Thursday 12 June 2014

Motivasi - Hidup ceria:Menyiasat Naluri Anda dalam Membuat Keputusan



 

    
1    Memberikan masa. Anda akan membuat keputusan yang lebih baik jika anda memberikan emosi anda masa untuk menyelesaikan sebelum membuat keputusan. Ini juga akan memberikan anda masa untuk berfikir sepenuhnya tentang bagaimana anda merasa tentang keadaan. Sudah tentu, tidak menunggu terlalu lama: ini boleh mengeluarkan beberapa pilihan anda.
   

    
2    Rujuk gerak hati anda. Kadang-kadang, anda hanya perlu mengikut naluri anda. Kita sering tahu, kadang-kadang tidak sedar, dalam hati kita sendiri apa yang adalah perkara yang betul untuk dilakukan. Kadang-kadang, terlalu banyak maklumat boleh membuat gerak hati sukar untuk mendengar tetapi anda sekurang-kurangnya perlu mengambil kira apa yang naluri ingin lakukan.
   

    
3    Menipu diri anda ke dalam membuat keputusan. Jika anda menghadapi masalah pendengaran dalaman, anda boleh cuba menipu diri anda tanpa mendedahkan perasaan dalaman anda. Satu cara untuk melakukannya adalah berpura-pura untuk memberikan nasihat mengenai keputusan orang lain.
  

    
4    Bermain satu permainan.  Tulis pilihan anda di atas sekeping kertas dan menarik pilihan. Main gunting kertas batu dengan seseorang untuk pilihan penentu. . Apa sahaja. Bahagian yang penting ialah untuk melihat reaksi anda sendiri apabila anda melihat apa keputusan yang memberitahu anda untuk dibuat. Adakah anda kecewa dengan cara yang anda tidak jangkakan? Ini boleh mendedahkan perasaan dalaman yang mungkin
anda tidak sedar.
Kaedah ini tidak  sesuai bagi orang Islam, kenapa tak solat istikharah sahaja?
   
    
5   
Jangan lupa pada Yang Maha Pencipta, iaitu berdoa... senjata kita yang paling utama. (terbaik)
  

    
6     Fikirkan tentang masa depan. Akhirnya, cara terbaik untuk membuat keputusan adalah untuk berfikir tentang bagaimana anda akan rasa mengenainya dalam beberapa tahun. Fikirkan tentang apa yang anda akan fikirkan diri anda apabila anda melihat di cermin. Bagaimana anda akan menjelaskan kepada cucu2 anda. Jika anda tidak suka tentang kesan jangka panjang, anda mungkin perlu memikirkan semula pendekatan anda. Naluri anda akan memberitahu  apa yang perlu dilakukan.


No comments:

Post a Comment