Sunday 19 May 2013

Satelit bersaiz kecil [Miniaturized satellites]

  https://en.wikipedia.org

Satelit bersaiz kecil [Miniaturized satellites] atau satelit kecil  adalah satelit buatan jisim yang rendah dan saiz, biasanya di bawah 500 kg (1,100 lb). Walaupun semua satelit itu boleh dirujuk sebagai satelit kecil, klasifikasi yang berbeza digunakan untuk mengkategorikan mereka berdasarkan massa .

1.1 Minisatellite
1.2 Microsatellite
1.3 Nanosatellite
1.4 Picosatellite
1.5 Femtosatellite

 

Salah satu sebab untuk satelit bersaiz kecil adalah untuk mengurangkan kos: satelit yang berat memerlukan roket lebih besar yang juga mempunyai kos yang lebih besar untuk membiayai pelancarannya. Apabila ditinjau kembali, satelit yang lebih kecil dan lebih ringan memerlukan kenderaan pelancaran yang lebih kecil dan lebih murah dan kadang-kadang boleh dilancarkan dalam bilangan yang banyak. Mereka juga boleh melancarkan 'piggyback', dengan menggunakan kapasiti yang berlebihan oleh pelancaran 'spacecraft'  yang lebih besar. Satelit bersaiz kecil membolehkan reka bentuk yang lebih murah serta kemudahan pengeluaran secara besar-besaran.

Selain isu kos, rasional utama untuk penggunaan satelit bersaiz kecil adalah peluang untuk membolehkan misi yang satelit yang lebih besar tidak boleh capai, seperti:

  • Gugusan satelit-satelit kecil untuk komunikasi data pada kadar yang rendah
  • Menggunakan maklumat untuk mengumpul data dari pelbagai tempat
  • Pemeriksaan dalam orbit satelit yang lebih besar.
  • Penyelidikan Berkaitan Universiti  

Minisatellite 

Istilah "minisatellite" biasanya merujuk kepada satelit tiruan dengan "jisim pukal" (termasuk bahan api) antara 100 dan 500 kg (220 dan 1,100 lb), walaupun ini biasanya hanya dipanggil "satelit kecil". Minisatellites biasanya mudah tetapi menggunakan teknologi yang sama seperti satelit yang lebih besar. 
Contoh: Demeter, Essaim, Parasol, Picard, Mikroskop, Taranis, Elisa, Smese, SSOT, Smart-1, Spirale, Jason-1, Jason-2.

 Mikrosatelit 

Mikrosatelit atau "microsat" biasanya digunakan untuk sebuah satelit buatan dengan jisim pukal antara 10 dan 100 kg (22 dan 220 lb). Walau bagaimanapun, ini bukanlah satu konvensyen rasmi dan kadang-kadang microsats boleh merujuk kepada satelit yang lebih besar daripada itu. Kadang-kadang reka bentuk atau reka bentuk yang dicadangkan daripada beberapa statistik jenis ini mempunyai mikrosatelit bekerja bersama-sama atau dalam pembentukan 'formation'. Istilah generik "satelit kecil" atau "smallsat" juga kadang-kadang digunakan.Kecuali jisim, saiz satelit adalah penting juga. 
Contoh: Astrid-1 dan Astrid-2, serta set satelit kini mengumumkan untuk LauncherOne. 
Pelancaran mikrosatelit: Pada bulan Julai 2012, Virgin Galactic mengumumkan LauncherOne, kenderaan pelancaran orbit direka untuk melancarkan "smallsat" muatan sebanyak 100 kilogram (220 lb) ke orbit rendah Bumi, dengan pelancaran dijangka bermula pada 2016. Beberapa pelanggan komersial telah dikontrakkan pelancaran, termasuk GeoOptics, Skybox Pengimejan, Perkhidmatan penerbangan angkasa lepas, dan Sumber planet. Kedua-dua Surrey Satellite Technology dan Sierra Nevada Space Systems membangunkan bas satelit "dioptimumkan untuk reka bentuk LauncherOne." Virgin Galactic telah bekerja pada konsep LauncherOne sejak tahun 2008-an.Pada Disember 2012, DARPA mengumumkan bahawa program DARPA ALASA akan menyediakan microsat pelancaran kenderaan booster untuk satu lagi program DARPA yang bercadang untuk melepaskan "gugusan 24 satelit mikro (~ 20 kilogram (44 lb) range) masing-masing dengan 1 meter resolusi pengimejan. "Pada bulan April 2013, Garvey angkasa telah diberikan kontrak AS $ 200,000 untuk berkembang Prospector 18 suborbital pelancaran teknologi kenderaan mereka ke dalam nanosat orbit pelancaran kenderaan yang mampu menyampaikan 10 kilogram (22 lb) muatan ke 250 kilometer (160 batu) orbit kepada yang lebih -lebih-mampu berkelompok "20/450 Nano / Micro Pelancaran Satelit Kenderaan" (NMSLV) yang mampu menyampaikan 20 kilogram (44 lb) muatan ke 450 kilometer (280 batu) orbit bulat.The Boeing Kecil Pelancaran Kenderaan  dilancarkan tiga peringkat ke orbit pelancaran konsep kenderaan yang bertujuan untuk melancarkan muatan kecil sebanyak 100 paun (45 kg) ke orbit rendah Bumi. Program ini adalah dicadangkan untuk mengurangkan kos pelancaran tentera AS satelit kecil serendah AS $ 300,000 setiap pelancaran ($ 7,000 / kg) dan, jika program pembangunan yang dibiayai, boleh menjadi seperti tahun 2012 akan beroperasi pada tahun 2020.

 Nanosatellite

 Istilah "nanosatellite" atau "nanosat" digunakan kepada satelit buatan dengan jisim pukal antara 1 dan 10 kg (2.2 dan 22 lb). Reka bentuk yang dicadangkan bagi jenis ini mungkin akan dilancarkan secara individu, atau mereka mungkin mempunyai pelbagai nanosatellites bekerja bersama-sama atau dalam pembentukan'formation", di mana, kadang-kadang istilah "sekumpulan satelit" atau "kapal angkasa fractionated" boleh digunakan. Sesetengah reka bentuk memerlukan satelit "ibu" yang lebih besar untuk berkomunikasi dengan pengawal di bumi atau untuk dilancarkan. Dengan kemajuan yang berterusan dalam pengecilan dan peningkatan keupayaan teknologi elektronik dan penggunaan orientasi satelit, nanosatellites semakin mampu melaksanakan misi perdagangan yang mikrosatelit yang diperlukan sebelum ini. Sebagai contoh, 6U CubeSAT standard telah dicadangkan untuk membolehkan gugusan lapan 35 kg (18 lb)   satelit pengimejan Bumi untuk menggantikan gugusan lima 156 kg (340 lb) RapidEye satelit pengimejan Bumi, pada kos misi yang sama, dengan peningkatan ketara semula masa: setiap kawasan di dunia boleh  membuat pengimejan setiap 3.5 jam dan bukannya sekali setiap 24 jam dengan gugusan RapidEye. Dengan pembaikan tempoh masa  adalah peningkatan yang ketara bagi negara-negara melakukan gerak balas bencana, yang merupakan tujuan gugusan  RapidEye. Selain itu, pilihan nanosat itu akan membolehkan lebih banyak negara untuk memiliki satelit mereka sendiri untuk puncak (non-bencana) pengumpulan data pengimejan. Kenderaan pelancar Nanosatellite Dengan kemunculan kemajuan teknologi pengecilan dan peningkatan modal untuk menyokong inisiatif spaceflight swasta dalam 2010s, beberapa startups telah ditubuhkan untuk merebut peluang dengan membangunkan pelbagai Nanosatellite kecil muatan Pelancaran Kenderaan atau teknologi NLV.NLVs dicadangkan atau di bawah pembangunan termasuk:

    
Virgin Galactic LauncherOne peringkat atas,  dilancarkan dari WhiteKnightTwo serupa dengan bagaimana spaceplane SpaceShipTwo ini dilancarkan.
   

    
Nammo / Andøya North Star (polar pelancar orbit-mampu untuk 10 kg (22 lb) muatan)
    
Tentera Darat Amerika Syarikat sedang membangunkan pelancar SWORDS, yang bertujuan untuk menggunakan nanosatellites ke dalam "orbit tepat dari hampir mana-mana lokasi dengan kos yang sangat rendah." SWORDS adalah singkatan bagi Askar-Warfighter Beroperasi Deployer responsif untuk Angkasa. Muatan reka bentuk boleh menjadi sebesar 25 kg (55 lb). Tentera menjangka untuk membuat penerbangan ujian orbit awal pada musim panas tahun 2013.
    
Sehingga April 2013, Garvey angkasa membangunkan Prospector 18 suborbital pelancaran teknologi kenderaan mereka ke dalam nanosat orbit pelancaran kenderaan yang mampu membawa 10 kilogram (22 lb) muatan ke 250 kilometer (160 batu) orbit.
    
NASA melancarkan tiga satelit di April 21, 2013 berdasarkan kepada telefon pintar.
Dua telefon menggunakan PhoneSat spesifikasi 1.0 dan ketiga menggunakan versi beta PhoneSat 2.0 


Picosatellite

 Picosatellite atau "picosat" (tidak boleh dikelirukan dengan siri PicoSAT daripada mikrosatelit) biasanya digunakan sebagai nama sebuah satelit tiruan dengan massa yang basah antara 0.1 dan 1 kg (0.22 dan 2.2 lb). Sekali lagi reka bentuk dan reka bentuk yang dicadangkan jenis ini biasanya mempunyai pelbagai picosatellites bekerja bersama-sama atau dalam pembentukan (kadang-kadang istilah "sekumpulan" digunakan). Sesetengah reka bentuk memerlukan satelit "ibu" yang lebih besar untuk berkomunikasi dengan pengawal bumi atau untuk melancarkan dan dok dengan picosatellites. Reka CubeSAT, dengan kira-kira 1 kilogram (2.2 lb) massa, adalah satu contoh picosatellite besar (atau nanosat minimum).Picosatellites muncul sebagai alternatif yang baru untuk Buat Sendiri (DIY) kitbuilders. Picosatellites kini boleh didapati secara komersial di seluruh julat penuh 0,1-1 kilogram (3,5-35 oz). Peluang Pelancaran kini boleh didapati untuk $ 12,000 kepada $ 18,000 untuk sub-1 muatan picosat kg yang kira-kira saiz soda boleh. serta yang lebih kecil "Sprite" picosatellite yang pembina, KickSat, merancang untuk melancarkan 250 "satelit keropok saiz" ke rendah orbit Bumi (LEO) pada SpaceX Falcon 9 pelancaran kenderaan pada akhir tahun 2013. 

Femtosatellite

 Femtosatellite atau "femtosat" biasanya digunakan sebagai sebuah satelit tiruan dengan jisim antara 10 dan 100 g (0.35 dan 3.5 oz). Seperti picosatellites, beberapa reka bentuk memerlukan satelit "ibu" yang lebih besar untuk berkomunikasi dengan pengawal bumi. KickSat sprites "chipsats" akan berada di dalam kelas ini.Tiga prototaip "satelit cip" telah dilancarkan ke ISS pada Space Shuttle Endeavor misi terakhir pada Mei 2011. Mereka bertugas di luar ISS platform Eksperimen Bahan Stesen Angkasa Antarabangsa  (MISSE-8) untuk melakukan ujian.

No comments:

Post a Comment