Tuesday 19 September 2023

10 ciri-ciri kecil yang membuatkan orang cepat menyukai anda

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa

1) Jangan menilai seseorang, lagi-lagi yang negatif

Tiada siapa yang suka merasa dihakimi. Oleh itu, salah satu kunci untuk menjadi disenangi adalah untuk tidak menjadi orang yang suka menghakimi.


2) Buat orang merasa diri mereka dihargai


Terdapat banyak cara yang berbeza untuk melakukan ini. Salah satunya adalah dengan bersimpati dengan mereka jika mereka ada masalah. Satu lagi boleh memuji dengan jujur tentang apa yang mereka pakai atau sesuatu yang telah mereka lakukan.


3) Dengar

Pada masa yang sama, jangan tersilap bercakap tentang diri anda sahaja.

Memang tidak dapat dielakkan bahawa bercerita tentang diri sendiri menyeronokkan. Dan orang akan lebih menyukai anda jika mereka merasakan anda mendengar perkara yang mereka katakan.


4) Gunakan nama orang yang berbual dengan kita

Mengingati nama seseorang membuatkan orang lain berasa seperti mereka penting kepada anda, bukannya sebagai alat untuk mencapai matlamat. Mengingati nama mereka merupakan tanda hormat dan bertimbang rasa.


5) Belajar daripada mereka

Kebanyakan orang suka jika ada sesuatu untuk diajar kepada anda. Contohnya seperti cara untuk berjaya dalam kerjaya anda, atau sesuatu yang agak menarik, seperti fakta sejarah seperti penjajahan Jepun atau Inggeris atau dalam peperangan.


Bersikap terbuka dan bersedia untuk belajar daripada orang lain adalah tanda jelas bahawa anda menghormati kecerdasan dan pengetahuan mereka. Ia membuatkan orang berasa seronok untuk mengajar orang lain sesuatu yang mereka tidak tahu, dan ini adalah cara yang bagus untuk mempelajari sesuatu serta menjadikan orang lain menyukai anda.


6) Mintalah bantuan daripada mereka

Walaupun yang ini benar-benar berlawanan dengan gerak hati. Tetapi keberkesanannya telah terbukti.

Meminta bantuan kecil kepada seseorang jika anda mahu mereka menyukai anda. Ia boleh menjadi sesuatu yang mudah seperti membantu anda memakai jaket anda atau meminjamkan sesuatu yang anda ingin pinjam.


Teori di sebaliknya ialah orang yang berbuat baik memberitahu diri mereka bahawa mereka mesti menyukai orang lain terutamanya yang memerlukan bantuan. 

Kaedah kecil ini boleh menjadi sangat berkesan dalam membuat orang menyukai anda.

7) Jangan cari perhatian

Tiada siapa yang suka orang yang suka menunjuk-nunjuk. Jadi, jika anda mahu orang menyukai anda, adalah penting untuk tidak mencari perhatian orang.

Itu tidak bermakna anda perlu berdiam diri dan lemah lembut. Malah, sikap terlalu pendiam boleh menyebabkan orang tidak menyukai anda, kerana mereka mungkin menganggap anda seorang yang pemalu.

Sebaliknya, layan semua orang yang anda temui seolah-olah mereka sama pentingnya dengan anda. Dan jika anda dipuji untuk sesuatu, pastikan anda memberikan maklumat bagaimana orang lain telah menyumbang kepada kejayaan anda.

8) Konsisten

Walaupun ini kurang berguna apabila anda mula-mula bertemu seseorang, ia adalah bahagian penting untuk menarik orang lain menyukai anda pada peringkat awal perhubungan.

Jika anda berjanji nak berjumpa, pastikan anda hadir pada masanya. Tepati masa, atau beritahu mereka sebab jika anda terlambat. Konsisten dalam cara anda bercakap dengan orang dan cara anda melayan mereka.

Orang suka apabila mereka tahu apa yang diharapkan daripada anda. Dan bersikap konsisten dalam cara anda bertindak terhadap orang lain membolehkan orang ramai mengetahui kedudukan mereka di sisi anda.

Ini menjadikan anda seorang yang lebih disenangi, dan benar-benar boleh membantu hubungan berkembang.


9) Bersemangat

Tiada apa-apa yang menyerlahkan seseorang seperti keghairahan yang tulen. Contohnya seperti adalah keghairahan anda tentang sesuatu.

Selalunya, tidak kira apa yang mereka minati.

Keghairahan kita boleh menerangi bilik apabila kita bercakap tentang sesuatu yang kita rasa penting. Oleh itu, jika anda ingin disukai, cari topik perbualan yang anda minati dan tunjukkan kepada orang lain sisi diri anda.

Pada masa yang sama, anda tidak mahu menjadi terlalu sengit. Keghairahan anda harus menunjukkan diri dengan cara yang menyeronokkan dan menarik, dan bukannya kelihatan sebagai marah atau taksub.

Secara ringkasnya, orang lebih menyukai anda apabila anda bercakap tentang perkara yang anda suka dan bukannya perkara yang anda tidak suka.

10) Bersikap terbuka tentang diri sendiri

Ini mungkin tidak jelas, tetapi ia sebenarnya cara yang berkesan untuk menjadikan seseorang seperti anda.

Malah, seperti yang ditunjukkan oleh kajian, ada seseorang mendapati mereka lebih disukai apabila seseorang memberitahu tentang diri mereka sendiri secara jujur.

Ini tidak bermakna menceritakan seluruh kisah hidup anda kepada semua orang yang anda temui. Tetapi ini bermakna bahawa orang akan lebih menyukai anda jika anda tidak kelihatan seperti anda menyembunyikan sifat sebenar anda daripada mereka.




No comments:

Post a Comment