Sunday 17 September 2023

Jangan sesekali mengatakan 6 ayat ini kepada Seseorang yang Mengalami Kemurungan


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa

 1. Saya tidak mempunyai masa.

Rakan anda telah menghubungi anda untuk mendapatkan bantuan, atau anda mungkin perasan bahawa mereka sedang bergelut. Jangan cakap kasar mcm ni. Jika anda ingin membantu tetapi anda mungkin tidak tahu caranya. Atau anda mungkin perlu bekerja atau tidak mempunyai keupayaan mental untuk muncul sekarang. Tapi tidak mengapa. Rakan anda tidak cuba membebankan anda. Kemurungan bukan pilihan. Namun, anda tidak boleh diharapkan untuk segala-galanya terhadap semua orang pada setiap masa.


Sebaliknya, Cuba berkata: Anda penting dan saya tahu anda sedang sakit. Saya perlu pergi ke tempat kerja (atau apa sahaja yang anda perlu pergi. Jika anda tidak mempunyai kapasiti, tidak mengapa untuk mengatakannya juga). Adakah anda akan baik-baik saja? Dengan siapa anda boleh bercakap sekarang? Saya tahu ia mungkin janggal untuk kali pertama, tetapi jika anda perlu bercakap dengan seseorang sekarang, berhubung lah dengan pakar, mereka sentiasa ada. Mereka tentu sekali dapat membantu anda secara profesional untuk kesihatan mental.




2. Berhenti memanipulasi saya.

Apabila seseorang terluka adalah perkara biasa untuk membantu. Kadang-kadang, kita tidak mempunyai sumber atau orang itu meminta sesuatu yang tidak munasabah. Anda tidak perlu melakukan apa-apa untuk mengubah keadaan seseorang. Tapi apa salahnya mendengar luahan seseorang tentang apa yang mereka alami.


Sebaliknya, Cubalah untuk berkata: Saya mungkin tidak dapat mengubah keadaan anda, tetapi saya sentiasa berada di sini untuk anda.


3. Kita boleh bercakap pada bila-bila masa. Walaupun 3 pagi. Selagi anda mahu.

Memanjangkan masa rakan anda untuk bercakap apabila anda boleh adalah perkara yang baik. Namun, apabila seseorang benar-benar bergelut, mereka mungkin memerlukan lebih banyak bantuan daripada yang anda boleh berikan. Dengan tidak menetapkan sempadan yang jelas mengenai perkara ini, anda menetapkan diri anda untuk kemarahan dan keletihan. Anda mungkin mahu berhenti menjawab telefon atau mula berasa tertekan. Begitu juga, jika rakan anda percaya anda menjawab dan anda tertidur semasa panggilan telefon pada 3 pagi mereka, rakan anda mungkin berasa kecewa atau lebih putus asa. Menetapkan ukuran yang betul boleh menjadi perbezaan antara berada di sana dengan cara yang berguna atau tidak.


Sebaliknya, Cuba berbual: Anda tahu saya di sini untuk anda. Masa terbaik untuk menghubungi saya ialah antara jam 6 petang hingga 12 pagi (atau masa apa sahaja masa yang anda fikirkan sesuai). Saya mengambil berat tentang awak. Walaupun saya tidak tersedia, saya harap anda akan menghubungi seseorang. Tapi terdapat beberapa barisan profesional di luar sana dan kumpulan sokongan. Anda boleh bercakap dengan seseorang pada bila-bila masa. Malah pukul 3 pagi.


4. Anda harus bersyukur.

Yang ini rumit kerana rasa syukur boleh menjadi sumber untuk kesihatan mental. Semuanya mengikut masa dan perkataan. Mengucapkan perkataan gembira kerana anda mempunyai rumah adalah seperti berkata, "Saya tahu anda patah tangan (atau apa2) dan sedang dalam kesakitan. Tetapi hei, anda masih mempunyai semua tulang yang lain yang masih sihat." Tidak mengapa untuk bercakap tentang yang positif, dengan masa yang tepat, dan dengan cara yang tidak memalukan. Kemurungan juga boleh menyebabkan sukar untuk mengingati perkara yang baik. Ia menggalakkan kecenderungan negatif. Tidak mengapa untuk menyebut perkara yang baik, cuma bukan sebagai cara untuk mengalih perhatian daripada perkara yang dibincangkan rakan anda.


Sebaliknya, Cuba cara ini: Kesiannya, memang menyakitkan. Dan biarkan mereka bercakap. Jika anda telah lama bercakap dan ingin cuba memutarkan perbualan ke arah sesuatu yang positif, cuba, "Boleh saya bertanya kepada anda tentang sesuatu? Saya melihat taman anda minggu lepas, ia sangat cantik. Bagaimana keadaannya sekarang?"


5. Saya tidak boleh membantu anda dalam hal ini.


Kadangkala rakan anda mungkin datang kepada anda untuk mendapatkan bantuan mengenai perkara yang di luar batasan yang anda boleh bantu. Tak mengapa. Anda masih boleh membantu rakan anda mencari seseorang yang boleh membantu mereka.


Sebaliknya, Cuba Ini: Hei, saya sangat gembira anda memberitahu saya tentang perkara ini. Anda tahu, ada bantuan di luar sana. Pakar terapi membantu ramai orang. Jika anda mempunyai soalan tentang itu, saya bersedia untuk menjawab atau membantu anda mencari jawapannya. Saya juga boleh membantu anda mencari sumber jika anda mahu.


6. Pada pendapat anda, apakah kesannya kepada saya atau orang lain dalam hidup anda?

Kemurungan rakan anda mungkin menjejaskan anda dan orang lain. Tiada siapa yang memilih untuk mengalami kemurungan seperti tiada siapa yang memilih untuk menghidap asma atau penyakit jantung. Anda mungkin tidak akan mengatakan perkara ini kepada rakan anda yang menghidap kanser walaupun kanser mereka sukar untuk anda. Bukan salah mereka. "Orang yang mengalami kemurungan terpaksa memberikan masalah juga kepada orang di sekeliling mereka." Jika anda berfikir begini, ini menunjukkan cara berfikir anda tidak sihat.


Sebaliknya, Cuba Ini: Ini adalah yang paling sukar untuk anda. Sekarang, mari kita fokus untuk mendapatkan apa yang anda perlukan. Tidak mengapa untuk menghulurkan tangan untuk menyokong menguatkan diri anda. Komuniti sokongan wujud dalam talian dan secara peribadi untuk orang yang menyayangi seseorang yang hidup dengan cabaran kesihatan mental seperti kemurungan. 



No comments:

Post a Comment