Saturday 25 May 2013

Kawalan Sikap (Attitude control)

http://en.wikipedia.org

Kawalan Sikap adalah menjalankan kawalan ke atas penghalaan objek berkenaan dengan rangka rujukan inertia atau entiti lain (sfera cakerawala, bidang-bidang tertentu, objek berdekatan, dan lain-lain).

Mengawal sikap kenderaan memerlukan penderia untuk mengukur sikap kenderaan, penggerak untuk menggunakan daya kilas yang diperlukan untuk menyesuaikan semula kenderaan untuk sikap yang diingini, dan algoritma untuk perintah penggerak berdasarkan (1) ukuran penderia sikap semasa dan (2) spesifikasi sikap yang dikehendaki. Bidang bersepadu yang mengkaji gabungan sensor, penggerak dan algoritma dipanggil
"Guidance, Navigation and Control" (GNC).


Penderia sikap relatif(Relative attitude sensors)

Ramai penderia menghasilkan output yang mencerminkan kadar perubahan sikap. Ini memerlukan sikap awal yang diketahui, atau maklumat luaran untuk menggunakan mereka untuk menentukan sikap. Ramai daripada kelas ini mempunyai beberapa penderia bunyi, yang membawa kepada ketidaktepatan jika tidak diperbetulkan oleh sensor sikap mutlak.
 

Giroskop(Gyroscopes)

Giroskop adalah alat yang putaran rasa dalam ruang tiga dimensi tanpa pergantungan kepada pemerhatian objek luar. Klasik, giroskop yang terdiri daripada jisim berputar, tetapi ada juga "Gyros Laser" menggunakan cahaya koheren dilihat di sekitar jalan tertutup. Satu lagi jenis "giro" adalah giro resonator hemisfera. Orientasi ayunan ditetapkan dalam ruang inertia, jadi mengukur penghalaan ayunan berbanding dengan kapal angkasa yang boleh digunakan untuk mengesan pergerakan kapal angkasa berkenaan dengan ruang inertia.


 Unit Rujukan Gerakan

     Unit Rujukan Gerakan adalah sensor gerakan tunggal atau multi-paksi. Mereka menggunakan Mikro-Elektro-Mekanikal-Struktur (MEMS) teknologi sensor. Ini sensor merevolusikan teknologi sensor inertia dengan membawa bersama mikro-elektronik dengan teknologi mikropemesinan, untuk membuat lengkap sistem-atas-cip dengan ketepatan yang tinggi. Aplikasi biasa untuk Unit Rujukan Gerakan adalah:

  •      Gerakan Antena pampasan dan penstabilan
  •      Kedudukan dinamik
  •      Pelonjakan pampasan kren luar pesisir
  •      Kelajuan tinggi kraf gerakan kawalan dan sistem redaman
  •       kedudukan akustik hidro
  •      Pampasan gerakan gema alat bunyi tunggal dan berbilang rasuk
  •      Ukuran gelombang lautan
  •      Struktur pemantauan pergerakan luar pesisir
  •      Orientasi dan sikap ukuran pada AUVs dan ROV
  •      Pemantauan pergerakan kapal

No comments:

Post a Comment