Dalam Dublin Accord, penilaian program kejuruteraan di peringkat diploma (engineering technician/technologist) biasanya disusun berdasarkan Program Learning Outcomes (PLO) — dan setiap PLO mesti menunjukkan tiga aspek penting:
- DK – Knowledge Profile (Domain of Knowledge)
- DP – Problem Solving / Design Process (Depth of Problem)
- NA – Nature of Activities (Level of Engineering Activities)
Ketiga-tiga aspek ini digunakan oleh badan akreditasi seperti Engineering Technology Accreditation Council (ETAC), Malaysia untuk menilai sama ada sesuatu program mematuhi piawaian Dublin Accord.
Mari kita lihat maksud dan hubungannya dengan 12 PLO 👇
💡 1. DK – Knowledge Profile
DK menunjukkan jenis dan tahap pengetahuan yang pelajar perlu kuasai.
Untuk tahap Dublin Accord (Technician), pengetahuan biasanya berfokus kepada:
- Pengetahuan praktikal dan prosedural dalam bidang tertentu.
- Aplikasi standard, kod, dan manual kejuruteraan.
- Kefahaman terhadap prinsip asas saintifik atau kejuruteraan yang menyokong kerja mereka.
Contoh kaitan dengan PLO:
- PLO1: Apply knowledge of mathematics, science, and engineering fundamentals → DK1, DK2
- PLO2: Identify and analyze well-defined engineering problems → DK2, DK3
⚙️ 2. DP – Depth of Problem Solving
DP menerangkan tahap kerumitan masalah kejuruteraan yang pelajar mampu tangani.
Untuk Dublin Accord:
- Masalah adalah “well-defined problems”, iaitu masalah yang:
- Dikenal pasti dengan jelas.
- Ada penyelesaian yang telah diketahui.
- Menggunakan kaedah standard atau manual.
- Melibatkan risiko dan akibat yang terhad.
Contoh kaitan dengan PLO:
- PLO2: Identify and analyze well-defined engineering problems → DP2 (Well-defined problems)
- PLO3: Design solutions for well-defined problems → DP3
🔧 3. NA – Nature of Engineering Activities
NA menunjukkan jenis aktiviti kejuruteraan yang pelajar akan lakukan.
Untuk Dublin Accord:
- Aktiviti adalah well-defined engineering activities, contohnya:
- Pemasangan, pengujian, penyelenggaraan peralatan.
- Menggunakan prosedur atau kod standard.
- Bekerja di bawah pengawasan kejuruteraan profesional.
- Tanggungjawab sosial dan keselamatan dalam ruang lingkup terhad.
Contoh kaitan dengan PLO:
- PLO4: Conduct investigations on well-defined problems → NA2
- PLO5: Use appropriate techniques, resources, and modern tools → NA3
- PLO10: Communicate effectively → NA5
📘 Ringkasan Hubungan 12 PLO dengan DK, DP, dan NA (contoh untuk program diploma)
| No. PLO | Deskripsi Ringkas | DK | DP | NA |
|---|---|---|---|---|
| PLO1 | Knowledge of mathematics, science, engineering fundamentals | DK1, DK2 | - | - |
| PLO2 | Identify and analyze well-defined engineering problems | DK2, DK3 | DP2 | - |
| PLO3 | Design solutions for well-defined problems | DK3 | DP3 | NA2 |
| PLO4 | Conduct investigations on well-defined problems | DK3 | DP3 | NA2 |
| PLO5 | Use appropriate techniques and modern tools | DK4 | DP3 | NA3 |
| PLO6 | Apply professional ethics and responsibilities | DK5 | - | NA5 |
| PLO7 | Understand the impact of engineering solutions | DK5 | - | NA6 |
| PLO8 | Function effectively as an individual and team member | DK6 | - | NA5 |
| PLO9 | Communicate effectively | DK6 | - | NA5 |
| PLO10 | Engage in lifelong learning | DK7 | - | - |
| PLO11 | Apply project management and finance principles | DK7 | - | NA4 |
| PLO12 | Demonstrate social, safety, and environmental awareness | DK5 | - | NA6 |

No comments:
Post a Comment