Thursday 12 June 2014

Motivasi - Hidup ceria: Membuat Keputusan Segera


    
1. Bertenang. Momentum tinggi pada emosi, sama ada positif atau negatif, boleh memberi kesan keupayaan anda untuk membuat keputusan yang rasional. Apabila anda mempunyai apa-apa keputusan untuk dibuat, langkah pertama amnya hendaklah kekal setenang yang mungkin. Jika anda tidak boleh bertenang, tangguhkan membuat keputusan sehingga anda dapat berfikir dengan jelas.

    
2. Dapatkan maklumat sebanyak mungkin. Kebanyakan keputusan yang hendak dibuat adalah lebih baik apabila anda mempunyai maklumat yang cukup. Membuat keputusan, terutamanya jika  mengenai topik-topik penting, perlu bergantung kepada logik.

    
3. Timbang risiko vs keuntungan. Secara umumnya, cara yang terbaik untuk membuat keputusan yang tidak boleh diselesaikan secara logik adalah untuk menimbang risiko vs keuntungan. Jika risiko yang dikaitkan dengan pilihan tertentu adalah besar dan hasil hanya positif kecil, maka pilihan yang mungkin perlu dielakkan memihak kepada satu yang lebih baik. Bagaimana adanya risiko atau keuntungan, bagaimanapun, bergantung kepada pilihan peribadi anda.

    
4. Mempunyai pelan sandaran. Membuat rancangan sandaran sebagai persediaan untuk mana-mana hasil negatif atau tidak dirancang. Berfikir dahulu. Ramai eksekutif bukan orang yang tidak pernah melakukan kesilapan; mereka  berharap untuk yang terbaik tetapi bersedia untuk yang terburuk.

    
5. Buat pilihan. Tidak kira keputusan yang anda buat, bersedia untuk menerima tanggungjawab bagi setiap hasil. Jika  tidak berfungsi, ia sentiasa lebih baik untuk telah membuat keputusan daripada cuai. Sekurang-kurangnya anda boleh mengatakan yang anda telah lakukan yang terbaik yang anda mampu. 


 6     Jangan lupa pada Yang Maha Pencipta, iaitu berdoa... senjata kita yang paling utama.

Kaedah terbaik bagi orang Islam,  solat istikharah...

No comments:

Post a Comment