari kerja anda, yang dilakukan oleh GTD. Oleh itu, dengan menggabungkan dua kaedah, anda akan dapat membuat sistem mengatur sepanjang hari anda dengan cara yang lebih seimbang, di mana anda dapat menyelesaikan sesuatu dalam masa yang diperuntukkan untuk bekerja dan berehat dalam rutin pagi dan waktu bermain untuk memastikan anda tidak ' burnout'.
Rujukan:
https://www.getmailbird.com/how-to-organize-your-day-at-work/
layari juga: kerjaya-sebagai-pendidik
9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali
Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
puisi-tangisan-mata-bunda
puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
coretanku-mak-mak-memang-hebat
muhasabah-pagi
Bagaimana Menyusun Hari Kerja Anda: Kaedah 1(GTD)
Kaedah # 1: Get Things Done(GTD)
Adakah awak:
**Rasa terharu dengan jumlah tugas yang perlu anda laksanakan?
**Bimbang jika terlupa butiran kecil?
**Memakai berbagai jenis topi dalam pekerjaan dan kehidupan anda?
**Memulakan banyak projek tetapi menghadapi masalah menyelesaikannya?
Maka anda perlu mengambil beberapa petunjuk daripada David Allen, pencipta GTD, dan belajar bagaimana mengatur tugas kerja anda (dan semua tugas lain) dengan cara yang betul!
Sistem pengurusan tugas GTD didasarkan pada kebenaran sederhana: semakin banyak tugas yang anda miliki dalam senarai anda, semakin sukar bagi anda untuk memutuskan apa yang memerlukan perhatian. Ini juga melontarkan senarai perkara yang harus dilakukan terus ke luar tetingkap kerana mereka mungkin memaksa anda meluangkan lebih banyak masa memikirkan tugas anda daripada melakukannya. Akibatnya, anda mungkin merasa tertekan.
Allen menyedari bahawa otak manusia jauh lebih baik dalam memproses maklumat daripada menyimpannya dan dia memasukkan perincian penting ini ke dalam metodologi GTD, yang mana ia dapat membantu anda menyingkirkan semua kecelaruan mental dan menyelesaikan sesuatu tepat pada waktunya. Ini melibatkan penyediaan aliran kerja, dan setelah anda melakukannya, anda dapat mengenal pasti tugas yang harus anda laksanakan pada waktu tertentu, tanpa perlu risau anda akan terlupa sesuatu.
Kaedah GTD terdiri daripada lima amalan mudah yang akan membantu anda mengatur kekacauan di otak anda dan mengatur hari anda:
Tulis semua tugasan. Dalam urutan "Saya perlu melakukan ini" atau "Ini harus terjadi pada waktu itu, apa pun yang terlintas di fikiran anda bahawa tindakan atau keperluan, tulis jer. Sekiranya melarikan diri dari buku nota anda, ia akan menarik perhatian anda.
Jelaskan. Rancangkan semua yang anda tulis (jangan cuba menyelesaikannya!) Dan rancang langkah seterusnya. Tentukan kategori mana yang paling sesuai dengan item: adakah rujukan, projek, atau tindakan seterusnya?
Susun. Letakkan semua tempatnya. Tambahkan tarikh penting ke kalendar anda, berikan tugas kepada orang lain, dan selesaikan sendiri.
Kaji semula. Perhatikan senarai anda dan jangan lupa untuk menyemak dan mengemasinya.
Penglibatan. Mula mengerjakan tugas yang paling penting!
GTD memerlukan pembelajaran bagaimana merancang dan mengatur terlebih dahulu. Tetapi, ia pasti akan membuahkan hasil dalam jangka masa panjang. Dengan kaedah ini, anda tidak perlu risau akan kehilangan mesyuarat atau melupakan tarikh akhir. Sebaliknya, anda akan menyelesaikan semua tugas anda dan anda dapat memprioritaskan masa anda dengan betul.
Sekarang, mari kita periksa setiap latihan secara terperinci!
Langkah 1: Senaraikan
Langkah pertama dan paling penting untuk GTD adalah berhenti menyimpan semua maklumat dan tugas harian anda di otak anda. Sebagai gantinya, tangkap dan simpan semua tugas, idea, tugas anda dalam "peti masuk" - buku nota fizikal atau aplikasi digital, seperti perancang, kalendar, atau aplikasi pengurusan tugas.
Dengan menyenaraikan pemikiran anda, akhirnya anda dapat mengurangkan kekacauan mental. Jangan bimbang untuk mengatur tugas dan item ini! Kita akan sampai pada salah satu langkah berikut.
Petua: Semasa anda baru menggunakan GTD, disarankan untuk menuliskan apa sahaja yang mungkin perlu anda rawat di masa depan dan menyimpannya di peti masuk anda.
Jadikan tugas anda khusus dan dapat dilaksanakan.
Langkah 2: Jelaskan
Sekarang kita sampai ke bahagian di mana anda belajar bagaimana mengatur hari kerja anda dan menyusun semuanya dalam peti masuk anda. Lihat setiap item di peti masuk anda dan terapkan salah satu kaedah berikut:
**Sekiranya tugas itu mengambil masa kurang dari 2 minit, selesaikan dengan segera.
**Sekiranya tugas dapat didelegasikan, serahkan kepada orang lain.
**Tuliskan tarikh akhir sekiranya item tersebut perlu dilengkapkan pada tarikh atau waktu tertentu.
**Sekiranya tugas itu rumit, maka kenal pasti tindakan dan langkah seterusnya yang perlu anda lakukan untuk terus melakukannya.
**Sentiasa pastikan untuk menambahkan sebanyak mungkin maklumat untuk tugas anda dan membuat tugas anda dapat dilaksanakan.
Langkah 3: Susun
Setelah menuliskan semua tugas anda dan menambahkan sebanyak mungkin maklumat, inilah masanya untuk menyelesaikannya. Terdapat banyak cara untuk mengatur tugas anda dengan kaedah GTD, tetapi yang paling biasa adalah menggunakan gabungan projek dan label.
Anda perlu memisahkan item menjadi tugas dan projek sekali sahaja. Menurut falsafah GTD, projek adalah tugas yang memerlukan lebih banyak langkah untuk diselesaikan. Pastikan untuk menulis langkah seterusnya untuk setiap tugas dan tambahkan tarikh akhir (jika ada). Sebagai contoh, langkah ini dapat dilihat dalam membuat kad tugas dan subtugas di dalamnya.
Langkah 4: Kaji semula
Langkah ini cukup jelas. Luangkan masa setiap minggu untuk melihat semua tugas anda, buangkan semua yang anda telahselesaikan, tambahkan dan atur tugas baru, dan kenal pasti tindakan seterusnya. Allen menyebut langkah ini sebagai "faktor kritikal untuk berjaya." Menyemak dan mengemas kini tugas anda secara berterusan akan memastikan bahawa anda tidak hanya menyelesaikan sesuatu. Anda menyelesaikan perkara yang betul.
Langkah 5: Penglibatan
Ini adalah bahagian apabila anda meluangkan masa untuk merancang kerja anda secara spesifik. Dengan langkah ini, anda semestinya telah mengembangkan sistem yang penuh dengan tugas yang dapat dilaksanakan yang disusun ke dalam kategori logik.
Oleh itu, apabila anda mula bekerja, anda tidak akan tertanya-tanya "Apa yang perlu saya lakukan seterusnya?". Anda membuang pemikiran itu dengan mendapatkan semua tugas anda di atas kertas fizikal atau digital dan menyusunnya menjadi rancangan yang dapat dilaksanakan. Untuk menyelesaikannya, anda menyingkirkan semua kekacauan mental yang telah membuat anda tertekan.
Alat GTD
Berikut adalah beberapa petua untuk disusun dan alat GTD yang akan membantu anda menggunakan kaedah ini dengan lebih pantas.
Senarai GTD
Untuk memulakan GTD, anda perlu menjelaskan dan mengatur tugas anda dengan cekap. Cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan membuat senarai, baik di atas kertas atau dengan menggunakan perisian pengurusan tugas di telefon atau komputer riba anda. Terdapat beberapa jenis senarai yang boleh anda buat:
Senarai "inbox". Ini adalah senarai pertama, asas, tidak kemas yang anda buat. Gunakan untuk menyenarai pemikiran dan tugas ketika mereka berlaku. Jangan ragu untuk menuliskan semua perkara dalam buku nota atau telefon pintar anda. Anda bahkan boleh mempunyai beberapa senarai "inbox"; cth. satu dalam pelan perancangan dan satu di telefon anda. Setelah semua tugas anda ditulis, barulah mula mengatur mengikut keutamaan.
Senarai "tindakan seterusnya". Senarai "tindakan seterusnya" harus mengandungi item yang harus anda lakukan secepat mungkin. Anda boleh menyusun item dalam senarai ini berdasarkan keutamaan, tarikh akhir, atau mungkin seberapa cepat anda dapat menyelesaikannya. Ingat, anda harus selalu menyelesaikan tugas pendek (tugas yang mengambil masa kurang dari dua minit) dengan segera.
Senarai "menunggu". Senarai ini harus digunakan untuk semua tugas yang anda berikan kepada orang lain atau tugas yang belum dapat diselesaikan kerana seseorang perlu melakukan sesuatu yang lain terlebih dahulu. Berikut adalah satu petua berguna untuk senarai ini. Sentiasa tulis tarikh semasa anda menuliskan tugas. Dengan cara itu, anda boleh menghantar e-mel kepada rakan sekerja anda dan mengatakan sesuatu seperti "Saya masih menunggu laporan yang anda nyatakan bahawa anda akan selesai. Itu 18 hari yang lalu! "
Senarai "suatu hari nanti / mungkin". Senarai ini adalah untuk semua projek yang ingin anda laksanakan suatu hari nanti, tetapi ia tidak begitu penting. Anda boleh menuliskan item seperti "ganti lukisan buruk di ruang tamu ofis" atau "mulakan blog anda sendiri" dalam senarai ini. Walaupun tugas-tugas dalam senarai ini tidak terlalu penting, anda tetap harus menyemak senarai ini setiap minggu, pastikan anda tidak melupakan tugas-tugas ini, dan mula mengusahakannya apabila anda mempunyai masa!
Kalendar
Kalendar sesuai untuk semua tugas yang sensitif pada waktu dan tarikh. Dengan cara ini, anda akan dapat mengutamakan tugas anda dengan lebih baik. Tugas yang tidak perlu diselesaikan lama lagi pun akan tetap berada dalam senarai "tindakan seterusnya" anda, jadi anda dapat menanganinya di kemudian hari. Sekiranya anda tidak suka menyimpan kalendar di dinding atau meja anda, anda harus mencuba menggunakan Kalendar Google untuk tetap teratur.
Folder Baca / Semak
Anda mungkin mempunyai beberapa tugas "membaca [sesuatu]" di salah satu senarai anda. Folder baca / semak akan berguna untuk kes seperti itu. Ia boleh menjadi folder fizikal atau digital yang akan mengandungi semua dokumen, kertas, atau buku yang perlu anda baca. Idea di sebalik folder ini adalah untuk selalu menyediakan bahan ini kepada anda apabila anda mempunyai beberapa minit semasa menunggu makanan atau di temujanji doktor.
GTD adalah metodologi produktiviti yang dapat mengubah kehidupan yang berserabut kepada kehidupan yang lebih seimbang dan harmonis.
Rujukan:
https://www.getmailbird.com/how-to-organize-your-day-at-work/
layari juga: kerjaya-sebagai-pendidik
9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali
Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
puisi-tangisan-mata-bunda
puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
coretanku-mak-mak-memang-hebat
muhasabah-pagi
MBTI - Myers-Briggs Test Indicator (sambungan)
Myers-Briggs Test Indicator
Wednesday, 4 August 2021
Meh Tengok Kelebihan pendidikan
Mengapa Pendidikan Sangat Penting
Monday, 2 August 2021
Untuk Menjaga Orang Lain, Mulakan dengan Menjaga Diri Anda
9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali
Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
puisi-tangisan-mata-bunda
puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
coretanku-mak-mak-memang-hebat
muhasabah-pagi
Covid-19 makin mengganas
Mengapa Anda Perlu Membaca Setiap Hari
3 Bidang Terbesar Di Mana Anda Harus Mengatur Hidup Anda
Cara Berpisah Dengan Orang Yang Anda Sayangi
Oleh Zoe Juanitas
Cinta adalah perkara yang rumit. Ini dapat membuat anda merasakan bermakna setiap yang berlalu - hari menjadi lebih baik, matahari bersinar lebih cerah, dan semuanya lebih baik saja. Cinta juga dapat membutakan anda, dan membuat anda tergoda untuk kekal dalam hubungan yang mungkin tidak sesuai. Pemikiran untuk menyakiti seseorang yang anda sayangi boleh menakutkan, tetapi kadang-kadang tidak dapat dielakkan. Mungkin anda perlu bekerja di seluruh negara, atau pasangan anda mahukan anak dan anda tidak, atau anda baru sedar bahawa hubungan anda lebih baik sebagai kawan. Apa pun alasannya, menamatkan perkara ketika anda masih mengambil berat tentang pasangan anda bukanlah tugas yang mudah. Niloo Dardashti, jurulatih hubungan dan psikologi tempat kerja di New York, memberi nasihat mengenai cara berpisah dengan seseorang yang anda cintai.
Sebelum Perpisahan
1. Pastikan berpisah adalah apa yang anda mahukan.
Masalah hubungan kadang-kadang kelihatan seperti satu perkara kecil, tetapi apabila anda menggali lebih mendalam, anda akan mendapati ada sesuatu yang lebih besar yang perlu ditangani. Adakah anda berada di peringkat kehidupan yang berbeza? Atau adakah pasangan anda mendorong anda untuk melangkah ke tahap seterusnya? Adakah mereka orang gila? Atau adakah anda merasa tidak selamat mengenai kerjaya anda sendiri? "Sekiranya anda menyedari ada masalah, saya rasa pertama anda perlu bertanya pada diri sendiri, Adakah itu sebenarnya, atau ada sesuatu yang lain yang berlaku di sana? Adakah anda merasa tertekan? Adakah ini masalah komitmen? " Dardashti berkata. Ambil langkah ke belakang dan lihat dengan jujur apa sebenarnya keraguan anda - anda mungkin dapat mencari jalan keluar untuk mengatasi masalah anda tanpa harus berpisah.
2. Lakukan perbincangan terbuka mengenai keutamaan dan pemutus perjanjian anda.
Apabila anda semakin tua, anda menyedari bahawa keserasian adalah lebih daripada sekadar anda akur. Ini bermaksud di mana anda mahu tinggal, berapa banyak yang anda bekerja. Walaupun kelihatan menakutkan, duduk bersama pasangan anda untuk membincangkan apa yang anda mahukan dan tidak mahu dari kehidupan yang menyakitkan dapat menyelamatkan anda dari patah hati pada masa akan datang. "Lakukannya sejak awal dalam hubungan," kata Dardashti. "Tidak terlalu awal, tetapi pada tahap tertentu sehingga tidak mengejutkan anda untuk mengetahui" Oh ya, orang ini tidak mahu mempunyai anak.
3. Setelah anda membuat keputusan untuk berpisah, ikuti keputusan itu.
Kadang-kadang sukar untuk mematikan emosi anda ketika pasangan anda duduk tepat di hadapan anda. Anda akan mengucapkan kata-kata ... tetapi kemudian anda melihat betapa comelnya mereka itu, dan anda mula memikirkan semua kenangan manis yang anda tempuhi bersama, dan tiba-tiba anda mula mempersoalkan mengapa anda ingin berpisah dengan mereka. "Sekiranya anda sudah bersedia untuk membuat keputusan [untuk berpisah], maka penting untuk tegas mengenainya, dan jangan melakukan desakan / tarikan ini dengan pasangan anda dan membuat mereka berfikir bahawa masih ada harapan ketika tidak ada, ”kata Dardashti. "Bahagian yang paling penting adalah keyakinan untuk mengetahui bahawa masalahnya lebih banyak berbanding daripada perasaan kasih sayang anda seketika."
4. Terima bahawa ia akan menjadi tidak selesa.
Perpisahan, tidak ada penyelesaian ajaib untuk menjadikannya lebih baik. "Tidak ada cara mudah untuk putus," kata Dardashti. "Anda hanya melakukannya dan mempersiapkan diri untuk fakta bahawa itu akan menjadi tidak selesa." Hanya kerana tidak selesa tidak bermakna ia bukan perkara yang betul. "Saya rasa banyak masa sekarang orang tidak melakukan sesuatu untuk mengelakkannya," kata Dardashti. "Kami menjadi sangat takut menjadi tidak selesa sehingga mereka tidak bersikap jujur dengan orang di sekeliling." Ingatlah bahawa ketidakselesaan yang anda rasakan pada saat ini lebih baik daripada terus bersama pasangan anda.
Semasa Perpisahan
5. Berpisah secara bersemuka.
"Jangan lakukannya melalui teks atau e-mel," kata Dardashti. "Sekiranya anda mempunyai hubungan dengan mereka yang mempunyai sejarah, anda pasti ingin melakukannya secara langsung. Ini mengenai memberi mereka rasa hormat yang telah dibangun di antara anda - rasa hormat yang mereka layak terima. " Apabila tiba waktunya, cari tempat yang sepi di mana anda berdua akan merasa selesa untuk bercakap.
6. Jawab semua soalan mereka.
Kemungkinannya, jika anda berpisah dengan seseorang, mereka mungkin akan bertanya, dan anda harus bersedia untuk menjawabnya dengan jujur. "Sekiranya seseorang berpisah dengan anda dan mereka tidak memberi anda maklum balas yang mencukupi tentang mengapa, itu akan membuat anda merasa bingung dan terluka dan mungkin marah." .
Selepas Perpisahan
7. Hormati batasan mereka ketika berhubungan dengan komunikasi.
Bahagian yang paling sukar untuk diterima mungkin adalah peralihan dari menjadi sahabat dan pasangan romantis kepada orang asing. Sekiranya anda atau bekas pasangan anda memerlukan rehat untuk memproses dan menyembuhkan, hormatilah. "Sekiranya anda mendapati bahawa terus berhubungan dengan orang tersebut akan semakin sulit untuk berpegang pada keyakinan anda atau memberi harapan yang salah kepada orang lain, maka lebih baik menghindari dari berjumpa.
-
Sebenarnya, mereka boleh ja berlanggar. NASA dan organisasi antarabangsa yang lain mengesan satelit di angkasa lepas. Perlanggaran jarang t...
-
Mulakan langkah mu dengan fikiran terbuka Setiap insan punyai kelebihan sendiri Asah kemahiran di peringkat lebih tinggi Usaha dan harapan ...
-
Satelit dapat mengorbit mengelilingi planet bumi kerana ianya terkunci pada kelajuan yang sangat tinggi untuk mengatasi daya tarikan graviti...