Oleh Erin Osterhaus
Masa
adalah berharga, terutamanya apabila anda menjalankan perniagaan kecil. Walaupun
menjadi bos, yang menjadi impian bagi ramai orang, tetapi banyak tanggungjawab anda. Tidak syak lagi, anda tidak sepatutnya dapat menyemak
semua item dalam senarai tugasan anda. Dari perakaunan dan inventori, untuk
rangkaian dan pemasaran syarikat anda, mungkin kelihatan seperti terdapat
banyak tugas yang tidak berkesudahan dan tidak pernah cukup masa.
Jika
anda mahu mengekalkan beberapa keseimbangan kerja dan kehidupan,
kemahiran pengurusan masa anda benar-benar perlu. Lagipun, tidak ada lebih dari
24 jam dalam sehari. Sesetengah usahawan bertindak balas terhadap fakta
kehidupan ini dengan fokus dan tujuan.
layari juga Jangan buat hal time mula2 masuk kerja
Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
puisi-tangisan-mata-bunda
puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
coretanku-mak-mak-memang-hebat
muhasabah-pagi
puisi-tangisan-mata-bunda
puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
coretanku-mak-mak-memang-hebat
muhasabah-pagi
Dengan teknik pengurusan masa yang tepat, anda boleh mengawal masa anda, menjadikan
kerja anda cekap, produktif, dan bebas tekanan. Petua pengurusan masa berikut
boleh membantu memastikan anda mendapat kerja anda semasa anda berada di
pejabat, jadi anda boleh menikmati masa anda dari kerja juga.
1. Tetapkan matlamat
Penentuan
tujuan adalah penting untuk strategi pengurusan masa yang baik. Untuk
memastikan anda terlibat dalam aktiviti yang menyokong matlamat perniagaan
anda, baik jangka pendek dan jangka panjang, anda perlu menentukan matlamat
yang jelas dan boleh dicapai. Lagipun, jika matlamat anda adalah untuk
"mengembangkan perniagaan anda," anda mungkin mendapati diri anda
keliru dan tidak tahu di mana hendak bermula.
Untuk
mengelakkannya, banyak syarikat mendapati bahawa metodologi matlamat SMART
membantu mengekalkan tugas dan trek. Berpegang kepada "Smart, Measurable,
Attainable, Relevant, and Time-bound," matlamat SMART memberikan tugas
yang jelas dan langkah demi langkah untuk membantu anda mendapatkan tempat yang
anda perlukan.
Sebagai
contoh, matlamat SMART mungkin: "Meningkatkan trafik ke tapak web saya
dari 1,000 hingga 5,000 pelawat bulanan unik dalam tempoh enam bulan akan
datang." Apabila dipecahkan, kita dapat melihat bahawa ini adalah matlamat
SMART:
Specific: Matlamat,
nyatakan apa yang perlu dicapai.
Measurable:
Matlamat boleh diukur dengan alat tertentu, dalam hal ini, Google Analytics.
Attainable:
Jangan samar-samar ingin meningkatkan pengunjung - atau menetapkan matlamat
yang terlalu tinggi untuk dicapai - matlamat sepatutnya menyatakan jumlah tertentu
yang berada dalam margin kemungkinan tetapi masih bercita-cita tinggi.
Relevant:
Daripada mengukur sesuatu seperti sesi laman atau pelawat tapak keseluruhan,
tujuannya adalah untuk menjangkau pelanggan baru yang berpotensi - selalu
penting ketika mengembangkan usaha kecil.
Time-bound:
Terdapat tarikh yang ditetapkan pada akhir enam bulan untuk mencapai matlamat
ini.
2. Mengatur keutamaan dengan bijak
Sebaik
sahaja anda telah menetapkan matlamat anda dan menentukan tugas-tugas individu
yang anda perlukan untuk melengkapkannya, sudah tiba masanya untuk diutamakan.
Sudah tentu, anda ingin memastikan anda mendapat sesuatu yang dilakukan, tetapi
ia harus menjadi perkara yang betul.
Stephen
Covey, pengarang bersama First Things First, memberi nasihat tentang bagaimana
untuk bekerja melalui senarai tugasan anda berdasarkan kepada keperluan
segera.
·
Important and urgent: Jika tugasan
termasuk ke dalam kategori ini, anda tahu ia mesti dilakukan dengan segera.
Fokuskan tenaga anda untuk melengkapkan tugas-tugas yang paling penting dan
urgent sebelum bergerak ke item yang kurang sensitif masa.
·
Important but not urgent: Ini adalah
tugasan yang mungkin kelihatan penting, tetapi setelah meneliti, boleh
ditangguhkan ke suatu tarikh lain jika perlu. Walaupun ianya mungkin penting
untuk melancarkan perjalanan perniagaan anda - mungkin anda perlu mengemas kini
tapak web anda atau mencari penyelesaian gaji yang lebih cekap
·
Urgent but not important: Tugasan yang
kelihatan"gah" , tetapi apabila berjaya, mempunyai sedikit
shj nilai atau tiada nilai yang berkekalan. Dalam kategori ini,
anda mungkin mendapat panggilan jualan daripada vendor yang berpotensi mencari
pekerjaan dengan anda, atau mungkin rakan sekerja menemui anda dengan tidak
disangka-sangka untuk meminta bantuan. Delegasikan tugasan ini jika boleh.
·
Not urgent and not important: Perkara
ini menggambarkan anda akan menjadi sibuk. Lakukan ini kemudian.
Tuliskan tiga
atau empat tugas "important and urgent" yang
perlu ditangani hari ini. Apabila anda melengkapkan setiap satu, tandakan ia
keluar dari senarai anda. Ini akan memberikan anda rasa target anda tercapai
dan boleh mendorong anda untuk bergerak ke bawah senarai, jadi anda juga dapat
menangani perkara yang kurang penting pada waktu yang tepat.
3. Cuma katakan 'tidak'
Anda
adalah bos. Sekiranya anda perlu menolak permintaan untuk menghadiri apa yang
penting dan penting, jangan teragak-agak untuk berbuat demikian. Perkara yang
sama berlaku untuk apa-apa projek atau aktiviti yang anda telah ditentukan
tidak dapat diketepikan: Bersedia untuk teruskan ke tugas yang lebih produktif.
Belajar dari pengalaman untuk mengelakkan membazirkan masa nanti.
4. Rancang ke hadapan
Salah
satu perkara paling buruk yang boleh anda lakukan ialah pada hari anda bekerja
tanpa idea yang jelas tentang apa yang perlu dilakukan. Walaupun ia mungkin
kelihatan seperti membuang masa untuk mengambil masa lima hingga sepuluh minit
untuk berfikir ke hadapan dan bukannya langsung ke perniagaan, anda akan
terkejut betapa lebih cekap anda boleh hanya dengan mendedikasikan sedikit masa
untuk merancang rehat hari itu.
Jika
anda merancang masa anda dengan bijak, anda boleh memberi tumpuan kepada satu
tugas pada satu masa, dan bukan membuang masa melompat dari satu perkara ke
seterusnya (dan jarang menyelesaikan sesuatu). Ini membolehkan anda bekerja
lebih bijak, bukan lebih keras. Bergantung pada keperibadian anda, buat salah
satu pilihan di bawah sebahagian daripada rutin harian anda:
·
Rancang malam sebelum: Pada akhir
hari, ambil masa 15 minit untuk membersihkan meja anda dan masukkan senarai
tugas-tugas yang paling mendesak hari berikutnya. Ini teknik penyahmampatan
yang hebat, dan anda akan berasa lebih baik duduk di meja bersih di pagi hari.
·
Rancang perkara pertama di pagi hari: Tiba beberapa
minit lebih awal dan kumpulkan senarai tugasan anda yang prioritized (lihat tip
dua). Ini mungkin menjadi bahagian yang paling produktif dalam hari anda.
5. Menghapuskan gangguan
Mula
memberi perhatian kepada jumlah masa, orang yang mengganggu anda apabila anda
berada di tengah-tengah tugas yang penting. Cuba teliti gangguan diri yang
disebabkan oleh individu, terutamanya dari pelbagai media sosial. Telefon
pintar anda amat berguna, tetapi ia juga sangat ketagihan dan antara masa yang
paling berbahaya yang diketahui oleh manusia.
Ia
mungkin memerlukan latihan besar-besaran dalam kuasa kehendak, tetapi menutup
pintu dan matikan telefon anda untuk memaksimumkan masa anda. Daripada menjadi
"sentiasa ON", merancang waktu rehat untuk mengejar e-mel, membuat
panggilan telefon, berbincang dengan kakitangan, dan sebagainya.
6. Delegasikan lebih kerap
Jika
anda telah mengupah pekerja yg berbakat, pekerja berdedikasi, salah satu alat
pengurusan yang paling berkesan yang tersedia untuk anda adalah kuasa untuk
mendelegasikan kerja. Menjalankan perniagaan kecil yang berjaya bergantung pada
keupayaan pemilik untuk memikirkan apa yang akan berlaku dan tidak akan
terperosok dalam operasi sehari-hari. Cari peluang untuk memikul tanggungjawab
untuk tugas tertentu kepada orang lain dalam pasukan anda. Itulah alasan yang
kamu upah mereka, bukan?
7. Jejaki masa anda
Berapa
banyak minit yang produktif yang anda guna setiap minggu? Penjejakan masa
adalah alat yang sangat berkesan untuk membantu anda mengukur berapa banyak
masa sesuatu tugasan membawa anda. Dengan pelacak masa mudah, anda boleh dengan
cepat dan mudah menggunakan masa masuk dan keluar dari pelbagai tugas atau
projek sepanjang hari.
Tukar
pekerjaan atau tugas dengan hanya satu klik menggunakan aplikasi mudah alih
atau menjejaki masa langsung dari desktop anda. Kemudian menghasilkan laporan
masa nyata yang teguh untuk melihat dengan tepat di mana anda membelanjakan
aset paling berharga anda - dan jika ia dibazirkan.
8. Luangkan masa untuk diri sendiri
Petua
ini sering dilupakan dalam kesibukan dan kesibukan menjalankan perniagaan yang
berjaya. Walau bagaimanapun, menjaga diri sendiri - iaitu mendapatkan tidur
yang cukup dan senaman - adalah penting untuk mengekalkan kesihatan.
Malah, satu kajian Harvard mendapati bahawa
insomnia boleh menyebabkan pekerja purata kehilangan sehingga 11.3 hari
produktiviti setiap tahun, sementara satu lagi kajian mendapati bahawa latihan
tetap membantu meningkatkan kepekatan, mempertajam ingatan, mempercepatkan
kemampuan anda untuk belajar, dan bahkan menurunkan tahap tekanan.
Memastikan
anda mempunyai masa lapang setiap hari untuk bersama orang-orang dan
perkara-perkara yang anda suka di luar bidang perniagaan anda adalah penting
untuk kesihatan mental anda, dan boleh membantu membuat anda bertenaga dan
bersemangat dengan kerja anda. Lagipun, penting untuk menjaga perkara dalam
perspektif. Anda memilih untuk menjadi pemilik perniagaan kecil, dan setiap
hari anda dapat bangun seharian penuh dengan kemungkinan yang anda ingin
lakukan.