Thursday 12 June 2014

Motivasi - Hidup ceria: Bagaimana menjadi insan yang baik

PERINGATAN BUAT DIRIKU YANG LUPA
1. Jadilah diri sendiri. Anda akan menjadi tidak selesa, kebanyakan orang dapat mengesan keresahan anda. Jangan melakukan perkara yang anda tidak suka atau berasa tidak selesa lakukan. Jangan mengubah diri anda untuk menggembirakan orang lain. Ia hidup anda, pilihan anda. Anda mungkin menggembirakan dalam jangka pendek, tetapi dalam jangka panjang ia tidak mungkin berakhir dengan baik. Lakukan perkara-perkara yang membuat anda merasa baik tentang diri anda dan memberikan makna kepada kehidupan anda. Perlu diingat bahawa tiada siapa yang mempunyai fikiran atau pengalaman yang sama  . Itulah yang membuatkan kita individu yang unik. 

2. Jadilah berfikiran terbuka. Kesan membuat orang lain hilang harga diri tidak selalu berlaku serta-merta. Berhati2 apa yang anda katakan dan lakukan. Elakkan sikap tidak bertoleransi seperti perkauman,  stereotaip, kritikan, dan membenci. 

3. Senyum apabila anda boleh, untuk semua orang. Ia akan menggembirakan mereka.

 4. Ikut naluri anda, bertindak dari hati. 

5. Belajar menghormati perspektif orang lain walaupun mereka berbeza dari anda. Kita semua adalah orang yang berbeza. 

6. Jangan mengkritik orang lain pada perkara-perkara kecil, kerana semua orang membuat kesilapan dan semua orang adalah berbeza. Percayalah, tiada siapa yang sempurna. 

7. Jangan sekali-kali bercakap di belakang. Ini adalah penderaan emosi. Mengumpat, bermula khabar angin, yang menyebarkan khabar angin, membesar-besarkan dan, bersama-sama dengan orang lain dalam kategorinya boleh akan  membuat orang tidak suka anda, malah juga membenci anda. Ia menyakitkan dan tiada siapa yang hilang daripadanya. Jangan menjadi salah satu dari orang-orang yang mendapat rangsangan sementara dengan meletakkan orang lain di bawah. 

8. Cintai semua orang, memaafkan orang-orang yang telah menyakiti anda. Langkah ini adalah lebih mudah untuk berkata daripada melakukannya, tetapi ianya akan mengurangkan beban di hati anda. Berikan anda lebih banyak kepada perkara-perkara yang lebih penting.

No comments:

Post a Comment