Thursday 12 June 2014

Motivasi - Hidup ceria: Menilai Keputusan yang dibuat



    
1    Fikirkan tentang siapa yang terjejas. Bagaimana masalah atau keputusan memberi kesan kepada orang lain? Mana-mana hasil yang mungkin akan memberi kesan negatif orang yang anda sayang? Ambil  kira
orang lain sepanjang proses membuat keputusan anda, terutamanya jika anda telah berkahwin atau mempunyai anak.

 
2    Senaraikan semua pilihan anda. Pada pandangan pertama, ia mungkin kelihatan bahawa hanya ada satu tindakan, tetapi yang biasanya tidak benar. Walaupun keadaan anda seolah-olah terhad, cuba untuk membuat senarai alternatif. Jangan cuba untuk menilai sehingga anda telah mendapat senarai penuh, yakni menyeluruh.
       Mungkin
tidak perlu senarai fizikal. Ia hanya berada di kepala anda sahaja!
        
Anda sentiasa boleh menggunakan idea-idea gila di mana mungkin datang beberapa penyelesaian kreatif yang anda mungkin boleh dipertimbangkan atau sebaliknya.


   
3    Timbang hasil yang mungkin. Bagi setiap pilihan, senaraikan segala kemungkinan dan label sebagai positif atau negatif. Satu cara untuk melakukan ini adalah untuk meletakkan tanda tambah (+) di sebelah hasil yang positif dan tanda tolak (-) bersebelahan antara satu sama hasil negatif; hasil terutama positif atau negatif boleh mendapat dua tanda-tanda dan bukan satu. Sesetengah orang mendapati ia berguna untuk membuat keputusan pokok, yang membentangkan setiap kemungkinan dalam format visual.


  
4    Mengimbangi ganjaran dan risiko. Bagi setiap senario, fikirkan sama ada hasil yang terbaik adalah bernilai sambil menerima risiko yang
mungkin paling teruk . Jika keputusan yang paling teruk mungkin benar-benar tidak boleh anda terima , bermakna anda tidak boleh memaafkan diri sendiri jika ia berlaku, maka anda mungkin perlu tidak membuat keputusan itu. Pada akhirnya, jika kos tidak berkadaran dengan keuntungan , maka ia tidak bernilai risiko.

    
5     Jangan terlebih-fikir. Sudah tentu, lebih-fikir, masalah  boleh menjadi bertambah buruk. Cuba untuk tidak menjadi buntu dalam setiap perincian kecil. 


   6     Jangan lupa pada Yang Maha Pencipta, iaitu berdoa... senjata kita yang paling utama.

Kaedah terbaik bagi orang Islam,  solat istikharah...

No comments:

Post a Comment