Friday 22 September 2023

Hentikan segera perkara yang di bawah

 

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani


Peringatan buat diriku yang lupa

10 perkara yang anda patut cuba henti lakukan jika anda berada di tengah-tengah krisis pertengahan umur. Jadi mari kita tarik nafas dalam-dalam dan selami bersama-sama.




1. Berhenti Membandingkan Diri Anda Dengan Orang Lain

Perkara pertama dahulu, jika anda mengalami krisis pertengahan umur, sudah tiba masanya untuk berhenti membandingkan diri anda dengan orang lain.


2. Berhenti Mencuba Kawal Segala-galanya

Kehidupan tidak dapat diramalkan. Ketidakpastian inilah yang menjadikannya menarik dan bernilai hidup.


3. Berhenti Mengabaikan Kesihatan Anda


Dalam kesibukan hidup, sangat mudah untuk mendorong kesihatan anda ke tahap yang lebih baik. Apabila saya mengalami krisis pertengahan umur saya, saya sangat fokus untuk memikirkan kehidupan saya sehingga saya mula mengabaikan kesihatan saya sendiri. Saya makan dengan teruk, melangkau senaman, dan jadual tidur saya sentiasa membosankan.


4. Berhenti Mengabaikan Ghairah Anda

Ingat semasa anda masih kecil dan anda mempunyai satu perkara yang anda suka lakukan? Sama ada melukis, bermain alat muzik, menari, atau membina kapal terbang model, kita semua mempunyai sesuatu yang membawa kegembiraan kepada kita.


5. Berhenti Takut Perubahan

Perubahan boleh menjadi menakutkan, tidak dapat dinafikan. Walau bagaimanapun, ketakutan terhadap perubahan hanya menghalang kita daripada pertumbuhan dan kemungkinan baharu.


6. Berhenti Menangguhkan Impian Anda

Yang ni kena dekat rumah. Selama bertahun-tahun, saya mempunyai senarai baldi impian yang saya terus tangguhkan. "Saya akan melakukannya apabila saya mempunyai lebih banyak masa," atau "Saya akan melakukannya apabila anak-anak sudah besar," atau "Saya akan melakukannya apabila saya bersara." Saya mempunyai sejuta alasan untuk menangguhkan impian saya.


7. Berhenti Mencuba Menyenangkan Semua Orang

Adakah anda seorang yang menggembirakan rakyat? Adakah anda mendapati diri anda sentiasa membongkok ke belakang untuk menggembirakan orang lain, selalunya dengan perbelanjaan anda sendiri? Jika jawapan anda ya, maka sudah tiba masanya untuk berhenti.


8. Berhenti Hidup di Masa Lalu

Kita semua mempunyai masa lalu dengan detik-detik kegembiraan, kesedihan, kejayaan dan kegagalan. Tetapi jika anda sentiasa memikirkan apa yang ada, ia boleh menghalang anda daripada menikmati dan menerima apa yang ada dan apa yang boleh berlaku.


9. Berhenti Menyulitkan Perkara

Saya tidak tahu tentang anda, tetapi saya mempunyai kecenderungan untuk terlalu memikirkan. Saya boleh mengambil situasi yang mudah dan mengubahnya menjadi rangkaian kompleks 'bagaimana jika' dan senario terburuk. Apabila saya melalui krisis pertengahan umur saya, tabiat ini menjadi terlalu kuat. Setiap keputusan terasa monumental dan penuh dengan potensi bencana.


10. Berhenti Mengabaikan Hubungan Anda

Hubungan - sama ada dengan pasangan anda, anak-anak anda, rakan anda - adalah asas kehidupan yang memuaskan. Tetapi apabila anda mengalami krisis pertengahan umur, terlalu mudah untuk menolaknya sambil anda bergelut dengan perjuangan dalaman anda sendiri.

No comments:

Post a Comment