Thursday 12 June 2014

Motivasi - Hidup ceria:Mendapatkan Maklumat untuk membuat keputusan



   

    
1    Mengetahui semua yang anda mampu. Fakta bijak, mengetahui semua yang anda boleh tentang masalah yang anda hadapi dan pilihan-pilihan yang anda ada untuk berurusan dengannya. Ini akan membantu anda membuat keputusan yang paling tepat. Ini mungkin bermakna anda dapat melihat masalah itu dari pelbagai sudut.
  

    
2    Tanya rakan-rakan untuk mendapatkan nasihat. Minta nasihat orang yang anda percayai, sebaik-baiknya pembuat keputusan yang baik atau yang anda tahu pernah terpaksa membuat keputusan yang sama.
   

    
3    Minta nasihat neutral. Meminta orang asing atau orang-orang yang berkecuali, ini boleh membantu. Pihak neutral akan dapat berfikir dengan jelas dan akan kurang berat sebelah.
  

    
4    Tanya seorang pakar untuk membantu. Jika anda dapat mencari pakar, mereka akan dapat membantu anda meneroka apa pilihan yang disediakan untuk anda, dan juga sebagai titik keluar kelebihan dan kelemahan yang mungkin
anda tidak difikirkan.
   

    
5    Adakan penyelidikan anda sendiri. Anda juga boleh menggali sedikit sendiri (lebih mudah di zaman internet ini)! Cuba untuk mencari maklumat yang tepat dari sumber yang baik. Petikan yang baik, sebagai institusi yang berwibawa. Mencari domain yang berakhir dengan .org atau .gov atau .edu, dan bukannya sesuatu dengan Blogspot dalam url.
        
Pakar juga akan dapat menunjukkan anda ke arah tempat-tempat yang baik untuk mencari maklumat lanjut jika anda mahu melakukan penyelidikan sendiri.


6     Jangan lupa pada Yang Maha Pencipta, iaitu berdoa... senjata kita yang paling utama.

Kaedah terbaik bagi orang Islam,  solat istikharah...

No comments:

Post a Comment