Sunday 25 July 2021

7 Langkah untuk Mengurus Belanjawan


Adakah masalah ekonomi menyebabkan anda mempertimbangkan keadaan kewangan peribadi anda? Anda mungkin bimbang kehilangan pekerjaan atau berapa banyak hutang yang anda ada. Elakkan potensi krisis kewangan peribadi; kembali kepada asas dengan belanjawan yang boleh anda tempuhi. Inilah cara untuk memulakan:




Langkah 1: Tetapkan Matlamat Realistik
Matlamat untuk wang anda akan membantu anda membuat pilihan perbelanjaan yang bijak. Tanya pada diri sendiri: Apa yang saya mahukan dalam kewangan saya dalam satu tahun? Tentukan apa yang penting bagi anda dan mulakan di situ. 

Langkah 2: Kenal pasti Pendapatan dan Perbelanjaan anda
Anda mungkin tahu berapa banyak yang anda perolehi setiap bulan - tetapi adakah anda juga tahu ke mana semuanya dihabiskan? Kesan perbelanjaan yang anda belanjakan. Belanja seperti biasa, tetapi selama beberapa minggu, catat setiap sen yang anda belanjakan. Sangat mudah dan anda mungkin kagum dengan apa yang anda dapati. 


Langkah 3:  Senarai Keperluan dan Kemahuan Berasingan
Tanyakan pada diri sendiri: Adakah ini yang saya mahukan atau adakah saya memerlukannya? Adakah membelanjakan wang ini membuat saya lebih dekat dengan matlamat kewangan saya atau semakin jauh? Bolehkah saya hidup tanpanya? Tetapkan keutamaan yang jelas untuk diri anda dan keputusan menjadi lebih mudah untuk dibuat. 

Langkah 4: Rancang Belanjawan Anda
Pastikan bahawa anda tidak membelanjakan lebih banyak daripada yang anda senarai kan di langkah 3. Seimbangkan anggaran anda untuk menampung semua yang anda perlu bayar. 

Langkah 5: Terapkan Rancangan Anda
Padankan perbelanjaan anda dengan ketika anda menerima pendapatan. Tentukan lebih awal apa yang akan anda gunakan untuk gaji. Tanya diri anda: Adakah saya telah memperuntukkan wang untuk keperluan saya (perumahan, makanan, utiliti, pengangkutan, dll.)? Adakah saya telah mengetepikan wang untuk pembayaran hutang, perbelanjaan yang tidak dijangka, simpanan dan keseronokan? Ini akan melindungi anda daripada terus berhutang kerana anda tidak akan bergantung pada kredit untuk membayar kos sara hidup anda. 

Langkah 6: Perbelanjaan Bermusim
Anda tahu bahawa perkara penting akan "muncul" - contoh nya perbelanjaan sekolah, kasut baru atau keahlian tahunan. Ketepikan wang untuk membayar perbelanjaan ini supaya anda mampu membayarnya tanpa hutang. 

Langkah 7: Pandang Ke Depan
Memandu dengan anggaran boleh memakan masa satu atau dua bulan. Anda hidup selama ini tanpa rancangan perbelanjaan, jadi luangkan masa untuk menyesuaikan diri. Jangan takut untuk meminta pertolongan jika perkara tidak berlaku - pertolongan hanya dengan panggilan telefon sahaja.

 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi

No comments:

Post a Comment