Wednesday 14 December 2011

Menangani stress 1

Tekanan - belajar untuk mengurangkan tekanan; pemikiran positif ; meditasi; kelonggaran; perubahan; berehat;



Kandungan

* Kenal pasti tanda-tanda tekanan
* Menangani tekanan (tindak balas anda)
* Positif diri-Perbincangan
* Kelonggaran
* Tekanan-kelonggaran melegakan
* Meditasi
* Latihan
* Gaya hidup yang seimbang
* Urusan dengan kemarahan
* Dadah, alkohol dan merokok
* Menukar hidup anda
* Sumber

Jika anda rasa tertekan, maka anda mungkin menghadapi masalah dengan tidur dan menumpukan perhatian, dan  berfikir dengan positif dan berharap. Badan anda boleh cuba untuk menyedari bahawa ia adalah perasaan yang tertekan dengan membuatkan anda sakit kepala, membuat anda berasa sakit, memberi anda senak, perasaan fluttery dalam perut, atau mana-mana satu daripada beberapa tanda-tanda lain yang cuba untuk menunjukkan anda yang anda perlukan untuk berehat.

Berikut adalah beberapa idea untuk membantu anda menangani tekanan.

Mengiktiraf tanda-tanda tekanan

Fikirkan masa yang memberi tekanan kepada anda - ia mungkin telah peperiksaan atau perselisihan pendapat dengan rakan, atau mungkin anda perlu memberitahu seseorang sesuatu yang benar-benar penting dan tidak tahu bagaimana mereka hendak bertindak balas.
Cuba ingat bagaimana badan anda berasa

* Adakah anda merasa senak dalam perut sebelum peperiksaan?
* Adakah anda merasa sakit kepala apabila berhujah?
* Adakah anda mendapati sukar untuk tidur setelah mendapat sesuatu berita?

Hentikan sekarang dan cuba  berfikir tentang bagaimana perasaan anda. Mungkin anda boleh menulis tanda-tanda  supaya anda akan ingat di kemudian hari

Berurusan dengan tekanan (tindak balas anda)

* Bagaimana anda berhadapan dengan tekanan dalam situasi yang anda fikir tentang sebelum? Adakah ia membantu?
* Adakah terdapat satu lagi situasi di mana anda menangani tekanan dengan sangat baik?

Mungkin anda boleh menulis  strategi untuk mengingati masa anda memerlukan mereka. Terdapat banyak pilihan kaedah yang anda boleh lakukan bila berhadapan dengan tekanan. Berbincang dengan rakan-rakan tentang kaedah yang baik yang mereka gunakan untuk mengatasi tekanan untuk meningkatkan pilihan anda.

Berbicara dengan Diri - positif

Diri yang positif membantu anda meneroka kekuatan dalaman anda. Kita semua mempunyai kekuatan dalaman. Berbicara dengan diri secara positif adalah dengan menggunakan minda anda dengan cara yang anda mahu, untuk membantu diri sendiri. Ia membantu kita untuk memutuskan bagaimana kita akan bertindak balas terhadap tekanan. Apabila kita melakukan perkara yang bertentangan dengan (pemikiran negatif), kita mewujudkan lebih banyak tekanan untuk diri kita sendiri. Berikut adalah beberapa cara untuk menggunakan Perbincangan-diri Positif.

* Beritahu diri anda secara positif setiap hari (contoh: "Saya baik di ....", "Saya mempunyai kekuatan dalaman", "Saya mempunyai kecantikan yang benar dalam", "Semua baik", "Saya rasa aman kini").
Gambaran* melihat diri anda dalam keadaan yang positif - satu yang anda mahu bergerak ke arah (contohnya lihat diri anda melakukan ujian sekolah dan santai mengenainya, dan melakukan dengan baik Gambaran* guru memeriksa ujian anda dan kagum pada sebaik mana anda telah lakukan.) .
* Ingatkan diri anda perkara-perkara yang anda lakukan pada masa lalu ("saya lakukan dengan baik pada projek sekolah itu pada tahun lepas - ini bermakna saya boleh melakukannya sekali lagi").
* Lihatlah gambaran yang lebih besar - ia akan  benar-benar penting dalam 5 tahun? Akan berhenti dunia jika ia atau tidak berlaku?
* Buat perkara yang anda dapat mengawal, menerima yang lain dan biarkan ia pergi.
* Anda juga boleh merakam suara anda sendiri berkata positif, santai, perkara-perkara yang menyokong.

Kelonggaran

Apakah anda mahu berehat?

* Adakah dengan menari, seni, meditasi, memancing, akan berjalan-jalan dengan kawan-kawan, membaca buku, mendengar muzik, membeli-belah, gimnasium, bercakap dengan rakan atau bermain sukan?

Berfikir tentang perkara yang anda boleh lakukan yang memenuhi keperluan anda, dan mencari jalan untuk membina perkara tersebut ke dalam rutin mingguan anda. Ini adalah cara-cara untuk mengelakkan tekanan dan untuk mengatasi tekanan.

Terdapat cara lain untuk berehat dan menenangkan fikiran.

* Bagaimana pula dengan urutan? Anda boleh memberi rakan urutan leher dan bahu atau urutan tangan dan meminta salah satu kembali.
* Mungkin yoga atau kelas tai chi adalah untuk anda.
* Teh herba seperti chamomile boleh membantu dan sebagainya, boleh mandi air panas atau minyak aromaterapi seperti minyak lavender.

Terdapat teknik-teknik relaksasi cepat yang mengambil masa hanya beberapa minit. Anda boleh menggunakan ini di banyak tempat. Sebagai contoh mengambil masa beberapa minit untuk berehat di pertengahan peperiksaan jika anda mendapati diri anda semakin tertekan dan tidak berfikir dengan jelas.

* Bernafas Panjang - bernafas dalam melalui hidung dan membiarkan udara mengisi bahagian bawah paru-paru anda pertama, bernafas sampai ke perut anda, kemudian menghembus nafas perlahan-lahan, tumpuan kepada membiarkan otot badan anda berehat.
* Bernafas sambil Fokus - bernafas melalui hidung dan semasa anda menghembus nafas berkata satu kenyataan yang positif kepada diri anda sendiri seperti berehat atau bertenang.
* Regangan - menghulurkan otot, sampai tangan di atas kepala dan regangan, atau hanya menghulurkan apa jua sebahagian daripada badan anda rasa memerlukannya.
 * Visualisation - ini adalah di mana anda membayangkan tempat yang menyenangkan dan menggunakan pernafasan perlahan-lahan melalui hidung - anda boleh membuat tempat di mana-mana sahaja yang anda mahu dan anda boleh mengubah apa-apa dalam gambar untuk melihat, rasa, bunyi atau bau sama seperti anda ingin.

Tekanan-melegakan kelonggaran

Kelonggaran ini mengambil masa lebih lama.

* Anda bermula dengan duduk atau berbaring dengan selesa. Sebuah tempat yang tenang atau muzik yang santai untuk mendengar bagus.
* Tutup mata anda.
* Tekan otot anda dalam perintah kemudian berehat   - sebagai contoh, bermula di kaki, bekerja cara anda melalui kaki, tengah, dada dan otot muka anda.
* Setiap set otot ditegangkan untuk kira-kira 30 saat, kemudian biarkan ianya kembali ke asal.
* Rasa bahagian badan anda ketat dan perlu bekerja lebih.

Anda boleh mendapatkan rakaman untuk membantu anda melakukan ini. Ini juga baik untuk membantu anda merasa perbezaan; apabila anda berasa selesa dan apabila anda tegang. Ini menimbulkan kesedaran anda apabila anda mendapat tegang dan tertekan.

Meditasi

Terdapat pelbagai cara untuk bermeditasi.

* Anda boleh belajar dengan mendengar rakaman dan CD meditasi, dengan pergi ke kelas meditasi atau dengan belajar dari rakan.
* Atau anda boleh belajar sendiri - cuba meditasi mudah ini.
o Menyediakan dengan mendapat selesa dan menyedari pernafasan anda.
o Mula dikira selepas setiap kali nafas . Menarik nafas, menghembus nafas, satu, menarik nafas, bernafas dua ... sehingga sepuluh kemudian mulakan sekali lagi. Jika anda kehilangan mengira, kembali kepada satu. Hanya melakukan ini selama beberapa minit. Kemudian, anda mungkin mahu melakukannya untuk lebih panjang dan menumpukan perhatian yang lebih dan lanjut mengenai pernafasan dan rasa nafas anda ke dalam dan keluar dari tubuh anda.
o Jika apa-apa pemikiran atau bunyi memasuki fikiran anda, notis mereka, biarkan mereka pergi dan perlahan-lahan kembali ke meditasi anda.

Latihan

Ramai orang mendapati aktiviti fizikal dapat membantu menghilangkan beberapa tekanan. Ia menyeronokkan juga.

Gaya hidup yang seimbang

Ini merupakan satu lagi kunci untuk menangani dan. Luangkan masa untuk:

* Diri anda - rehat, bersantai, masa berfikir, senaman, dan makan secara sihat
* Hubungan Anda
* Kehidupan sosial anda
* Keperluan rohani anda (ini mungkin agama, sifat atau apa sahaja adalah sesuai untuk anda)
* Kerja-kerja atau kajian.

Untuk melakukan semua ini, anda perlu:

* Menguruskan masa anda, contohnya. membuat senarai, mengutamakan - terdapat banyak buku di sekitar mengenai pengurusan masa, atau rakan-rakan mungkin dapat membantu anda dengan ini
* Mengambil masa untuk menikmati kehidupan anda
* Matlamat yang telah ditetapkan dan berusaha ke arah mereka - lebih kecil matlamat adalah penting untuk mempunyai serta matlamat jangka panjang
* Di tempat kerja atau belajar, perlu diingat bahawa anda hanya boleh berbuat begitu banyak, dan anda harus mengambil rehat yang tetap.

Jika ia mendapat terlalu banyak, meminta sokongan. Bercakap kepada rakan atau ahli keluarga, atau seseorang yang menyokong di sekolah, uni atau kolej.

Lebih-lebih lagi, menyimpan perasaan anda humor.

Menguruskan kemarahan

Kemarahan boleh membawa kepada tekanan.

* Anda mungkin mencuba sesuatu yang fizikal seperti pergi untuk menjalankan atau berbasikal.
* Sesetengah orang menulis surat dan dimasukkan ke dalam segala-galanya yang mereka berasa marah terhadap, kemudian membakar mereka.
* Orang lain menjadikan muzik yang kuat dan berkata dengan kuat apa yang mereka benar-benar ingin memberitahu seseorang.

Ia OK, sebenarnya ia adalah baik, untuk meluahkan rasa marah. Kita semua marah. Kita boleh memilih apa yang kita lakukan dan bagaimana kita meluahkan. Melakukan apa yang sesuai untuk anda kerana anda tidak menyakiti sesiapa atau apa-apa.

Jangan---Dadah, alkohol dan merokok

Ada orang yang cuba menghilangkan stress dgn dadah, seperti alkohol dan mereka lebih kuat menghisap rokok.

* Ini mungkin menjadi lebih berbahaya daripada membantu apabila anda mempertimbangkan risiko kesihatan.
* Yang penting, mereka tidak akan mengubah apa-apa yang menyebabkan tekanan.
* Kadang-kadang doktor menetapkan ubat untuk orang dewasa seperti antidepresan. Ini dapat membantu, tetapi sendiri tidak akan mengubah apa-apa yang menyebabkan tekanan.

Adalah penting untuk melihat punca dan cara-cara untuk menanganinya - sama ada yang mungkin dengan meningkatkan mengatasi keupayaan anda sendiri atau membuat perubahan kepada gaya hidup anda.

Mengubah Hidup Anda

Kadang-kadang perubahan dalam hidup anda adalah satu-satunya cara untuk benar-benar mengurangkan tekanan.

* Jika sukar untuk membuat keputusan bagaimana untuk berbuat demikian, bercakap dengan rakan yang boleh dipercayai.
* Anda boleh pergi ke kaunseling untuk mencari cara-cara untuk membuat perubahan.

Ia mungkin bermakna bahawa anda kurang buat masa ini. Sebagai contoh, jika anda belajar sepenuh masa dan bekerja dan mempunyai hubungan dan kehidupan sosial, anda mungkin perlu untuk mengurangkan tempat, atau mengurangkan sedikit di mana-mana sahaja.

No comments:

Post a Comment