Wednesday 3 April 2013

Puisi 2a : Muhasabah hati

Ya Allah..

saat kesusahanku,.aku mengadu pada manusia di sampingku,

saat kedukaanku,.ak mencari-cari penawar dari insan di sekelilingku

Ya Allah,.saat aku menangis,.ak harapkan kdtgn insan menenangkan diriku

tanpa ku sedar

tanpa ku ingati
tanpa ku hayati
Engkau sentiasa di sisi...
Kau rindukan rintihan hambaMu
Kau beri kami peluang demi peluang
untuk kembali ke jalanMu....
Ya Allah,.
ampunkan dosa hambamu yg hina ini ya Allah,.
terimalah titisan air mata hambamu yg tidak bernilai ini ya Allah..
Aku perlukan bimbinganMu ya Allah..
Aku rindu pdMu ya Allah..
saat mengingatiMu
hatiku tenang...
aku terasa disayangi..
aku terasa dilindungi,.
Ya Allah...
ak tahu ini dugaan dariMu...
namun ak terlalu lemah dan terlalu sedikitlah ilmu dalam dadaku
ku pinta bimbingan dan petunjuk dariMu...
saat perintahMu dilaung2 namun tidak dilaksanakan
saat ayat-ayatMu disanjung namun tidak diamalkan...
ampunkanlah dosa hambaMu yg senantiasa berada dlm kelalaian..
Datanglah kpdku
Lindungilah aku
Bimbinglah daku
aku mahu mencintaiMu lebih dari segala sesuatu..

Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

No comments:

Post a Comment