Wednesday 14 December 2011

apakah osha? AW101

 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali
Apakah OSHA 1994 (Malaysia)

Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan adalah satu Akta yang menyediakan kerangka kerja perundangan untuk memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan di kalangan semua tenaga kerja Malaysia dan untuk melindungi orang lain terhadap risiko kepada keselamatan atau kesihatan berkaitan dengan aktiviti-aktiviti orang-orang yang sedang bekerja.
Akta ini telah diwartakan pada 24 Februari 1994 dan telah dinamakan Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994. Akta ini ialah suatu alat praktikal yang bertindih di atas undang-undang keselamatan dan kesihatan yang sedia ada.
Tujuan Akta ini adalah untuk:

    
* Memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang yang bekerja terhadap risiko kepada keselamatan atau kesihatan yang berbangkit daripada aktiviti orang-orang di tempat kerja
    
* Melindungi orang di tempat kerja selain daripada orang-orang yang bekerja terhadap risiko kepada keselamatan atau kesihatan yang berbangkit daripada aktiviti orang-orang di tempat kerja
    
* Menggalakkan suatu persekitaran pekerjaan bagi orang yang sedang bekerja yang disesuaikan dengan keperluan fisiologi dan psikologi mereka
    
* Menyediakan cara yang mana keselamatan pekerjaan dan undang-undang kesihatan yang bersekutu boleh secara beransur-ansur digantikan oleh sistem peraturan-peraturan dan kod industri yang diluluskan yang beroperasi amalan dalam kombinasi dengan peruntukan-peruntukan Akta ini yang dimaksudkan untuk mengekalkan atau memperbaiki standard keselamatan dan kesihatan.

Peruntukan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 adalah berdasarkan skim pengawalan diri. Tanggungjawab utamanya adalah untuk memastikan keselamatan dan kesihatan tempat kerja terletak dengan orang-orang yang mewujudkan risiko dan mereka yang bekerja dengan risiko.
Melalui skim mengawal selia diri yang direka supaya bersesuaian dengan industri atau organisasi tertentu, Akta ini juga bertujuan untuk mewujudkan keselamatan yang berkesan dan organisasi kesihatan dan prestasi.
Konsep diri-peraturan yang menggalakkan kerjasama, perundingan dan penglibatan pekerja dan pengurusan dalam usaha untuk meningkatkan standard keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.
Keselamatan dan Akta Kesihatan Pekerjaan 1994 yang dikuatkuasakan oleh Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP), sebuah jabatan kerajaan di bawah Kementerian Sumber Manusia Malaysia.
Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) akan memastikan melalui penguatkuasaan dan kerja-kerja promosi majikan, orang yang bekerja sendiri, pengilang, perekabentuk, pengimport, pembekal dan pekerja sentiasa mengamalkan budaya kerja yang selamat dan kesihatan, dan sentiasa mematuhi undang-undang, garis panduan yang sedia ada dan kod amalan.
Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) juga akan menggubal dan mengkaji semula undang-undang, dasar, garis panduan dan kod amalan yang berkaitan dengan keselamatan, kesihatan pekerjaan dan kebajikan sebagai asas dalam memastikan keselamatan dan kesihatan di tempat kerja.
Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) juga sekretariat kepada Majlis Negara bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, sebuah majlis yang ditubuhkan di bawah seksyen 8 Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994.
Majlis Negara bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan hendaklah mempunyai kuasa untuk melakukan segala perkara yang suai manfaat atau semunasabahnya perlu bagi atau bersampingan dengan menjalankan matlamat Akta ini.

1 comment: