Saturday, 25 May 2013

Kawalan Sikap (Attitude control)

Source: http://spot4.cnes.fr

Tidak seperti pesawat (aircraft) yang menggunakan sikap untuk mengawal trajektori (padanan naik, menyandarkan untuk menghidupkan, dll) pergerakan sudut sebuah satelit, yang bergerak dalam vakum, mempunyai hampir tiada kesan ke atas trajektori (iaitu orbitnya) .

Orbit satelit adalah ditentukan oleh halaju awal yang diberikan kepadanya oleh pelancar Ariane, dan kemudian oleh pembetulan kecil yang dibuat secara berkala oleh mikro-tujahan.

Kawalan Sikap (orientasi sudut) diperlukan supaya sistem optik meliputi kawasan tanah diprogramkan pada setiap masa. Walau bagaimanapun, satelit cenderung untuk menukar orientasi disebabkan oleh kilas yang dihasilkan oleh alam sekitar (drag suasana baki pada array solar, tekanan radiasi solar, dan lain-lain) atau dengan sendirinya (kerana pergerakan bahagian-bahagian mekanikal, dll). Oleh itu orientasi sudut perlu dikawal secara aktif. Satu lagi sebab adalah perlu untuk mengelakkan "kabur" satu adegan yang diperolehi.


Sikap ini dikawal terus oleh gelung kawalan diprogramkan: penderia mengukur sikap satelit, komputer di atas kapal, maka proses ukuran dan menghasilkan arahan yang dijalankan oleh penggerak, untuk memastikan betul menunjuk.

SPOT 4 adalah "tiga-paksi stabil", yang bermaksud bahawa orientasi dikawal sepenuhnya berbanding dengan tiga paksi. Salah satu arahan ini sepadan dengan garis antara satelit dan pusat Bumi, juga dikenali sebagai "arah geocentric" lain adalah berserenjang dengan paksi ini geocentric, arah halaju vektor satelit itu; ketiga ialah serenjang kepada dua yang pertama.
Ketiga-tiga bentuk sistem rujukan orbit tempatan.

orbloc2a.gif (26486 octet) Sistem rujukan orbit tempatan ditakrifkan pada setiap titik orbit oleh tiga vektor unit. Vektor ini diperolehi daripada kedudukan satelit dan vektor halaju:

     Vector L adalah colinear dengan kedudukan vektor P (pada paksi antara pusat bumi dan satelit). Ia mentakrifkan paksi rewang (
yaw axis).
     Vector T berserenjang dengan satah orbit (L vektor, vektor V). Ia mentakrifkan paksi padang (
pitch axis).
     Vector R melengkapkan set paksi ortogon. ia terletak di dalam pesawat yang ditakrifkan oleh vektor L dan V dan mentakrifkan paksi daftar (
roll axis). Ia tidak bertepatan dengan tepat dengan vektor halaju disebabkan oleh kesipian ( eccentricity of) orbit.





orbloc2a.gif (26486 octets)







axes4_5a.gif (18663 octets) 
Paksi Satelit

Paksi Xs, Y, ZS mewakili rangka rujukan ortogon berkaitan dengan satelit (paksi satelit).
Penunjuk Sikap  nominal terdiri daripada jajaran yang terbaik set ini paksi dengan sistem rujukan orbit tempatan (di samping memastikan kestabilan dan menghadkan kadar sudut tentang kedudukan ini).
Dengan penunjuk geocentric sempurna, ini memberikan:
Xs = -T
Ys = -R
Zs =  L

Peralatan berikut digunakan untuk mengawal sikap:

     penderia:
     - Satu platform inertia yang terdiri daripada empat giro kadar; ini adalah giro kadar dua paksi dan dua daripada mereka adalah cukup untuk menyediakan ukuran kadar sudut sepanjang tiga paksi satelit. Kedua-dua yang lain itu digunakan sebagai back-up,

  • std3.jpg (15670 octets)- Dua penderia bumi digital (STD -digital Earth sensors),  satu nominal dan satu lagi tambahan, digunakan untuk mengukur anjakan sudut tentang paksi pitch dan roll,
    -Dua penderia Sun digital (SSD), salah satu nominal dan satu tambahan, digunakan untuk mengukur anjakan sudut sekitar paksi rewang (sekali setiap orbit).
    Penggerak:
    - Tiga roda reaksi (reaction wheel) magnet-bearing (RRPM)  digunakan untuk mengenakan dayakilas untuk satelit dan dengan itu untuk berputar ia kira-kira satu daripada
    paksi X, Y atau Z .
    - Dua torquers magnet (MAC), yang, melalui interaksi dengan medan magnet Bumi, mencipta daya kilas yang digunakan untuk mengawal kelajuan roda tindak balas (reaction wheel).

    tuyeres4.jpg (40769 octets)- Dua jenis tujahan (thrusters), (hidrazin pembakaran) setiap menghasilkan kuasa sebanyak 3.5 atau 15 Newtons; penghalaan mereka berbanding dengan pusat satelit graviti yang mendorong putaran kira-kira satu daripada paksi, X, Y atau Z.

  • Di samping itu, AOCS (Attitude and orbit control system-Sikap dan sistem kawalan orbit) dihubungkan dengan mekanisme memandu array solar. Ia memastikan bahawa pelbagai trek Matahari sebagai bergerak satelit orbitnya. Cahaya matahari yang dikumpul oleh pelbagai solar pada bahagian yang diterangi orbit ditukar kepada kuasa elektrik untuk satelit dan untuk mengecas bateri yang digunakan dalam bahagian gerhana orbit.


     Mod bas

    Setiap mod bas sepadan dengan konfigurasi tertentu item peralatan dan pelaksanaan prosedur perisian penerbangan tertentu.
    Untuk SPOT 4, ini kaedah dan peralihan antara satu sama lain boleh dihuraikan seperti berikut:

    modscao3.gif (7525 octets)
    MLT : Launch mode (Mod pelancaran)
    • Tatarajah permulaan peralatan penerbangan dan perisian. Mod ini hanya digunakan semasa fasa pelancaran. The giro kadar khususnya hanya berkuasa-naik apabila satelit itu memisahkan dari pelancar dan roda reaksi yang disimpan dalam sangkar.
    MRV: Rate reduction mode
    • Mod ini mula-mula digunakan untuk mengurangkan kadar sudut (dengan mengaktifkan tujahan) kira-kira setiap paksi satelit berikut perpisahan dari pelancar dan penempatan pertama array solar. Ia boleh digunakan lagi sekiranya anomali sepanjang hayat satelit itu; bertukar-kawalan, dikawal sama ada dengan perisian penerbangan atau oleh pusat kawalan. Apabila kadar sudut telah cukup dikurangkan, mod MAG secara automatik diaktifkan.
    MAG: Coarse acquisition mode
    • Mod ini digunakan untuk menyelaraskan satelit dengan arah geocentric menggunakan maklumat daripada sensor Bumi, STD, dan giro-giro kadar dan dengan mengaktifkan tujahan. Berikutan pengambilalihan ini, menunjuk ketepatan  tentang paksi pitch dan roll  adalah sekitar 5 darjah. Apabila ketepatan ini telah dicapai, mod MAF1 secara automatik diaktifkan.
    MAF1: Fine acquisition mode "1"
    • Mod ini digunakan untuk menunjukkan satelit di sekitar paksi yaw. Ia dilakukan dengan mengaktifkan thrusters dan terutamanya menggunakan input dari giro kadar. Apabila arah yaw  telah dicapai,mod MAF2 diaktifkan secara automatik.
    MAF2: Fine acquisition mode "2"
    • MAF2 adalah mod stabil yang menyimpan berorientasikan satelit tiga paksi melalui tujahan.
    MDG: Solar array deployment mode
    • Mod ini digunakan semasa array solar sedang digunakan. Pengusikan disebabkan oleh pergerakan ini maka menjadikan ia perlu untuk mengulangi perlahan dan menunjuk urutan (MRV -> MAG -> MAF1 -> MAF2). Berikutan operasi ini (jika ia telah dijalankan dengan betul), array solar bermula mengesan dan roda reaksi dikeluarkan.
    p_prim01.gif (9022 octets)
    Ilustrasi menunjukkan penempatan barisan solar:
    Penempatan utama di sebelah kiri. (277 kbyte) Penempatan Kedua di sebelah kanan  (387 kbyte)
    p_sec_01.gif (12486 octets)
    MPF: Fine-pointing mode
    • . Ini adalah mod penunjuk satelit nominal  , ia memastikan penunjuk kestabilan yang perlu dan tepat  bagi perolehan imej. Sikap yang dikawal oleh roda reaksi dan torquers magnet (sikap adalah lebih tepat berbanding apabila menggunakan tujahan); ini adalah berdasarkan data dari giro kadar yang recalibrated menggunakan STD dan ukuran penderia SSD. Ini menunjukkan adalah tepat dalam 0.15 darjah di sekitar setiap paksi dengan kestabilan kadar sudut 8. 10-4 darjah sesaat.
           Setelah satelit telah mencapai mod MAF2, hanya segmen bumi boleh menukar kepada mod MPF ini. Mod ini melengkapkan pengambilalihan sikap;
      maka satelit beroperasi untuk menjalankan misinya.
    MCC: Small- amplitude orbit control mode
    • Mod ini digunakan untuk membetulkan trajektori satelit di satah orbit  itu; amplitud ini pembetulan cukup kecil yang mana sikap boleh dikawal melalui roda tindak balas (reaction wheel). Tujahan tertentu digabungkan untuk menghasilkan vektor daya paduan (dan bukan hanya satu dayakilas) yang boleh meningkatkan atau mengurangkan halaju satelit itu. Pendorongan tujahan diperlukan untuk mod ini yang dikira oleh pusat kawalan orbit dan dimuat naik ke perisian penerbangan yang kemudian mengaktifkan tujahan. Kekerapan jenis ini bergerak bergantung kepada aktiviti solar (pada selang dari 2 minggu hingga 2 bulan).
    spot4p44.gif (28847 octets)
    MCO: Large- amplitude orbit control mode
    • Mod ini digunakan untuk membetulkan trajektori satelit itu di dalam atau keluar dari pesawat orbit, gerakan pembetulan mempunyai amplitud yang besar. Kawalan Sikap dikekalkan oleh tujahan dengan menggabungkan manoeuvers teras program dan gerakan pembetulan sikap. Untuk dorongan gerakan keluar dari pesawat orbit (terutamanya untuk membetulkan kecenderungan orbit), pertama sekali satelit akan berputar mengelilingi paksi yaw untuk mengdorongkan thruster ke arah yang diperlukan The impuls tujahan yang diperlukan untuk mod ini dikira oleh pusat kawalan orbit dan dimuat naik ke perisian penerbangan yang kemudian mengaktifkan tujahan. Mod kawalan ini dilakukan kira-kira sekali setiap 6 bulan.
    MSU: Safe mode
    • Sekiranya anomali yang serius yang tidak boleh diproses secara automatik dan diperbetulkan atas kapal, satelit boleh dimasukkan ke dalam mod selamat sama ada dengan perisian penerbangan atau oleh kegagalan perkakasan mengatasi. Mod ini digunakan untuk memastikan fungsi penting satelit ini (kuasa di atas kapal, peraturan haba), sementara kegagalan itu sedang dianalisis ( fungsi komunikasi bumi). Bagi tujuan ini, satelit yang dikawal oleh perisian penerbangan autonomi, khusus untuk mod selamat(safe mode). Sikap ini dikawal melalui pendorong untuk menetapkan sebelah + Z  meng-arah ke arah matahari, dengan pelbagai solar dalam kedudukan yang ditetapkan. Ini cara menunjuk menggunakan ukuran daripada dua sensor pengambilalihan solar (SAS) yang dikhususkan untuk mod selamat (safe mode).

    • Berikut arahan daripada segmen bumi, satelit ini kembali kepada mod nominal dengan cara urutan MRV -> MAG -> MAF1 -> MAF2.

Nano Satellite Attitude Determination (Penentuan attitud Nano-satelit)

Pada kapal angkasa yang besar, ketepatan penentuan attitud  (attitude determination) yang tinggi boleh dilakukan dengan menggunakan penderia berprestasi tinggi seperti pengesan bintang dan rate giro  inersia. Pada nano satelit , bagaimanapun, peralatan itu tidak ada kerana bajet kecil untuk jisim, jumlah dan kuasa. Tambahan pula, mana-mana penderia attitud yang digunakan akan mengambil bajet berharga daripada muatan. Oleh itu adalah wajar untuk dapat melaksanakan penentuan attitud pada nano satelit  menggunakan beberapa, sensor kecil.

Set penderia yang akan digunakan adalah minimum, oleh itu  kapal angkasa dibekalkan dengan 
panel solar untuk menjana kuasa elektrik kendiri. Oleh itu, tidak ada komponen tambahan yang dimasukkan ke dalam kapal angkasa, dan tiada jisim tambahan, jumlah atau bekalan kuasa bajet  digunakan. Dari perbezaan arus panel solar, anggaran vektor solar boleh diperolehi, ini boleh digunakan untuk melaksanakan penentuan attitud.

Penentuan attitud masih boleh dilakukan pada satelit nano hanya menggunakan ukuran vektor solar, tetapi penganggar yang menggabungkan kapal angkasa model attitud dinamik tepat diperlukan. Jisim yang sama rendah dan bajet kuasa yang menidakkan penggunaan sensor attitud prestasi tinggi juga menggalakkan penggunaan sistem penstabilan magnet pasif dalam nanosatelit .
 

Masalah

Apabila komponen magnet dipasang di dalam sebuah kapal angkasa sifat-sifat magnet akan berubah disebabkan oleh interaksi dengan kedua-dua bahan yang sama yang dipasang pada jarak yang dekat, dan juga komponen-komponen kapal angkasa yang lain. Ujian pra-pelancaran di makmal sistem yang lengkap telah dirintangi oleh daya kilas yang sangat kecil yang dihasilkan, dan kesukaran untuk mengekalkan persekitaran yang bebas magnet. Perbezaan antara eksperimen makmal  diukur dan berkesan  dipasang telah cukup besar untuk menyebabkan masalah dengan penentuan attitud, dengan misi nano satelit  sebelumnya memerhatikan perbezaan bacaan antara simulasi pra-pelancaran dan profil attitud yang diperhatikan. Dalam banyak kes, ukuran bas yang diperhatikan tidak boleh diterbitkan semula menggunakan model pra-pelancaran dinamik.

Attitude Control (Kawalan Sikap): Overview

http://www.satellites.spacesim.org

-Satelit mesti mengambil ukuran tepat dari tempat mereka di orbit
-Supaya mereka tidak bergoyang, satelit yang stabil
-Menstabilkan satelit adalah kawalan sikap(attitude control)
-Sikap satelit adalah kedudukannya dalam ruang angkasa- orientasi
-Sikap menentukan apa satelit melihat - yang cara kamera yang hadapi, dan sudut satelit membuat 

 dengan objek yang ia mengorbit
-Untuk menstabilkan satelit, satelit mesti mempunyai sistem yang membolehkan ia bergerak dengan 

 sekata melalui orbit
- Satelit sering menggunakan gerakan berputar atau giroskop untuk mengawal  kestabil
an mereka
-Ukuran Sebuah satelit dan gambar akan menjadi tidak tepat dan kabur jika ia tidak stabil
-Orbit Sebuah satelit adalah lebih cenderung untuk tersasar (decay)

  perlahan-lahan mengubah haluan sama ada ke arah Bumi atau keluar ke angkasa - jika ia tidak stabil
-Dalam menstabilkan satelit, hala tuju yang instrumen satelit dan panel solar juga penting
-Ia adalah lebih mudah dan lebih murah untuk kuasa satelit yang mempunyai panel solar yang sentiasa

 terdedah kepada cahaya matahari, ini adalah perlu untuk satelit dengan keperluan tenaga yang  
 luar biasa tinggi, namun ini tidak boleh dilakukan jika satelit berputar
-Terdapat beberapa cara untuk menstabilkan satelit:




Kawalan Sikap (Attitude control)

http://en.wikipedia.org

Kawalan Sikap adalah menjalankan kawalan ke atas penghalaan objek berkenaan dengan rangka rujukan inertia atau entiti lain (sfera cakerawala, bidang-bidang tertentu, objek berdekatan, dan lain-lain).

Mengawal sikap kenderaan memerlukan penderia untuk mengukur sikap kenderaan, penggerak untuk menggunakan daya kilas yang diperlukan untuk menyesuaikan semula kenderaan untuk sikap yang diingini, dan algoritma untuk perintah penggerak berdasarkan (1) ukuran penderia sikap semasa dan (2) spesifikasi sikap yang dikehendaki. Bidang bersepadu yang mengkaji gabungan sensor, penggerak dan algoritma dipanggil
"Guidance, Navigation and Control" (GNC).


Penderia sikap relatif(Relative attitude sensors)

Ramai penderia menghasilkan output yang mencerminkan kadar perubahan sikap. Ini memerlukan sikap awal yang diketahui, atau maklumat luaran untuk menggunakan mereka untuk menentukan sikap. Ramai daripada kelas ini mempunyai beberapa penderia bunyi, yang membawa kepada ketidaktepatan jika tidak diperbetulkan oleh sensor sikap mutlak.
 

Giroskop(Gyroscopes)

Giroskop adalah alat yang putaran rasa dalam ruang tiga dimensi tanpa pergantungan kepada pemerhatian objek luar. Klasik, giroskop yang terdiri daripada jisim berputar, tetapi ada juga "Gyros Laser" menggunakan cahaya koheren dilihat di sekitar jalan tertutup. Satu lagi jenis "giro" adalah giro resonator hemisfera. Orientasi ayunan ditetapkan dalam ruang inertia, jadi mengukur penghalaan ayunan berbanding dengan kapal angkasa yang boleh digunakan untuk mengesan pergerakan kapal angkasa berkenaan dengan ruang inertia.


 Unit Rujukan Gerakan

     Unit Rujukan Gerakan adalah sensor gerakan tunggal atau multi-paksi. Mereka menggunakan Mikro-Elektro-Mekanikal-Struktur (MEMS) teknologi sensor. Ini sensor merevolusikan teknologi sensor inertia dengan membawa bersama mikro-elektronik dengan teknologi mikropemesinan, untuk membuat lengkap sistem-atas-cip dengan ketepatan yang tinggi. Aplikasi biasa untuk Unit Rujukan Gerakan adalah:

  •      Gerakan Antena pampasan dan penstabilan
  •      Kedudukan dinamik
  •      Pelonjakan pampasan kren luar pesisir
  •      Kelajuan tinggi kraf gerakan kawalan dan sistem redaman
  •       kedudukan akustik hidro
  •      Pampasan gerakan gema alat bunyi tunggal dan berbilang rasuk
  •      Ukuran gelombang lautan
  •      Struktur pemantauan pergerakan luar pesisir
  •      Orientasi dan sikap ukuran pada AUVs dan ROV
  •      Pemantauan pergerakan kapal

Puisi wanita

http://syambillis.blogspot.com

Hal  terindah pada wanita..
Bukan diwaktu  tersenyum bahagia..
Melainkan saat bumi dibasahin oleh tetesan air matanya..
Bumi basah ditengah malam adanya ketulusan do'anya..

Bukan karena dari kebijakan kalimat yang ada..
Melainkan disaat  terdiam dalam dzikir kepadanya..
Bukan juga karena kecantikan paras wajahnya..
Melainkan pesona kerendahan hatinya..
Pada setiap sikap maupun tindakannya..

Bukan karena keelokan tubuh yang dipamerkannya..
Melainkan keteguhan hati untuk siaga menjaga auratnya..

Merupakan lambang wanita solehah..


Menjaganya lebih sulit dari pada mewujudkan yang ada..
  Keelokkan paras wajah bukan patokan utama..
 Melainkan penunjang dari pelengkap yang ada..
Ahklak dan budi pekerti yang paling utama..
Agar bisa melangkah lebih baik dan menjadi penyempurna..


By.Afid Semut

Istiqomah

Istiqomah

Istiqomah, mudah kata-kata pendek diucap, sukar untuk dilaksanakan. Kerana istiqomah adalah musuh nafsu, musuh-musuh jahat, musuh  yang tidak berperikemanusiaan dan tidak masuk akal. Oleh itu, yang memenangi istiqomah, sesungguhnya telah meraih berjuta-juta karomah.


Istiqomah, sebab ada cinta, ada anugerah. Tetapi mengapa  melaksanakan istiqomah terasa begitu berat? Berat terkumpul beban pada bahu anda. Beban dan nafsu duniawi.

Menjadi sangat sukar pada jiwa kita jika ketidak  istiqomahan diubah oleh hanya kerana nafsu. 

 Apakah ini semua  bukan menjadi su'udzon kepada Allah?

Nasihat terhadap jiwaku dan semua,
tentanglah semua halangan yang menghalang istiqomah. Kerana kita telah melakukan pertempuran yang besar terhadap diri sendiri. Kemenangan  istiqomah adalah gembira sorakan jiwa kesyukuran dan kasih sayangNya.

Kegagalan, tetapi kejayaan sering menghalang istiqomah anda. Apakah kita lebih rela kehilangan cintaNya?




 http://metrohatinews.blogspot.com

Friday, 24 May 2013

Indahnya alam ciptaan Allah

Layari doa munajat:: doa-munajat-ustazah-norhafizah-youtube
                                    doa-munajat-ustazah-norhafizah-musa


Peredaran matahari, bulan, bintang-bintang dan bumi. Mereka bergerak dan beredar pada orbit masing-masing, tidak berlanggar antara satu sama lain semata-mata tunduk mematuhi peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah penciptanya.

 “Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi Ulil Albab (orang yang berakal)” AlImran :190
Imam AlGhazali menyatakan Sungguh, jalan untuk mengenal Allah (ma’rifatullah) dan mengagungkanNya itu adalah dengan cara memikirkan setiap mahlukNya, merenungkan keajaiban-keajaiban dan memahamkan hikmah-hikmah yang terkandung dalam segenap ciptaanNya.

Al Quraan menjelaskan bahawa alam dan segala kandungannya adalah dicipta oleh Maha Pencipta, Allah. Dia telah memerintahkan kepada orang yang dikurniakan akal fikiran itu agar mengamati kejadian di alam cakerawala ini.



Berbeza dengan ciptaan manusia (walaupun pada asalnya setiap jisim adalah ciptaan Allah dan Allah jualah yang memberikan ilham pada fikiran manusia untuk menciptanya), Stesen Angkasa Antarabangsa (ISS) hampir-hampir dilanggar satu serpihan kecil di angkasa.

Sudah bertahun-tahun ISS mengelak daripada pelanggaran dengan objek seperti itu dan beberapa kali perlu mengubah kedudukannya di orbit bumi.

ISS adalah binaan buatan manusia terbesar di angkasa yang berfungsi sebagai makmal, pusat pencerapan dan kilang di angkasa lepas serta dihuni beberapa angkasawan pada satu-satu masa.

 
Ulil Albab adalah gulungan yang diistimewakan dan yang disebut Allah di dalam Al Quran. Sebanyak 16 kali disebut di dalam AlQuraan. Ulil Albab menggunakan kurniaan akal untuk merenung setiap kejadian di alam semesta yang maha luas ini.


“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi Ulil Albab (orang yang berakal)” AlImran :190
Imam AlGhazali menyatakan Sungguh, jalan untuk mengenal Allah (ma’rifatullah) dan mengagungkanNya itu adalah dengan cara memikirkan setiap mahlukNya, merenungkan keajaiban-keajaiban dan memahamkan hikmah-hikmah yang terkandung dalam segenap ciptaanNya.

Al Quraan menjelaskan bahawa alam dan segala kandungannya adalah dicipta oleh Maha Pencipta, Allah. Dia telah memerintahkan kepada orang yang dikurniakan akal fikiran itu agar mengamati kejadian di alam cakerawala ini. Firman Allah yang bermaksud:


Katakanlah : Perhatikanlah apa yang ada di langit dan di bumi..”
Yunus:101

Allah bukan sahaja Pencipta Alam tetapi juga memelihara, mengawal dan mengurus segala juzuk alam dari sekecil-kecil hingga yang sebesarnya. Semuanya tunduk kepada hukum dan peraturan yang telah ditetapkan.
Lihat bagaimana Allah memelihara perjalanan matahari yang bersaiz 99.9% dari saiz objek-objek sistem suria, mengharungi alam cakerawala di orbitnya sejak dari mula ia diciptakan hingga ke hari ini dan akan datang. Allah juga yang mengawal dan mengurus tentang proses penghasilan tenaga matahari melalui proses tindakbalas nuklear setiap saat sebanyak 4 x 1026 Joule sesaat menyamai 100 bilion 1 megaton bom nuklear. Tenaga yang hebat ini dibebaskan setiap saat sejak dari zaman dahulu hingga kini dan akan datang. Bagaimana pula kehebatan Pencipta yang mengatur perjalanan siang dan malam. Bagaimana bahagian malam akan menutup bahagian siang bumi dengan kelajuan 1700 km sejam (470 meter sesaat) dalam tempoh 24 jam. Setiap bahagian bumi mendapati siang dan malam mengikut kadarnya yang tertentu. Bagaimana teliti dan hebat, Bumi yang besar dengan diameter 12,756 km beredar laju dengan kelajuan 30 km sesaat mengelilingi matahari sejauh 960,000,000 km dalam masa 365.25 hari. Begitu juga bulan bagaimana teratur dan telitinya ia beredar mengelilingi bumi dengan kelajuan 61.8 km sejam tanpa terlewat atau tercepat dari masa yang ditetapkan.


Bandingkan pula dengan elektron...

Setiap atom terdiri daripada nukleus dan elektron-elektron yang berputar mengelilingi nukleus pada jarak yang bersesuaian.

Elektron adalah butir-butir zarah yang berputar di sekeliling paksinya. Di sekeliling nukleus itu sendiri sama seperti puataran 24 jam bumi yang berputar pada paksinya dalam proses melengkapkan putaran orbit selama setahun mengelilingi matahari. Sama juga seperti planet-planet, putaran elektron yang teratur pada orbitnya sangat menakjubkan tanpa sekali pun berhenti.

Putaran dan pusingan berdozen-dozen elektron menyebabkan ‘lalu lintas’ yang amat sibuk di dalam atom yang terlalu kecil untuk dilihat walaupun menggunakan mikroskop berkualiti tinggi. Namun pernahkah kita berfikir bagaimana elektron-elektron yang berputar seperti sekumpulan satelit, mengelilingi nukleus itu tidak pernah sama sekali berlanggar antara satu sama lain. Seandainya terjadi perlanggaran walaupun kecil di dalam atom, ia boleh mengakibatkan kesan yang sangat buruk.

Namun sehingga kini tidak pernah ada kemalangan yang terjadi. Semuanya berjalan mengikut susunan dan aturan yang sempurna tanpa ada sedikit pun cacat celanya. Elektron-elektron yang berputar di sekeliling nukleus tidak pernah berlanggar antara satu sama lain walaupun dalam kelajuan 1000 kilometer sesaat, satu kelajuan yang tidak dapat digambarkan. Kemampuan setiap elektron mengekalkan laluan masing-masing adalah amat menakjubkan.

Persoalannya, mengapakah elektron-elektron yang sama di sekeliling satu nukleus ada orbit yang berbeza? Bagaimana ia mampu berputar mengikut orbitnya tanpa pernah sekalipun tersasar? Bagaimana ia mampu mengelakkan perlanggaran ataupun pergeseran antara satu sama lain dalam proses itu walaupun dengan kelajuan yang sukar dibayangkan. Segala-galanya membawa kita kepada satu kesimpulan. Kebenaran yang berada di hadapan kita ini melibatkan unsur yang tiada tandingannya dan juga keseimbangan  yang hebat. Ia adalah bukti kesempurnaan ciptaan Tuhan. Dalam ayat 88 surah an-Naml, Allah menyatakan, “Dan kamu lihat gunung-gunung itu, kamu sangka dia tetap di tempatnya, padahal ia berjalan seperti pergerakan awan. Begitulah perbuatan Allah yang membuat sesuatu dengan kukuh; sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu lakukan.


Kenapa manusia juga perlu mengelilingi Kaabah semasa haji dan umrah?
  
Selain melahirkan sifat kehambaan kita kepada Allah, mesti ada kelebihan di sebalik manusia mengelilingi Kaabah semasa menunaikan haji dan umrah juga.... ilmu Allah terlalu luas... Allah Maha Bijaksana
 Inilah yang dinamakan putaran mengikut fitrah sepertimana putaran zarah-zarah elektron yang juga berputar melawan pusingan jam. Dan lebih besar lagi putaran bumi mengelililing mentari dan putaran planet di atas paksi juga melawan arah jam.

wallahua'alam 
  layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali

Tuesday, 21 May 2013

15 fakta menarik ttg senyuman

1. Para saintis mendapati senyum dan ketawa nerupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman di mana dapat merangsang seluruh tubuh dan mampu memberi manfaat berguna kepada sistem saraf otak dan juga hormon-hormon.

2. Pengkaji dan pengamal barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan sahaja berupayamenceriakan hidup anda tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut ‘tersenyum’ dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.
3. Apabila darah yang ‘sudah sejuk’ ini sampai ke hipotalamus (bahagian yang mengawal suhu badan dan emosi) ia menghasilkan kesan ‘gembira’. Selain itu, apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.
4. Senyuman bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai kaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu rasa lebih selesa dengan diri sendiri.
5. Kajian menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam mendapat manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Kemudian kedua-dua kadar ini akan turun iaitu lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

6. Anda juga perlu sedar bahawa kanak-kanak lebih banyak ketawa dari orang dewasa. Kanak-kanak berumur antara empat hingga enam tahun ketawa 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari di kalangan orang
dewasa. Jesteru tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit serta mengalami masalah tekanan dan kemurungan.
7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis ‘stress’ iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan
sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.
8. Dalam kajian di atas, dua kumpulan orang dewasa telah digunakan sebagai eksperimen. Kumpulan pertama dipertontonkan cerita-cerita lucu manakala kumpulan kedua diletakkan disebuah bilik tanpa berbuat apa-apa.
Sampel darah diambil 10 minit sebelum dan selepas kajian dibuat. Dari keputusan sampel darah tersebut, kumpulan pertama didapati peningkatan hormon semakin baik seperti hormon ‘endorphins’ dan hormon ‘neurotransmitters’ dan penurunan tahap hormon stress ‘cortisol’ dan ‘adrenaline’ .
9. Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-inteferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi melawan penyakit).
10. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian terbukti bahawa tekanan emosi seperti
kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.
11. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, atritis dan ulser. Pusat Perubatan Universiti Maryland menjalankan kajian ke atas 300 responden dan mendapati 40 peratus orang yang mengidap penyakit jantung kurang ketawa berbanding orang yang sihat.
12. Senyuman dan ketawa antara senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ketawa ‘mengurut’ organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan keupayaan untuk belajar. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi; membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.
13. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan. Ada juga yang percaya ketawa boleh membakar kalori seperti kita bersenam beberapa minit.
14. Selain memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar pada penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cuma sekelumit rasa ikhlas yang bisa memaniskan senyuman itu. Senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah atau mampu juga untuk memulakan
sesebuah ikatan.
15. Pujangga menyebut :
” SENYUM ITU KELOPAK. KETAWA ITU BUNGA YANG SEMPURNA KEMBANGNYA”. Jadi kengkawan jangan lupa untuk senyum, sekerat atau meleret tak kisah lah jangan senyum sinis dah lah tu tak baik tau dan kalau ketawa tu jangan keterlaluan plak cukup sekedar nya sahaja ok.


http://hazis.wordpress.com/

Monday, 20 May 2013

Memahami Teknologi Satelit

http://pmr.inform.gov.my
satelit
Satelit sebagai penghubung komunikasi
Analisis  misi satelit adalah penting kerana ia memastikan misi satelit ditepati.  Analisis yang selalu dilakukan adalah seperti analisis orbit yang diperlukan untuk menetapi misi satelit, analisis sistem beban bayar dan analisis bus satelit.  Ia selalu dilakukan oleh jurutera aeroangkasa.   Secara khususnya, satelit melibatkan komponen seperti;


Payloads atau beban bayar yang dapat menentukan misi satelit.

Ia terdiri daripada sistem penderiaan jauh, sistem komunikasi dan kajian sains angkasa;



Penderiaan jauh (remote sensing)

Penderiaan jauh adalah sistem untuk mengimbas permukaan bumi membabitkan pemerolehan maklumat untuk tujuan pemetaan;



Sistem Komunikasi Satelit


Melibatkan sistem perhubungan yang menggunakan satelit sebagai penghubung  antara dua (atau lebih) titik komunikasi di bumi dan terdiri daripada reka bentuk sistem komunikasi dan pengoperasian stesen bumi oleh jurutera komunikasi dan elektrik/elektronik.



Kajian Sains Angkasa


Merupakan pakej saintifik yang kajiannya diadakan di angkasa lepas dan melibatkan saintis dalam bidang sains fizik.



Bas Satelit (Satellite Bus)

Ia melibatkan pelantar satelit itu sendiri, iaitu terdiri daripada struktur satelit dan subsistem satelit yang perlu kepakaran yang  khusus. 



Melibatkan struktur yang memerlukan kepakaran dalam reka bentuk, analisis, ujian dan pembuatan. Bidang-bidang yang diperlukan adalah:
satelit
  • Jurutera aeroangkasa dalam reka bentuk, analisis, ujian dan penggunaan bahan logam dan bukan logam yang sesuai untuk misi satelit.
  • Jurutera bahan dalam penggunaan bahan logam (seperti aluminium dan lain-lain) dan bukan logam (seperti komposit).
  • Jurutera awam dalam analisis struktur.


Subsistems melibatkan;



Kuasa (Power)

Subsistem kuasa memerlukan kepakaran dalam reka bentuk, analisis, ujian dan pembuatan.  Bidang-bidang yang diperlukan adalah;
  • Jurutera aeroangkasa dan jurutera kuasa dalam reka bentuk, analisis, ujian dan penggunaan teknologi kuasa seperti sel suria dan bateri yang sesuai untuk misi satelit.
  • Jurutera aeroangkasa dalam mereka bentuk sistem kuasa misi, iaitu kaedah penggunaan kuasa semasa satelit mengorbit bumi.
  • Jurutera elektrik dan elektronik untuk membangunkan litar yang mengawal penjanaan kuasa dan penggunaan kuasa, termasuk pengaturcaraan dan algoritma yang sesuai.
  • Saintis dalam bidang fizik untuk mengkaji bahan-bahan dalam pembuatan sel suria yang terkini.



Penentuan Sikap dan Kawalan




Subsistem ADCS memerlukan kepakaran dalam reka bentuk, analisis, ujian dan pembuatan.
  • Sistem penentuan sikap seperti penderia matahari (sun sensor),        penderia bumi (earth sensor), magnetometer dan penderia bintang (star sensor).
  • Sistem kawalan sikap seperti magnetork (magnetorque), roda tindakbalas (reaction wheel), sistem pendorong (propulsion system) dan lain-lain.
  • Kawalan Haba Subsistem kawalan haba memerlukan kepakaran dalam reka bentuk, analisis, ujian dan pembuatan sistem-sistem kawalan haba sama ada aktif atau pasif di angkasa. Bidang-bidang yang diperlukan adalah;
  • Jurutera aeroangkasa untuk reka bentuk, analisis, ujian dan  penggunaan teknologi kawalan haba yang sesuai untuk misi satelit.
  • Jurutera mekanikal, dan jurutera bahan untuk membangunkan bahan-bahan terkini yang boleh digunakan untuk mengawal haba.
  • Saintis dalam bidang fizik



Kawalan Telemetri & Telekomunikasi (TT&C)



Sistem TT&C satelit adalah sistem perhubungan yang menghantar maklumat kesihatan satelit (satellite health) dan pengawalan (control) satelit. Ia terdiri daripada;
  • Reka bentuk sistem komunikasi yang akan dibuat oleh jurutera. aeroangkasa dan jurutera komunikasi.
  • Pengoperasian stesen bumi oleh jurutera komunikasi.
  • Sistem pendorong satelit adalah sistem pendorong dan kawalan satelit. Ia terdiri daripada;
  • Reka bentuk sistem pendorong yang akan dibuat oleh jurutera aeroangkasa dan jurutera mekanikal.
  • Bahan pembakarnya pula akan dijalankan oleh jurutera aeroangkasa, jurutera kimia, jurutera mekanikal dan saintis dalam bidang sains kimia.



Data Arahan dan Pengendalian Sistem ini merupakan sistem pengoperasian satelit yang mengawal semua subsistem dan beban bayar satelit.  Ia akan memerlukan kepakaran jurutera aeroangkasa, jurutera elektronik, jurutera komputer dan pakar pengaturcaraan (programmer) untuk mereka bentuk sistem pemproses komputer dan menulis program dan algoritma yang sesuai.



Teknologi pelancar Ia berkaitan dengan pemilihan pelancar untuk melancarkan satelit ke angkasa. Ia selalu dilakukan oleh jurutera aeroangkasa.



Aplikasi/Penggunaan Teknologi Satelit



Untuk melihat penglibatan kerjaya dalam penggunaan teknologi satelit, terdapat dua kategori, iaitu;


Penderiaan Jauh


Penderiaan jauh adalah sistem untuk mengimbas permukaan bumi di mana maklumat yang diperolehi akan digunakan untuk pemetaan, perancangan, pertanian dan pembuat keputusan.



Komunikasi Satelit


Sistem komunikasi satelit adalah sistem perhubungan yang menggunakan satelit sebagai penghubung antara dua (atau lebih) titik komunikasi di bumi.





Satelit Tempatan


MEASAT-1



Dilancarkan pada 13 Januari 1996 di Kourou, French Guaiana.  Ianya menyediakan aplikasi khas iaitu perkhidmatan 'terus ke rumah' dalam iklim hujan dan tropika serta isyarat tinggi untuk memancarkan program televisyen di negara ini, sama ada di kawasan bandar atau luar bandar.



MEASAT-2



Dilancarkan pada 13 November tahun yang sama di Kourou, French Guianan. Kesinambungan kepada siri gemilang negara dalam dunia komunikasi satelit.   Seperti juga MEASAT-1, MEASAT-2 merupakan sistem satelit komunikasi dua pesawat putar distabil berkuasa tinggi HS376 yang dibina oleh syarikat Hughes Space and Communications Inc. dari Amerika Syarikat.  Perkhidmatannya memberi kesan dalam tiga bidang utama iaitu komunikasi, maklumat dan pembaharuan kepada industri hiburan.


TiungSAT-1



Dilancarkan pada 26 September 2000.  Pemantauan TiungSAT-1 dari stesen bumi di negara ini, dijalankan sepasukan empat jurutera dari stesen bumi yang ditempatkan di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Bangi.  Mampu merakamkan imej muka bumi menggunakan empat kamera pelbagai guna dengan resolusi 80 meter.



MEASAT-3



Dilancarkan 12 Disember 2006 di Baikonur Cosmodrome, Kazakhstan.  Direka bentuk dengan objektif untuk menyediakan landasan transmisi satelit serba guna yang paling berkuasa dan paling berpotensi dari segi komersial.



RazakSat




Dijadualkan dilancarkan antara 31 Ogos hingga 16 September 2008 bersempena dengan sambutan Hari Kemerdekaan dan pembentukan Malaysia.  Pusat Angkasa Negara akan berfungsi sebagai stesen bumi yang akan menerima data satelit berkenaan selepas ia berada di angkasa lepas.



RazakSAT seberat 180 kilogram telah melalui dua fasa pembinaan iaitu model kejuruteraan dan model kelayakan.  Ia mampu menghasilkan imej pankromatik dengan resolusi 2.5 meter dan imej panca spektra lima meter.
Kedua-dua ciri ini antara lain akan digunakan untuk melakukan pemetaan prasarana, memantau laluan perkapalan, melakukan pemetaan geologi dan memantau ekosistem marin.
RazakSAT akan ditempatkan 600 kilometer (km) atau 700 km dari bumi dalam kedudukan Orbit Hampir Khatulistiwa (NEO).
Satelit itu mempunyai kemampuan pencerapan ke bumi sejauh 600 km dari angkasa dan berupaya memantau sebarang bentuk penerokaan hutan secara berleluasa menerusi penghantaran imej yang lebih kerap berbanding TiungSAT-1.
Selain berupaya memantau sebarang aktiviti alam sekitar lain termasuk cuaca dan iklim, RazakSAT juga boleh mengesan objek setinggi 2.5 meter iaitu bersaiz sebuah bas atau lori.