Saturday 25 May 2013

Nano Satellite Attitude Determination (Penentuan attitud Nano-satelit)

Pada kapal angkasa yang besar, ketepatan penentuan attitud  (attitude determination) yang tinggi boleh dilakukan dengan menggunakan penderia berprestasi tinggi seperti pengesan bintang dan rate giro  inersia. Pada nano satelit , bagaimanapun, peralatan itu tidak ada kerana bajet kecil untuk jisim, jumlah dan kuasa. Tambahan pula, mana-mana penderia attitud yang digunakan akan mengambil bajet berharga daripada muatan. Oleh itu adalah wajar untuk dapat melaksanakan penentuan attitud pada nano satelit  menggunakan beberapa, sensor kecil.

Set penderia yang akan digunakan adalah minimum, oleh itu  kapal angkasa dibekalkan dengan 
panel solar untuk menjana kuasa elektrik kendiri. Oleh itu, tidak ada komponen tambahan yang dimasukkan ke dalam kapal angkasa, dan tiada jisim tambahan, jumlah atau bekalan kuasa bajet  digunakan. Dari perbezaan arus panel solar, anggaran vektor solar boleh diperolehi, ini boleh digunakan untuk melaksanakan penentuan attitud.

Penentuan attitud masih boleh dilakukan pada satelit nano hanya menggunakan ukuran vektor solar, tetapi penganggar yang menggabungkan kapal angkasa model attitud dinamik tepat diperlukan. Jisim yang sama rendah dan bajet kuasa yang menidakkan penggunaan sensor attitud prestasi tinggi juga menggalakkan penggunaan sistem penstabilan magnet pasif dalam nanosatelit .
 

Masalah

Apabila komponen magnet dipasang di dalam sebuah kapal angkasa sifat-sifat magnet akan berubah disebabkan oleh interaksi dengan kedua-dua bahan yang sama yang dipasang pada jarak yang dekat, dan juga komponen-komponen kapal angkasa yang lain. Ujian pra-pelancaran di makmal sistem yang lengkap telah dirintangi oleh daya kilas yang sangat kecil yang dihasilkan, dan kesukaran untuk mengekalkan persekitaran yang bebas magnet. Perbezaan antara eksperimen makmal  diukur dan berkesan  dipasang telah cukup besar untuk menyebabkan masalah dengan penentuan attitud, dengan misi nano satelit  sebelumnya memerhatikan perbezaan bacaan antara simulasi pra-pelancaran dan profil attitud yang diperhatikan. Dalam banyak kes, ukuran bas yang diperhatikan tidak boleh diterbitkan semula menggunakan model pra-pelancaran dinamik.

No comments:

Post a Comment