Wednesday 14 December 2011

OSHA 2 ... AW101

 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali
BAGAIMANA AKTA MELIBATKAN SAYA?

Semua majikan yang mempunyai lebih daripada 5 orang pekerja yang dikehendaki oleh undang-undang untuk merumuskan bertulis

 
Dasar Keselamatan dan Kesihatan.
Objektif Dasar Keselamatan dan Kesihatan adalah untuk menunjukkan komitmen
dan
tahap bertanggungjawabnya
syarikat untuk memastikan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja. Apabila membuat keputusan atau melakukan kerja-kerja
aktiviti-aktiviti organisasi, isu-isu keselamatan dan kesihatan yang dinyatakan di dalam polisi yang perlu diambil kira.
Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 menyatakan kewajipan am majikan,
orang-orang yang bekerja, pengilang, perekabentuk, pembekal dan pekerja.


Antara peruntukan-peruntukan Akta penubuhan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan,
pelantikan pegawai keselamatan dan kesihatan dan penguatkuasaan, penyiasatan dan kesalahan.



APA PERLU DINYATAKAN DALAM KESELAMATAN YANG BERTULIS DAN DASAR KESIHATAN?
Yang berikut menerangkan bahan-bahan yang penting bagi Keselamatan bertulis dan Dasar Kesihatan
dikehendaki oleh undang-undang.
Dasar bertulis dibahagikan kepada 3 bahagian utama, iaitu:

  • Kenyataan Dasar Am
  • Organisasi
  • Pengaturan
Dasar Kenyataan Am kebimbangan dengan niat keseluruhan majikan untuk menjaga
keselamatan dan kesihatan tenaga kerja. Kenyataan ini boleh mudah dan ringkas. Pada dasarnya ia perlu:

  • menunjukkan bahawa pihak pengurusan menerima tanggungjawab bagi keselamatan dan kesihatan pekerja dan lain-lain yang mungkin terjejas oleh aktiviti-aktiviti kerja
  • ringkasan matlamat dasar
  • menekankan kepentingan keselamatan dan kesihatan kepada prestasi keseluruhan perniagaan
  • termasuk merujuk kepada bahagian-bahagian lain dokumen polisi yang pergi ke maklumat lanjut dan
  • ditarikhkan dan ditandatangani oleh orang yang di pihak pengurusan atasan dalam organisasi seperti Pengerusi atau Pengarah Urusan.
Bahagian kedua polisi pada Organisasi harus menerangkan keselamatan dan kesihatan
tanggungjawab. Ini adalah terutamanya tentang peranan setiap orang. Antara lain, ia sepatutnya mengandungi:

  • senarai tanggungjawab keselamatan dan kesihatan semua peringkat pengurusan
  • ringkasan matlamat dasar
  • menekankan kepentingan keselamatan dan kesihatan kepada prestasi keseluruhan perniagaan
  • termasuk merujuk kepada bahagian-bahagian lain dokumen polisi yang pergi ke maklumat lanjut dan
  • ditarikhkan dan ditandatangani oleh orang yang di pihak pengurusan atasan dalam organisasi seperti Pengerusi atau Pengarah Urusan.
Bahagian kedua polisi pada Organisasi harus menerangkan keselamatan dan kesihatantanggungjawab. Ini adalah terutamanya tentang peranan setiap orang. Antara lain, ia sepatutnya mengandungi:
  • senarai tanggungjawab keselamatan dan kesihatan semua peringkat pengurusan
  • peranan pekerja dalam pelaksanaan dasar. Adalah menjadi tugas setiap pekerja tidak membahayakan dirinya atau orang lain oleh tindakan atau peninggalan beliau, dan bekerjasama dalam semua langkah-langkah yang disediakan untuk keselamatan dan kesihatan.
  • struktur dan peranan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan dan lain-lain dalam keselamatan danorganisasi kesihatan, jika apa-apa.
Pengaturan atau sebahagian akhir kebimbangan dasar yang bertulis dengan sistem yang praktikal danprosedur. Ia membincangkan terutamanya dengan bahaya dan langkah-langkah yang perlu diambil untuk menyelesaikan masalah.Pada dasarnya ia harus menentukan perkiraan yang terperinci untuk memastikan bahawa dasar itu sedang dilaksanakan termasuk:
  • perkiraan bagi latihan dan arahan
  • Maklumat tentang bahaya yang mungkin dalam proses tertentu, langkah-langkah kawalan dan
  • cara-cara di mana pekerja perlu bekerjasama untuk keselamatan dan kesihatan mereka sendiri
  • menjelaskan sistem kerja selamat syarikat termasuk prosedur dan peraturan
  • skim untuk pengeluaran, penggunaan dan penyelenggaraan peralatan perlindungan peribadi (PPE)
  • tatacara bagi penyiasatan dan pelaporan kemalangan dan
  •  Langkah-langkah kecemasan seperti pertolongan cemas dan perkiraan api.
Ia adalah penting bahawa kandungan dasar ini dibuat kepada pekerja-pekerja semasa kursus induksidan latihan kerja.Kenyataan dasar hendaklah dipaparkan di lokasi strategik di tempat kerja.

APAKAH TUGAS SAYA SEBAGAI MAJIKAN?Sebagai majikan, anda mempunyai tugas-tugas kepada pekerja anda dan kepada orang-orang selain daripada pekerja anda.Jika anda melanggar peruntukan Akta ini, anda akan dikenakan denda tidak melebihi RM50, 000 atau 2 tahun penjara atau kedua-duanya. 
Antara lain, anda mempunyai tanggungjawab untuk memastikan, setakat yang praktik, keselamatan, kesihatan dan kebajikan di tempat kerja bagi semua kakitangan anda. 
Anda mempunyai tanggungjawab untuk memastikan bahawa loji yang sedia ada sehingga standard yang perlu berkenaan dengan untuk keselamatan dan risiko kepada kesihatan dan bahawa, apabila kilang baru dipasang, amalan terkini dalam keselamatan dan kesihatan yang diambil kira. 
Anda perlu memastikan sistem yang selamat di tempat kerja dan mengurangkan operasi bahawa bahaya semasa kecederaan atau kemerosotan nilai kesihatan. Ini mungkin memerlukan sistem kerja yang khas, seperti permit "kerja-kerja "sistem. 
Anda hendaklah sentiasa memantau persekitaran kerja untuk memastikan bahawa bahaya kesihatan yang mana dikenali wujud, perlindungan mematuhi piawaian kesihatan semasa, termasuk pengawasan perubatan pekerja. 
Anda perlu membuat perkiraan bagi memastikan keselamatan dan kesihatan berkaitan dengan penggunaan atau pengendalian, penanganan, penyimpanan dan pengangkutan loji dan bahan-bahan. 
Anda perlu memastikan bahawa pertuduhan tidak dikenakan ke atas mana-mana pekerja bagi apa-apa jua yang dilakukan atau disediakan kepada mereka memenuhi apa-apa kehendak khusus untuk keselamatan dan kesihatan di tempat kerja. 
Anda harus menyediakan suatu pernyataan bertulis dasar organisasi umum, dan pengaturankeselamatan dan kesihatan di tempat kerja, pastikan up-to-date dengan semakan dan memaklumkan kepada semua kakitangan notis itu dan semakan semula dasar yang mana berkenaan. Dasar ini mesti dilaksanakan di tempat kerja. 
Anda perlu menyediakan maklumat, arahan, latihan dan penyeliaan dalam amalan kerja yang selamat dan mempertimbangkan keperluan latihan khusus organisasi anda dengan rujukan tertentu kepada proses dengan bahaya khas. 
Selain itu, anda mesti menjalankan aktiviti-aktiviti anda, untuk memastikan bahawa orang lain yang bukan daripada pekerja anda tidak terdedah kepada risiko kepada keselamatan dan kesihatan. 
Anda hendaklah memberitahu Jabatan Keselamatan dan pejabat Kesihatan apa-apa kemalangan yang terdekat, kejadian berbahaya, keracunan pekerjaan atau penyakit pekerjaan yang telah berlaku ataumungkin berlaku di tempat kerja. 
Anda hendaklah memberikan  Pegawai Keselamatan dan Kesihatan, kemudahan yang mencukupi termasuk maklumat yang sesuai dan peralatan latihan bagi membolehkan Pegawai Keselamatan dan Kesihatan menjalankan kewajipannya.

No comments:

Post a Comment