Friday 5 April 2013

Sejarah Awal Mula Umat Muslim di China


0548muslim01.jpg 
 cn.jpg
Orang China mengenal Islam dengan sebutan Yisilan Jiao yang bermaksud 'agama yang murni'. Masyarakat China menyebut Makkah sebagai tempat kelahiran 'Ma-hia-wu' (Nabi Muhammad SAW).Sejarah Kemasukan Islam di ChinaAjaran Islam pertama kali tiba di China pada sekitar tahun 615 M. Adalah Khalifah Utsman bin Affan yang menugaskan Sa'ad bin Abi Waqqash untuk membawa ajaran Illahi ke daratan China (Konon, Sa'ad meninggal dunia di China pada tahun 635 M, dan kuburannya dikenali sebagai Geys 'Mazars).Utusan khalifah itu diterima secara terbuka oleh Maharaja Yung Wei dari Dinasti Tang. Maharaja ini, kemudian memerintahkan pembangunan Masjid Huaisheng atau masjid Memorial di Kantonis, yang merupakan masjid pertama di tanah besar China.Ketika Dinasti Tang berkuasa, China tengah mencapai masa keemasan, sehingga dengan mudah ajaran Islam tersebar dan dikenal masyarakat China.

    
Di dalam kitab sejarah China, yang berjudul Chiu T'hang Shu diceritakan China pernah mendapat kunjungan diplomatik dari orang-orang Ta Shih (Arab). Orang-orang Ta Shih ini, merupakan duta dari Tan mi mo ni '(Amirul Mukminin), yang ke-3 (Khalifah Utsman bin Affan).

    
Sementara itu, Buya HAMKA didalam bukunya Sejarah Umat Islam menulis, pada tahun 674M-675M, China kedatangan salah seorang sahabat Rasulullah, Muawiyah bin Abu Sufyan (Dinasti Umayyah), bahkan disebutkan selepas lawatan ke negeri China, Muawiyah melakukan pemerhatian di tanah Jawa, yaitu dengan mendatangi kerajaan Kalingga.

    
Berdasarkan catatan, diperoleh maklumat, pada masa Dinasti Umayyah ada 17 duta muslim datang ke China, sementara di masa Dinasti Abbasiyah dihantar sebanyak 18 duta.Pada awalnya, pemeluk agama Islam terbanyak di China adalah para saudagar dari Arab dan Parsi. Orang China yang pertama kali memeluk Islam adalah suku Hui Chi.Ketika Dinasti Song bertahta, umat Muslim telah menguasai industri eksport dan import. Bahkan, dalam tempoh itu jabatan pengarah jeneral pelayaran secara konsisten dijabat orang Muslim.Pada tahun 1070 M, Maharaja Shenzong dari Dinasti Song mengundang 5.300 lelaki Muslim dari Bukhara untuk tinggal di China. Tujuannya untuk membina zon penampan antara China dengan Empayar Liao di wilayah Timur Laut.Orang-orang Bukhara itu lalu menetap di daerah antara Kaifeng dan Yenching (Beijing). Mereka dipimpin Pangeran Amir Sayyid alias 'So-Fei Er', yang kemudian dikenal sebagai `bapak 'komuniti Muslim di China.Ketika Dinasti Mongol Yuan (1274 M -1368 M) berkuasa, jumlah pemeluk Islam di China semakin besar. Mongol, sebagai minoriti di China, memberi kesempatan kepada imigran Muslim untuk naik status menjadi 



China Han. Sehingga pengaruh umat Islam di China semakin kuat. Ratusan ribu pendatang Muslim di wilayah Barat dan Asia Tengah direkrut Dinasti Mongol untuk membantu perluasan wilayah dan pengaruh empayar.Bangsa Mongol menggunakan jasa orang Parsi, Arab dan Uyghur untuk mengurus cukai dan kewangan. Pada waktu itu, banyak Muslim yang memimpin korporat di awal tempoh Dinasti Yuan. Para sarjana Muslim mengkaji astronomi dan menyusun kalendar. Selain itu, para arkitek Muslim juga membantu mereka bentuk ibu kota Dinasti Yuan, Khanbaliq (Sumber: Sejarah Islam di Negeri Tirai Bambu).Pada masa kekuasaan Dinasti Ming, Muslim masih mempunyai pengaruh yang kuat di lingkaran pemerintahan. Pengasas Dinasti Ming, Zhu Yuanzhang adalah jeneral Muslim terkemuka, ada lagi Lan Yu Who, sekitar tahun 1388, Lan memimpin pasukan Dinasti Ming dan menundukkan Mongolia. Selain itu, di masa Maharaja Yong Le (Zhu Di) muncul seorang pelaut Muslim yang handal, yang bernama Laksamana Cheng Ho.

No comments:

Post a Comment