Friday 2 August 2019

Kaedah / Cara Berurusan dengan Orang yang Anda Tidak Suka

1. Pastikan interaksi ringkas, jika boleh. Apabila datang untuk berurusan dengan seseorang yang anda tidak suka, keringkasan adalah penting. Semakin lama anda berada di sekitar orang ini, semakin terancam anda mungkin menjadi panas. Itulah sebabnya anda harus berjumpa dengan mereka dlm jangkamasa pendek dan manis. 
Berkomunikasi dengan orang yang cukup untuk mendapatkan, yang mungkin hanya berkata "Hello." Kemudian, bawa diri anda ke tempat lain.
Sebagai contoh, katakan majlis perkahwinan... selepas menyapa orang itu, anda mungkin berkata, "Oh, adakah saya perlu ambil makanan? Maafkan saya." Sebaik sahaja anda telah mengisi pinggan anda, pergi ke arah lain.
2.  Beritahu batasan anda. Ketahui seberapa banyak yang anda sanggup menerima dan jangan takut untuk menetapkan sempadan di suatu perkara. Memikirkan berapa banyak yang boleh anda dengar sebelum hilang sabar anda boleh membantu meredakan keadaan sebelum ia meletup. 
Sebagai contoh, jika anda mempunyai rakan sekerja yang selalu membual tentang wang, anda mungkin berkata, "Hanee, saya hanya membuat komitmen peribadi untuk membincangkan kewangan secara asas. Saya pasti anda boleh faham. "

Jika orang itu selalu menekan anda tentang kehidupan peribadi anda, anda mungkin hanya berkata, "Saya mempunyai peraturan tentang tidak membincangkan kehidupan peribadi saya di tempat kerja."
3. Lihatlah keadaan dari perspektif mereka. Pertimbangkan mengapa orang lain bertindak seperti yang mereka lakukan. Bolehkah mereka tidak menyedari bahawa kelakuan mereka mengganggu anda? Adakah mereka mempunyai alasan yang baik untuk melakukan perkara itu? Anda mungkin menyedari orang lain tidak boleh dipersalahkan. Anda juga boleh bercakap dengan mereka untuk melihat sama ada mereka bersedia mengubah kelakuan mereka di sekeliling anda.

Sebagai contoh, jika rakan sekerja anda selalu bercakap semasa anda bekerja, anda mungkin menganggap bahawa mereka cuba bersikap mesra. Anda boleh bertanya, "Hei, saya cuba menyelesaikan kerja. Adakah anda keberatan jika kita tidak bercakap sekarang?"
4. Tukar topik semasa perbualan. Jika seseorang yang anda tidak suka telah membangkitkan topik perbualan yang mengganggu atau mengecewakan anda, topik yang bertukar dapat mengurangkan gangguan yang anda rasakan dan memudahkannya menanganinya.
Apabila mengubah topik, pastikan bahawa topik yang anda ubah adalah gembira atau neutral. Anda juga perlu membuat peralihan semulajadi dan bukan secara tiba-tiba.

Katakan rakan sekerja anda berbisik gossip tentang  bos sebelum mesyuarat. Mereka menyebut sebuah restoran di mana mereka  melihat pasangan itu. Anda mungkin mengubah arah perbualan dengan berkata, "Oh, saya dengar makanan kat situ sedap sangat. Adakah anda telah mencubanya? "
5. Jauhkan jarak anda. Sekiranya anda mampu untuk menjauhkan diri dari seseorang yang tidak anda sukai, lakukanlah... jika inilah hanya yang mungkin benar-benar menjadi yang terbaik untuk semua orang yang terlibat. Cari cara untuk mengelakkan orang jika anda boleh. 
Contohnya, jika anda tahu sepupu anda akan datang ke barbeku keluarga, anda mungkin patut hadir lambat kerana anda tahu dia cenderung untuk meninggalkan majlis selepas satu jam.

Sekiranya anda mesti berada di sekelilingnya, sekurang-kurangnya meletakkan ruang antara  anda berdua. Cuba bekerja di kawasan berasingan jika orang ini adalah rakan sekerja atau rakan sekelas. Pada mesyuarat atau makan malam, ambil tempat duduk di hujung meja untuk menghadkan interaksi.
6.  Perhatikan dan tiru orang lain. Jika anda tidak tahu bagaimana menangani seseorang, tonton orang lain dan lihat bagaimana mereka berurusan dengan orang itu. Dengan berbuat demikian, anda mempunyai peluang untuk melihat apa yang berfungsi dan apa yang tidak tanpa percubaan diri anda. 
Sekiranya orang lain nampak sama dengan mereka, ikuti arahan mereka. Sesuaikan cara anda berinteraksi untuk mencerminkan apa yang mereka lakukan.

Contohnya, jika salah seorang rakan sekerja anda mempunyai kebiasaan hanya bercakap mengenai kepentingan bersama dengan orang yang anda tidak suka, anda mungkin cuba menggunakan taktik yang sama untuk menjaga perkara yang lebih umum.



https://m.wikihow.com/Deal-with-People-You-Don%27t-Like

 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali

No comments:

Post a Comment