Wednesday 14 December 2011

Menangani stress 2


Bagaimana untuk Bersantai dan mengurangkan tekanan



Terdapat cara mudah untuk berehat,  tanpa mengira sama ada anda berada di tempat kerja atau rumah, menggunakan beberapa idea-idea yang mudah untuk mengurangkan tekanan pada setiap hari.

  
 1.             Ambil nafas yang mendalam. Mengambil nafas perlahan dalam beberapa sat membantu melepaskan tekanan dalam badan. Ia membantu untuk mematikan tekanan. Apabila merasakan, anda cenderung untuk bernafas dalam nafas yang pendek dan pantas. Ia melegakan pernafasan anda dan mengembalikan anda kepada keadaan yang tenang.
         

 2.            Memikirkan benda-benda yang baik adalah cara yang mudah untuk mengurangkan tekanan serta-merta anda. Fikirkan bagaimana gembira ketika anda merasa disayangi, bagaimana indah anak-anak anda, percutian hebat yg anda pergi, betapa cantiknya pantai. Keseronokan yg mudah menghasilkan senyuman.

  3.            Perubahan sikap anda; berfikir yang lebih positif mengenai situasi dan hasil. Daripada bimbang tentang apa yang anda tidak dapat lakukan hari ini, berfikir tentang apa yang anda lakukan dan mencapai kejayaan. Cuba untuk keluar dari kebiasaan memikirkan bagaimana perkara-perkara buruk mungkin, dan berfikir bahawa "Inipun akan berlalu". Anda akan dapat melalui situasi sukar dengan tekanan kurang jika anda tidak membiarkan ia memakan tenaga dan fikiran.
           

 4.            Biarlah ia pergi - kadang-kala anda hanya perlu mengetahui yg anda tidak boleh mengubah situasi yang buruk atau anda tidak mempunyai kawalan ke atas hasilnya. Dalam kes itu, hanya membiarkan ia pergi. Hanya Allah yg mengetahui hikmah di sebalik apa yg berlaku.
           

 5.            Bangun dan berjalan atau bercakap dengan orang, menghantar e-mel atau menjawab telefon. Perkara kecil kadang2 akan membuatkan anda lupa sebentar masalah, melakukan sedikit senaman, dan memberi anda saat berinteraksi dengan orang.
           

 6.            Jangan lupa untuk makan makanan yang sihat yg banyak nutrien. Ambil buah-buahan segar dan sayur-sayuran dan bukannya makanan yang diproses. Termasuk ikan dalam makanan anda. Snek spt kacang.
           

 7.            Dapatkan sedikit senaman setiap hari, walaupun sepuluh minit regangan dan pernafasan yang mendalam adalah lebih baik daripada tiada apa-apa jua sama sekali. Cuba untuk mendapatkan tiga  latihan yg baik  setiap minggu untuk melepaskan endorfin dalam otak anda (30 minit atau lebih) dan menyumbang kepada kesihatan jantung secara keseluruhan. Jika anda tidak menyukai gimnasium, cari aktiviti-aktiviti lain seperti bola keranjang, boling, menari, jazzercise, atau yoga di mana anda boleh berseronok, berjumpa dengan orang, di samping melakukan senaman ringan.
           

 8.            Cari masa untuk hobi anda ... sama ada yang golf, berkebun, kraf, membaca, memainkan alat muzik, atau genealogi. Cari masa untuk melupakan kerja, melupakan anak-anak, jauh dari bil-bil dan kerja-kerja rumah - melakukan sesuatu untuk diri sendiri yang melegakan fikiran anda.
           

 9.            Ketawa. Pastikan termasuk dos besar ialah tertawa dalam kehidupan anda. Sama ada ia dari seseorang yg memberitahu jenaka, menonton filem lucu, mendengar kepada pelawak, atau bahkan ketawa pada "rancangan realiti bodoh" ...          

10.            Melambatkan, hanya sedikit. Malah apabila anda ada multi-tugas, seperti bercakap di telefon bimbit dan memandu pada masa yang sama, minda dan badan anda memerlukan lebih banyak tenaga. 
Cuba bangun dari meja anda agak perlahan, ini boleh membantu meredakan ketegangan dan berehat minda dan badan anda.

   

     




























No comments:

Post a Comment