Friday 22 September 2023

Jom kita jadi ibu bapa yang lebih baik dengan berhenti melakukan 10 perkara ini


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa

Inilah 10 perkara yang perlu anda hentikan jika ingin menjadi ibu bapa yang baik:

1) Membandingkan anak anda dengan orang lain

Saya tahu betapa sukarnya untuk tidak membandingkan anak anda dengan orang lain. Sebagai seorang guru, saya  mengingatkan ibu bapa supaya tidak melakukan perkara ini, tetapi anehnya, sebagai ibu bapa, saya sendiri kadangkala terperangkap melakukannya pada masa-masa tertentu!

Ini adalah tindakan yang semula jadi - kita ingin tahu bagaimana untuk mengukur perkembangan kemahiran anak kita. Kita ingin tahu sama ada mereka boleh bersaing dengan anak orang lain atau jika mereka memerlukan lebih banyak sokongan.

2) Banyak sangat Aktiviti berjadual

Satu lagi tabiat yang perlu dihentikan ialah memberi jadual anak anda dengan terlalu banyak aktiviti.

Sekali lagi, saya faham mengapa ibu bapa buat begini. Anda ingin memberi anak-anak anda semua peluang yang mungkin tidak pernah anda miliki. Atau mungkin anda bimbang bahawa mereka akan ketinggalan dalam dunia yang sangat kompetitif ini.

Tetapi sebenarnya, penjadualan yang berlebihan boleh menyebabkan tekanan dan keletihan - bukan sahaja untuk anak anda, tetapi untuk anda juga. Kalendar yang dipenuhi dengan tarikh bermain, latihan bola sepak, pelajaran piano dan sesi taekwando boleh membuatkan anda kecewa.

3) Tidak menjadi pendengar yang baik

Satu perkara yang baik tentang dunia moden ialah kita kini mempunyai lebih banyak penyelidikan tentang perkembangan kanak-kanak.

Dan salah satu penemuan itu ialah kanak-kanak berkembang apabila ibu bapa mereka benar-benar mendengar mereka.

Sebagai permulaan, mereka berasa difahami dan dilihat - ini adalah penting supaya mereka rasa dihargai.

Sebenarnya anda telah membina ikatan ibu bapa dan anak yang lebih kukuh. Jadi, apabila anda menolaknya atau memberikan balasan yang tidak masuk akal, terlepaslah peluang untuk berhubung.

Tetapi apabila anda menunjukkan kepada anak anda lebih awal bahawa anda benar-benar mendengarnya, mereka akan membawa pengetahuan itu bersama mereka sehingga dewasa. Anda akan sentiasa menjadi seseorang yang mereka rasa selamat bercakap dengannya.

4) Menjerit untuk menyatakan maksud anda

Yang ini sebenarnya tidak perlu difikirkan, tetapi sebagai ibu bapa, saya tahu kita semua memerlukan beberapa peringatan dari semasa ke semasa.

Lihatlah, apabila ia berkaitan dengan membesarkan anak-anak, ibu bapa jarang yang tidak pernah meninggikan suara dengan anak-anak mereka. Kita hanya manusia, kadangkala terlajak.

Tetapi untuk menjadi ibu bapa yang lebih baik, berhati-hati untuk tidak menjadikan jeritan sebagai reaksi anda. Anda semestinya tidak mahu anak anda mengikuti anda kerana takut, bukan cinta atau hormat.

5) Lalai untuk memuji anak

Bagaimana pula dengan pujian? Adakah anda ingat untuk mengatakan "Wah, baguslah Kerja kakak ni!" atau "Mama bangga dengan adik" apabila anak anda berusaha dengan sungguh-sungguh?

Percaya atau tidak, sesetengah kanak-kanak tidak pernah mendengar kata-kata semangat ini daripada ibu bapa mereka. Akibatnya, mereka membesar dengan kurang keyakinan diri. Mereka juga mungkin mengalami keengganan untuk mengambil risiko atau mencuba perkara baru.

Peneguhan positif telah terbukti lebih berkesan dalam menggalakkan tingkah laku yang ingin kita kembangkan pada kanak-kanak, berbanding dengan ancaman dan hukuman.

6) Terlalu melindungi anak anda

Sukar untuk melepaskan dan membiarkan anak-anak kita melakukan kesilapan, tetapi itulah yang perlu anda lakukan jika anda ingin menjadi ibu bapa yang lebih baik.

Sebenarnya - melindungi kanak-kanak secara berlebihan menghalang pembelajaran mereka dengan cara yang betul. Apabila kanak-kanak tidak dibenarkan ke hadapan untuk gagal, perkara ini berlaku:

#Mereka tidak pernah keluar dari zon selesa mereka.

#Kreativiti dan rasa ingin tahu mereka terbantut, yang kemudiannya membawa kepada kekurangan pemikiran inovatif dan kemahiran menyelesaikan masalah yang lemah.

#Mereka tidak membangunkan keupayaan untuk bangkit dari masa sukar.

#Mereka menjadi bergantung kepada anda.

7) Memberi mereka terlalu banyak masa dengan gajet

Kini kita dapat menangani salah satu masalah yang paling meluas dalam keibubapaan - masa dengan gajet.

Kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak dan remaja di seluruh dunia kini terlibat dalam masa dengan gajet yang berlebihan.

Itu tidak mengejutkan, kerana kita kini hidup dalam era digital. Semakin ramai ibu bapa menggunakan gajet sebagai pengasuh supaya mereka boleh makan malam atau menaiki kereta dengan tenang.

8) Tidak konsisten

Konsistensi ialah salah satu daripada tiga K (Komunikasi, Komitmen dan Konsistensi), sebagai ibu bapa dan guru.

Dan ia telah menjadi keajaiban untuk anak-anak saya, dan juga untuk saya.

Anda lihat, kanak-kanak berkembang dengan konsisten; ia membuatkan mereka berasa selamat. Jika waktu tidur pada pukul 8 malam dan esoknya 10 malam. ia mengelirukan mereka.

9) Risau perkara2 kecil

Seperti yang saya nyatakan sebelum ini dalam bahagian tentang mendengar, masa yang kita luangkan bersama anak-anak kita adalah masa untuk membina ikatan yang kuat.

Jadi, jom kita sama-sama mengingati: Kehadiran bersama anak adalah sangat bermakna.

Saya tahu anda perlu risau. Bagaimana mereka di sekolah, makanan di atas meja, bil yang perlu dibayar. Apatah lagi perkara yang jauh lagi berat seperti dana kolej dan pilihan kerjaya.

Jangan biarkan semua kebimbangan itu membawa anda jauh dari masa sekarang. Letakkan telefon anda dan libatkan diri. Jom  bermain dengan mereka.

10) Mengabaikan keperluan anda sendiri

Akhir sekali, untuk menjadi ibu bapa yang lebih baik, jaga diri anda. Ini adalah sesuatu yang begitu ramai ibu bapa terlepas pandang dalam keinginan mereka untuk memberikan anak-anak mereka yang terbaik dalam kehidupan.

Jadi, mereka mengorbankan tidur atau makan hanya untuk memberi masa untuk anak. Mereka lupa betapa pentingnya mempunyai masa untuk diri sendiri juga…atau jika mereka melakukannya, mereka berasa bersalah mengenainya.

Ibu bapa yang dikasihi, ucapkan selamat tinggal pada rasa bersalah itu. Anda tahu betapa gigihnya anda bekerja untuk anak-anak anda, jadi anda tahu anda tidak akan bermalas-malasan jika anda bergembira bersama rakan-rakan.





No comments:

Post a Comment