Friday 19 July 2019

8 kaedah pengurusan masa untuk mengembangkan perniagaan kecil anda (boleh ajer nak apply kat organisasi ke, syarikat ke dsb)

Oleh Erin Osterhaus
Masa adalah berharga, terutamanya apabila anda menjalankan perniagaan kecil. Walaupun menjadi bos, yang menjadi impian bagi ramai orang, tetapi banyak tanggungjawab anda. Tidak syak lagi, anda tidak sepatutnya dapat menyemak semua item dalam senarai tugasan anda. Dari perakaunan dan inventori, untuk rangkaian dan pemasaran syarikat anda, mungkin kelihatan seperti terdapat banyak tugas yang tidak berkesudahan dan tidak pernah cukup masa.
Jika anda mahu mengekalkan beberapa  keseimbangan kerja dan kehidupan, kemahiran pengurusan masa anda benar-benar perlu. Lagipun, tidak ada lebih dari 24 jam dalam sehari. Sesetengah usahawan bertindak balas terhadap fakta kehidupan ini dengan fokus dan tujuan.


Layari juga: puisi-doa-untuk-ibu
                    puisi-tangisan-mata-bunda
                    puisi-ibu-aku-tidak-akan-pernah-lupa
                    coretanku-mak-mak-memang-hebat
                    muhasabah-pagi
Dengan teknik pengurusan masa yang tepat, anda boleh mengawal masa anda, menjadikan kerja anda cekap, produktif, dan bebas tekanan. Petua pengurusan masa berikut boleh membantu memastikan anda mendapat kerja anda semasa anda berada di pejabat, jadi anda boleh menikmati masa anda dari kerja juga.
1. Tetapkan matlamat
Penentuan tujuan adalah penting untuk strategi pengurusan masa yang baik. Untuk memastikan anda terlibat dalam aktiviti yang menyokong matlamat perniagaan anda, baik jangka pendek dan jangka panjang, anda perlu menentukan matlamat yang jelas dan boleh dicapai. Lagipun, jika matlamat anda adalah untuk "mengembangkan perniagaan anda," anda mungkin mendapati diri anda keliru dan tidak tahu di mana hendak bermula.
Untuk mengelakkannya, banyak syarikat mendapati bahawa metodologi matlamat SMART membantu mengekalkan tugas dan trek. Berpegang kepada "Smart, Measurable, Attainable, Relevant, and Time-bound," matlamat SMART memberikan tugas yang jelas dan langkah demi langkah untuk membantu anda mendapatkan tempat yang anda perlukan.
Sebagai contoh, matlamat SMART mungkin: "Meningkatkan trafik ke tapak web saya dari 1,000 hingga 5,000 pelawat bulanan unik dalam tempoh enam bulan akan datang." Apabila dipecahkan, kita dapat melihat bahawa ini adalah matlamat SMART:
Specific:  Matlamat, nyatakan apa yang perlu dicapai.
Measurable: Matlamat boleh diukur dengan alat tertentu, dalam hal ini, Google Analytics.
Attainable: Jangan samar-samar ingin meningkatkan pengunjung - atau menetapkan matlamat yang terlalu tinggi untuk dicapai - matlamat sepatutnya menyatakan jumlah tertentu yang berada dalam margin kemungkinan tetapi masih bercita-cita tinggi.
Relevant: Daripada mengukur sesuatu seperti sesi laman atau pelawat tapak keseluruhan, tujuannya adalah untuk menjangkau pelanggan baru yang berpotensi - selalu penting ketika mengembangkan usaha kecil.
Time-bound: Terdapat tarikh yang ditetapkan pada akhir enam bulan untuk mencapai matlamat ini.
2. Mengatur keutamaan dengan bijak
Sebaik sahaja anda telah menetapkan matlamat anda dan menentukan tugas-tugas individu yang anda perlukan untuk melengkapkannya, sudah tiba masanya untuk diutamakan. Sudah tentu, anda ingin memastikan anda mendapat sesuatu yang dilakukan, tetapi ia harus menjadi perkara yang betul.
Stephen Covey, pengarang bersama First Things First, memberi nasihat tentang bagaimana untuk bekerja melalui senarai tugasan anda berdasarkan kepada keperluan segera. 
·           Important and urgent: Jika tugasan termasuk ke dalam kategori ini, anda tahu ia mesti dilakukan dengan segera. Fokuskan tenaga anda untuk melengkapkan tugas-tugas yang paling penting dan urgent sebelum bergerak ke item yang kurang sensitif masa.
·         Important but not urgent: Ini adalah tugasan yang mungkin kelihatan penting, tetapi setelah meneliti, boleh ditangguhkan ke suatu tarikh lain jika perlu. Walaupun ianya mungkin penting untuk melancarkan perjalanan perniagaan anda - mungkin anda perlu mengemas kini tapak web anda atau mencari penyelesaian gaji yang lebih cekap 
·         Urgent but not important:  Tugasan yang kelihatan"gah" , tetapi apabila berjaya, mempunyai sedikit shj nilai  atau tiada nilai yang berkekalan. Dalam kategori ini, anda mungkin mendapat panggilan jualan daripada vendor yang berpotensi mencari pekerjaan dengan anda, atau mungkin rakan sekerja menemui anda dengan tidak disangka-sangka untuk meminta bantuan. Delegasikan tugasan ini jika boleh.
·         Not urgent and not important:  Perkara ini menggambarkan anda akan menjadi sibuk. Lakukan ini kemudian.
Tuliskan tiga atau empat tugas "important and urgent" yang perlu ditangani hari ini. Apabila anda melengkapkan setiap satu, tandakan ia keluar dari senarai anda. Ini akan memberikan anda rasa target anda tercapai dan boleh mendorong anda untuk bergerak ke bawah senarai, jadi anda juga dapat menangani perkara yang kurang penting pada waktu yang tepat.

3. Cuma katakan 'tidak'
Anda adalah bos. Sekiranya anda perlu menolak permintaan untuk menghadiri apa yang penting dan penting, jangan teragak-agak untuk berbuat demikian. Perkara yang sama berlaku untuk apa-apa projek atau aktiviti yang anda telah ditentukan tidak dapat diketepikan: Bersedia untuk teruskan ke tugas yang lebih produktif. Belajar dari pengalaman untuk mengelakkan membazirkan masa nanti.
4. Rancang ke hadapan
Salah satu perkara paling buruk yang boleh anda lakukan ialah pada hari anda bekerja tanpa idea yang jelas tentang apa yang perlu dilakukan. Walaupun ia mungkin kelihatan seperti membuang masa untuk mengambil masa lima hingga sepuluh minit untuk berfikir ke hadapan dan bukannya langsung ke perniagaan, anda akan terkejut betapa lebih cekap anda boleh hanya dengan mendedikasikan sedikit masa untuk merancang rehat hari itu.
Jika anda merancang masa anda dengan bijak, anda boleh memberi tumpuan kepada satu tugas pada satu masa, dan bukan membuang masa melompat dari satu perkara ke seterusnya (dan jarang menyelesaikan sesuatu). Ini membolehkan anda bekerja lebih bijak, bukan lebih keras. Bergantung pada keperibadian anda, buat salah satu pilihan di bawah sebahagian daripada rutin harian anda:
·         Rancang malam sebelum: Pada akhir hari, ambil masa 15 minit untuk membersihkan meja anda dan masukkan senarai tugas-tugas yang paling mendesak hari berikutnya. Ini teknik penyahmampatan yang hebat, dan anda akan berasa lebih baik duduk di meja bersih di pagi hari.
·         Rancang perkara pertama di pagi hari: Tiba beberapa minit lebih awal dan kumpulkan senarai tugasan anda yang prioritized (lihat tip dua). Ini mungkin menjadi bahagian yang paling produktif dalam hari anda.
5. Menghapuskan gangguan
Mula memberi perhatian kepada jumlah masa, orang yang mengganggu anda apabila anda berada di tengah-tengah tugas yang penting. Cuba teliti gangguan diri yang disebabkan oleh individu, terutamanya dari pelbagai media sosial. Telefon pintar anda amat berguna, tetapi ia juga sangat ketagihan dan antara masa yang paling berbahaya yang diketahui oleh manusia.
Ia mungkin memerlukan latihan besar-besaran dalam kuasa kehendak, tetapi menutup pintu dan matikan telefon anda untuk memaksimumkan masa anda. Daripada menjadi "sentiasa ON", merancang waktu rehat untuk mengejar e-mel, membuat panggilan telefon, berbincang dengan kakitangan, dan sebagainya.
6. Delegasikan lebih kerap
Jika anda telah mengupah pekerja yg berbakat, pekerja berdedikasi, salah satu alat pengurusan yang paling berkesan yang tersedia untuk anda adalah kuasa untuk mendelegasikan kerja. Menjalankan perniagaan kecil yang berjaya bergantung pada keupayaan pemilik untuk memikirkan apa yang akan berlaku dan tidak akan terperosok dalam operasi sehari-hari. Cari peluang untuk memikul tanggungjawab untuk tugas tertentu kepada orang lain dalam pasukan anda. Itulah alasan yang kamu upah mereka, bukan?


7. Jejaki masa anda
Berapa banyak minit yang produktif yang anda guna setiap minggu? Penjejakan masa adalah alat yang sangat berkesan untuk membantu anda mengukur berapa banyak masa sesuatu tugasan membawa anda. Dengan pelacak masa mudah, anda boleh dengan cepat dan mudah menggunakan masa masuk dan keluar dari pelbagai tugas atau projek sepanjang hari.
Tukar pekerjaan atau tugas dengan hanya satu klik menggunakan aplikasi mudah alih atau menjejaki masa langsung dari desktop anda. Kemudian menghasilkan laporan masa nyata yang teguh untuk melihat dengan tepat di mana anda membelanjakan aset paling berharga anda - dan jika ia dibazirkan.
8. Luangkan masa untuk diri sendiri
Petua ini sering dilupakan dalam kesibukan dan kesibukan menjalankan perniagaan yang berjaya. Walau bagaimanapun, menjaga diri sendiri - iaitu mendapatkan tidur yang cukup dan senaman - adalah penting untuk mengekalkan kesihatan.
Malah, satu kajian Harvard mendapati bahawa insomnia boleh menyebabkan pekerja purata kehilangan sehingga 11.3 hari produktiviti setiap tahun, sementara satu lagi kajian mendapati bahawa latihan tetap membantu meningkatkan kepekatan, mempertajam ingatan, mempercepatkan kemampuan anda untuk belajar, dan bahkan menurunkan tahap tekanan.


Memastikan anda mempunyai masa lapang setiap hari untuk bersama orang-orang dan perkara-perkara yang anda suka di luar bidang perniagaan anda adalah penting untuk kesihatan mental anda, dan boleh membantu membuat anda bertenaga dan bersemangat dengan kerja anda. Lagipun, penting untuk menjaga perkara dalam perspektif. Anda memilih untuk menjadi pemilik perniagaan kecil, dan setiap hari anda dapat bangun seharian penuh dengan kemungkinan yang anda ingin lakukan.

No comments:

Post a Comment