Monday 20 May 2013

Satelit Malaysia -MeaSAT

Sumber:http://www.angkasa.gov.my

Malaysia East Asia Satellite atau singkatannya MeaSAT adalah satelit swasta  pertama di Malaysia yang  dikendalikan oleh Measat Satellite Systems Sdn Bhd  yang dahulunya dikenali sebagai Binariang Sdn. Bhd.
Dengan pembelian Sistem MeaSAT, Malaysia kini telah mengambil langkah yang penting dalam peningkatan infrastruktur dan sistem komunikasi negara. Sistem MeaSAT ini menyediakan khidmat langsung-ke-rumah (DTH-Direct-to-home) yang pertama di Malaysia, dan juga perkhidmatan komunikasi asas yang menjangkau dari India ke Hawaii dan dari Jepun ke Australia Timur.
Di antara perkhidmatan DTH adalah memancarkan program-program televisyen dan program-program pendidikan ke rumah pengguna menggunakan antena kecil.  Perkhidmatan komunikasi asas pula termasuklah perkhidmatan telefoni, televisyen, penyebaran data dan rangkaian perniagaan. Kedua-dua satelit MeaSAT di bina di El Segundo, California, oleh Hughes Space and Communications Company (HSC), di mana sekarang telah menjadi sebuah Pusat Pembangunan Satelit.
Satelit pertama telah dilancarkan dengan menggunakan roket Ariane pada Januari 12, 1996, dari Kourou, French Guiana. Pelancaran satelit kedua pula telah dilakukan pada November 13, 1996, juga menggunakan roket Ariane. Selain itu, HSC juga telah membekalkan alat kelengkapan untuk stesen pengawasan satelit di Pulau Langkawi, Malaysia serta melatih jurutera-jurutera Malaysia untuk mengawal dan mengoperasi satelit. Model MeaSAT Hughes 376 ini mempunyai tiga kelebihan jika dibandingkan dengan versi lazim yang lain.
Pertama, ia dapat memberikan lebih 40 peratus kuasa– iaitu melebihi 1200 watt dengan menggunakan sel-sel solar gallium arsenide berbanding dengan mengunakan silikon. MeaSAT-1 merupakan satelit komunikasi komersial yang pertama menggunakan sel-sel solar gallium arsenide.
Keduanya, antena ringan dengan bentuk gandaan tinggi (high-gain shaped) buatan HSC digunakan buat pertama kalinya untuk MeaSAT Hughes 376.
Ketiga, MeaSAT menggunakan sistem pendorong bipropellant, dan bukannya monopropellant bagi meningkatkan kecekapan pengawalan ketinggian dan kemaskinian stesen. MeaSAT-1 dijangka untuk beroperasi selama 12 tahun, manakala MeaSAT-2 selama 11 tahun.
MeaSAT-3 merupakan satelit terbaru yang dibangunkan oleh Boeing Satellite Systems International Inc. dan dilancarkan dengan menggunakan Proton Breeze M. Ianya beroperasi untuk menyediakan perkhidmatan kepada negara-negara Asia, Australia, Timur Tengah, Eropah Timur dan Afrika Timur.
Satelit seterusnya yang akan dilancarkan pada awal tahun 2009 ialah MeaSAT-3a. MeaSAT-3a dibangunkan oleh Orbital Sciences Corporation, dan dijadualkan untuk dilancar oleh Zenit-3SLB.
Sumber: http://www.measat.com

No comments:

Post a Comment