Sunday 25 August 2019

Aku rindu... terkenang Ayah, pergi mu tiada ganti....

Tanggal 1.1.18
ayah pergi buat selama-lamanya....

Ayah...
Rindu untuk aku memanggil nama ayah...
Kasih ayah kasih yang sejati
Tanpa ayah siapalah aku...

Ayah...
Kalau ku demam, masa kecik2 dulu ...
Bila ayah pulang dari kedai mesti ayah belikan aku buah epal, atau buah pear

Ayah sentiasa menganggap aku masih kecil....
Di mana aku berada, ayah akan risaukan keadaan aku..
Walaupun dah kawen,.. beranak pinak

Setiap kali balik rumah
Dari zaman aku mula masuk asrama hingga dah tua ni...
Ayah mesti akan bertanya
Adik nak makan apa...

Dulu ...
Masa form 4 ke form 5 tah...
ayah mai asrama...
Dengan menaiki bas saja...
Pastu tanggung buah mempelam sekotak besar...

Ya Allah beratnya...
Kenapalah ayah bersusah payah bawak buah
sedangkan ayah nak bertolak dari pbuntar pun dah jauh
Letihnya ayah...
Pilunya hatiku...
....

Ayahku anak yatim... kematian ibu masa berusia 1 tahun...
Duduk menumpang di rumah saudara mara
Memang ayah susah...

Tapi ayah memang bercita-cita tinggi...
Ayah ingin jadi usahawan...
Bermula berniaga ikan air tawar
bawak hingga ke Singapura
Pernah berniaga ayam...
Pendek kata mcm2 jenis perniagaan yg ayah cuba...
Pernah berniaga buah-buahan tempatan..
Berapa sangatlah untungnya..
Kesian ayah...

Tapi tak sangka,
Bila aku dah keja,
ayah dapat jadi pemborong beras...
bintang ayah bersinar di usia tua...
alhamdulillah..

ayah boleh dapat simpan sampai 6 angka rm
ayah takmau duit anak2

Ya Allah ...
Bertuahnya aku mempunyai seorang ayah yang berJiwa besar...

Apa yang aku dapat lakukan
hanyalah...
Kutitipkan doaku setiap hari untuk ibu dan ayahku...
Semoga ayah di tempatkan di kalangan hamba2Mu yang soleh...
Aamiin


 layari juga:  kerjaya-sebagai-pendidik
                     9-ciri-ciri-pendidik-yang-hebat
                     ciri2-yang-baik-sebagai-pendidik
                      kisah-pemimpin-islam-zainab-al-ghazali





No comments:

Post a Comment