Sunday, 17 August 2025

Apakah terdapat cabaran pendidikan di Malaysia?

 

https://images.app.goo.gl/K6pmeqeaHzV3QAzs7

 Memang banyak perbincangan tentang cabaran pendidikan di Malaysia terutama di peringkat primer (rendah) dan sekunder (menengah).


📌 Cabaran Sistem Pendidikan Malaysia

1. Cabaran di Peringkat Pendidikan Primer (Sekolah Rendah)

  • Jurang kualiti pendidikan – sekolah bandar lebih lengkap kemudahan ICT berbanding sekolah luar bandar/pedalaman.
  • Penguasaan asas 3M (membaca, menulis, mengira) – masih ada murid yang lemah walaupun di tahap akhir sekolah rendah.
  • Penguasaan bahasa – isu dwibahasa (Bahasa Melayu & Inggeris), sesetengah murid ketinggalan dalam salah satu bahasa.
  • Pembelajaran berpusat peperiksaan – walaupun UPSR telah dimansuhkan, budaya mengejar keputusan akademik masih kuat.
  • Kemahiran abad ke-21 – tidak semua guru dan sekolah berjaya menerapkan pembelajaran aktif, kreatif, dan berasaskan teknologi.

2. Cabaran di Peringkat Pendidikan Sekunder (Sekolah Menengah)

  • Kadar keciciran pelajar – ada pelajar berhenti awal kerana masalah ekonomi, minat rendah atau terlibat dengan masalah sosial.
  • Tekanan akademik – sistem masih menekankan keputusan peperiksaan (SPM/STPM) berbanding kemahiran insaniah.
  • Kualiti guru & pengajaran – tidak seimbang; ada guru mahir ICT, ada yang masih mengajar cara tradisional.
  • Disiplin pelajar – masalah ponteng, buli, dan pengaruh media sosial memberi cabaran besar.
  • Kelemahan kemahiran insaniah (soft skills) – komunikasi, kerja berpasukan, kepimpinan dan pemikiran kritis kurang diberi perhatian.
  • Jurang sosioekonomi – pelajar dari keluarga berpendapatan rendah kurang akses kepada tuisyen, gajet, internet, dan pembelajaran tambahan.

3. Cabaran Bersama (Primer & Sekunder)

  • Jurang bandar-luar bandar (akses ICT, guru pakar, kemudahan).
  • Bahasa pengantar – isu penguasaan dwibahasa (BM & BI).
  • Pendidikan inklusif – pelajar berkeperluan khas tidak semua mendapat sokongan mencukupi.
  • Kebergantungan pada peperiksaan – walaupun ada pembaharuan, budaya "exam-oriented" masih kuat.
  • Pengaruh globalisasi & teknologi – sukar mengawal penggunaan gajet/media sosial dalam kalangan murid.

👉 Kesimpulan:
Cabaran pendidikan primer lebih kepada asas pembelajaran & jurang akses, manakala cabaran pendidikan sekunder lebih kepada persediaan ke IPT/kerjaya, disiplin, dan soft skills.


Adakah anda nak saya buat jadual perbandingan “Cabaran Primer vs Sekunder” supaya lebih senang difahami dan boleh terus masuk ke nota/slide?

No comments:

Post a Comment